بحران در کریمه قیمت طلا را افزایش داد

تاریخ ارسال : 16 مارس 2014 ساعت : 6:01 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

طی روزهای اخیر قیمت طلا به‌دلیل تشدید تنش‌های سیاسی بین غرب و روسیه بر سر تحولات اوکراین و شبه جزیره کریمه رشد کرده و به بالاترین میزان در چند ماه اخیر رسیده است. در سال جاری میلادی تاکنون قیمت فلز زرد 14 درصد رشد کرده و این در حالی است که در سال 2013 قیمت‌ها 28 درصد یعنی بالاترین میزان از سال 1981 کاهش یافته بود. یک عامل دیگر رشد قیمت طلا پیش‌بینی کاهش نرخ رشد اقتصاد چین و افزایش تقاضا برای حوزه‌های امن سرمایه‌گذاری است. 

قبل از بروز تنش‌های سیاسی در اوکراین و پیش‌بینی کاهش نرخ رشد اقتصاد چین، تحلیلگران معتقد بودند تاثیر گزارش‌های اقتصادی آمریکا و منطقه یورو بر ارزش دلار در کنار تقاضای فیزیکی برای طلا در آسیا عواملی هستند که سرنوشت قیمت طلا را مشخص خواهند کرد و بسیاری از نهادهای تحلیلگر با پیش‌بینی بهتر شدن وضعیت اقتصاد جهان به این نتیجه رسیده بودند اما امسال قیمت طلا کاهش خواهد یافت.  با نزدیک شدن به نشست جدید کمیته سیاست‌گذاری بانک مرکزی آمریکا که این هفته در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه برگزار می‌شود، سرمایه‌گذاران در طلا ترجیح خواهند داد محتاط باشند در نتیجه هرگونه نوسان در قیمت فلز زرد محدود است. بانک مرکزی آمریکا در نشست ماه‌های دسامبر و ژانویه در مجموع 20 میلیارد دلار از میزان خرید اوراق قرضه دولت کاسته و قرار است در صورت تداوم بهبود شرایط اقتصادی، روند کاستن از میزان خرید این اوراق ادامه یابد.
 
عوامل موثر بر قیمت طلا
طی سال 2013 چهار عامل مهم که در سال جاری نیز تداوم پیدا خواهند کرد به کاهش 28 درصدی قیمت این فلز گرانبها منجر شدند: بهبود نسبی وضعیت اقتصاد جهان، کاهش انتظارات تورمی در اقتصادهای بزرگ، عملکرد بسیار مطلوب بازارهای مالی و رشد ارزش دلار. این عوامل طی ماه‌های آینده نیز وجود خواهند داشت و بر قیمت طلا تاثیر منفی می‌گذارند. اما در چین و هند که بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان طلای جهان با مصرف کلی حدود 2000 تن در سال هستند، افول قیمت طلا انگیزه‌ای برای خرید محسوب می‌شود در نتیجه امسال کاهشی مشابه کاهش سال پیش در قیمت طلا مشاهده نخواهد شد، به ویژه اینکه بانک‌های مرکزی به خرید طلا ادامه می‌دهند. 
نکته مهم دیگر اینکه، محدودیت‌هایی که سال پیش دولت هند بر واردات طلا اعمال کرد نتوانست از مصرف طلای این کشور زیاد بکاهد، بنابراین نمی‌توان انتظار داشت این محدودیت‌ها امسال فشاری قابل‌ملاحظه بر قیمت‌ها وارد کند.
 
پیش‌بینی قیمت طلا
در هفته‌های اخیر بانک‌های بزرگ سرمایه‌گذاری به پیش‌بینی قیمت طلا در سال جاری میلادی اقدام کردند. متوسط رقم پیش‌بینی شده از سوی این بانک‌ها برای قیمت هر اونس طلا در سال جاری 1209 دلار است. این رقم نسبت به متوسط قیمت طلا در سال گذشته 5/14 درصد پایین‌تر است.
در بین بانک‌های یاد شده بدبینانه‌ترین دیدگاه از سوی دویچه بانک مطرح شده است. این بانک معتقد است متوسط قیمت طلا در سال 2014 هر اونس 1141 دلار خواهد بود؛ اما بانک اچ‌اس‌بی‌سی خوش‌بینانه‌ترین دیدگاه را درباره متوسط قیمت طلا در سال جاری داشته است. این بانک رقم 1292 دلار را برای قیمت هر اونس طلا در سال 2014 پیش‌بینی کرده است بانک بارکلیز کپیتال متوسط قیمت طلا در سال جاری میلادی را 1205 دلار پیش‌بینی کرده است. بانک جی‌پی مورگان پیش‌بینی خود از متوسط قیمت طلا در سال جاری میلادی را با 10 درصد کاهش به 1263 دلار رسانده است. بانک یو‌بی‌اس نیز پیش‌بینی خود از قیمت طلا در سال جاری را به 1200 دلار کاهش داده است. بانک مریل لینچ نیز پیش‌بینی خود از متوسط قیمت طلا در سال جاری را با 11 درصد کاهش به 1150 دلار در هر اونس رسانده است. بانک مورگان استنلی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده امسال و سال 2015 متوسط قیمت هر اونس طلا به ترتیب 1160 دلار و 1138 دلار است. این دو رقم در مقایسه با پیش‌بینی قبلی این بانک به ترتیب 6/11 و 5/12 درصد کمتر هستند.
 منبع: www.ft.com

 

دیدگاه شما

خبرنامه