افزایش نرخ سود بانکی رکود بازار فولاد را تشدید کرد

تاریخ ارسال : 08 مارس 2014 ساعت : 6:46 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email
عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به رکود بازار فولاد و در انبار ماندن یک میلیون تن فولاد تولیدی ۳ کارخانه گفت: دولت برای کنترل تورم سود بانکی را افزایش داده است که این امر باعث شد نقدینگی به سمت صنعت و ساخت و ساز حرکت نکند.
رضا شهرستانی ، با اشاره به اینکه این‌روزها مشکل اساسی واحدهای تولیدی رکود بازار است، اظهار داشت: هم اکنون تقاضا برای خرید محصولات در سطح بازار کاهش پیدا کرده است این امر در حالی است که واحدهای تولیدی با عرضه زیاد کالا به بازار با مشکلاتی در تأمین نقدینگی خود روبرو هستند.image_news_10713
وی با بیان این مطلب که دولت جدید برای کنترل تورم سیاست افزایش بهره بانکی را به کار برده است، افزود: این امر باعث شد تا نقدینگی موجود در جامعه به سمت صنعت و ساخت و ساز حرکت نکند.
عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به اینکه دولت در صدد است نرخ دلار را به 2650 برساند، گفت: ابهامات تک رقمی کردن نرخ ارز باعث شده تا مردم از شرایط فعلی اقتصاد اطمینان نداشته و اقدام به سرمایه گذاری نکنند.
شهرستانی ضمن بیان این مطلب که دولت نخست برای اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها باید نیاز واحدهای تولیدی را سنجیده و بعد از پیاده سازی زیرساخت‌ها اقدام به اجرای این قانون کند، افزود: تا زمانی که در بازار رکود حاکم باشد هرنوع کمک دولت مقطعی بوده و فقط معضلات بخش‌های تولیدی را افزایش خواهد داد.
وی با گلایه از اینکه امسال بودجه عمرانی کشور 20 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است گفت: از این میزان 10 هزار میلیارد تومان صرف پرداخت بدهی دولت برای معوقات خواهد شد که در نتیجه 10 هزار میلیارد باقیمانده نمی‌تواند علاج خوبی برای تکمیل و توسعه پروژه‌های عمرانی در کشور گردد.
شهرستانی با تاکید بر اینکه سال 93 بودجه عمرانی کشور تا حد قابل توجهی تقلیل پیدا کرده است، افزود: این میزان بودجه نیز باید صرف پروژه‌های که تا 80 درصد پیشرفت کار داشته اند اختصاص پیدا می‌کنند که همین امر بر حجم مشکلات تکمیل پروژه‌های نیمه کار ه خواهد افزود.
وی به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری نیز اشاره کرده و گفت: دولت برای اجرای این سیاست درصدد است تا از طریق مالیات منابع بودجه ای خود را تامین کند این در حالی است که در سال آینده واحدهای تولیدی با افزایش نرخ انرژی و قیمت تمام شده محصولات روبرو خواهند شد.
به گزارش تسنیم ، عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به اینکه تورم و رکود مستمر در بازار برای هر اقتصاد سم کشنده‌ای به شمار می‌ آید افزود: دولت برای اجرای هر نوع سیاستی نخست باید آموزش و پرورش را در اولویت کاری خود قرار دهد تا بتوان در نتیجه به یک برنامه دراز مدت دست پیدا نمود.

وی با ورود به بخش محصولات فولادی نیز افزود: با وجود آنکه مقرر است قیمت فولاد در سال آینده افزایش پیدا کند اما به دلیل رکود بازار این محصول نمی‌توان نتیجه مناسبی را در این سیاست مشاهده کرد.

وی با بیان این مطلب که بیش از 400 هزار تن از محصولات فولاد مبارکه طی سه ماه اخیر در انبارها مانده است، گفت: ذوب آهن اصفهان نیز بیش از 400 هزار تن و فولاد خوزستان 250 هزار تن از محصولات خود را در انبارها دارند که این امر نشان از عدم تقاضا برای خرید این محصولات است.

شهرستانی با اعتقاد بر اینکه بنده به عنوان یک تولید کننده موافق کاهش قیمت ها در حوزه فولاد هستم زیرا تولیدکنندگان یک تبدیل کننده به شمار می آیند و باید سرمایه در گردش مناسبی داشته باشند.

وی اضافه کرد: افزایش قیمت و نبود تقاضا در سطح بازار باعث می‌شود تا واحدهای تولیدی با وجود آن که قیمت تمام شده هر محصول برای آنها زیاد است برای دریافت نقدینگی متضرر شوند.

منبع : فولاد نیوز

دیدگاه شما

خبرنامه