ابهام و تردید نسبت به رونق معاملات فولاد از سال ۹۳

تاریخ ارسال : 09 مارس 2014 ساعت : 8:21 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email
 بازار فولاد از اواسط هفته گذشته توانست به کمک عرضه‌های بورس کالا و اقدامات کنترلی برخی تولیدکننده‌ها به دلیل عدم عرضه محصول در بازار آزاد، دوباره خود را با رونق معاملات و افزایش قیمت‌ها احیا کند، اما از ابتدای هفته جاری این بازار بازهم به مسیر کاهشی پیشین بازگشت؛ چراکه در این روز اغلب نرخ‌های به ثبت رسیده آهن‌آلات نسبت به آخرین قیمت هفته قبل اندکی پایین‌تر بود.
شنبه علاوه‌بر اینکه برخی محصولات فولادی وارداتی به کشور اعم از شمش بلوم و کلاف ساده سایز 5/6 چینی و روس با افت قیمت روبه‌رو شدند، اغلب مصنوعات فولادی تولید داخل نیز مانند میلگرد و تیرآهن تا کف 9/3 کاهش نرخ یافتند. البته روند اصلی بازار آهن همواره از روز یکشنبه برای فعالان آن به وضوح قابل شناسایی و بررسی است، اما برخی معامله‌گران معتقدند اگر بازارسازی‌های هفته گذشته و نوسانات نرخ ارز در این هفته رخ ندهد قیمت‌ها در این بازار در دامنه‌ای کوچک نوسانات نزولی را تا پایان این هفته تجربه کرده و روند آن کماکان مانند روز شنبه خواهد بود.
هم اکنون درحالی که پیش‌بینی‌ روال آتی قیمت‌ها از سال آینده بنا به دلایل گوناگونی افزایشی است، اما مشخص هم نیست که آیا بازار مصرف توان جذب تولیدات جدید کارخانه‌ها و خریدهای پایان سال تجار را خواهد داشت یا خیر. در این میان آنچه قطعی به نظر می‌رسد این است که با توجه به افزایش 25 درصدی قیمت برق و افزایش قطعی قیمت بنزین در سال جدید و افزایش مالیات بر ارزش افزوده به 8 درصد و نیز افزایش حقوق و دستمزد بین 25 تا 35 درصد، هزینه‌های حمل‌و‌نقل و تولید افزایش خواهد یافت. این درحالی است که فعالان بازار معتقدند، قیمت محصولات فولادی نیز در نتیجه تمامی این عوامل افزایش 12 تا 17 درصدی را در سال 93 تجربه خواهد کرد، بنابراین بهتر است تا پایان سال خریداران فولادی فرصت را مغتنم شمرده و معاملات خود را به سال جدید موکول نکنند.
به همین دلیل در نتیجه تمامی این عوامل و از سوی دیگر نوسانات رو به بالای نرخ‌ها در بازار ارز و طلا و آهن‌آلات و روند نزولی شاخص بورس اوراق و بهادار، در طول چند هفته گذشته شاهد بودیم خریدهای گسترده‌ای از بورس کالا از سوی معامله‌گران فولادی صورت گرفت به طوری‌که موجودی خالی انبارهای آهن فروشان تا حدود زیادی پر شد، اما به دلیل ابهام در سرنوشت تخصیص اعتبارات عمرانی و رونق ساخت و سازهای مسکونی از سال 93 همچنان معلوم نیست در این سال با رونق معاملات فولاد که یکی از نگرانی‌های اصلی بازار برای سال آینده است، روبه‌رو باشیم یا خیر.
منبع: دنیای اقتصاد

دیدگاه شما

خبرنامه