سود نجومی طلافروشان با دادن وام به مردم

تاریخ ارسال : 17 مارس 2014 ساعت : 10:51 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

انگار سودهای کلان بازار طلا و جواهر برخی از فعالان این بازار را قانع نمی کند چون در نزدیکی های سال جدید و شب عید، با شعار “طلا بده وام بگیر” پا توی کفش بانکها کرده اند؛ یعنی معادل 80 تا 100 درصد ارزش طلایی که گرو می گذارید وام می دهند آن هم با سود 30 تا 60 درصد.

برای مشخص شدن جزییات موضوع، به عنوان متقاضی این مدل وام، با چند عضو صنف طلافروشان تماس گرفتیم.

یکی از طلافروشان در این خصوص گفت: هر چقدر طلا داشته باشید، 95 تا 100 درصد ارزش آن را به شما وام می دهیم. بازپرداختش هم از یک تا 10 ماه است. سود آن هم ماهیانه 3 درصد است. یعنی به ازای هر یک میلیون تومان، 30 هزار تومان.

یکی دیگر از طلافروشان در این‌باره اظهار داشت: تا دو سال مبلغ وام را قسط بندی می کنیم و پس از تسویه، طلای خودتان را پس می دهیم. طلای شما امانت نزد من است. هر وقت مبلغ وام را پس دادید ما هم امانتی شما را می دهیم. اگر هم مبلغ را ندادید، ما هم طلای شما را نمی دهیم.

از شما طلا از ما وام. انگار طلا فروشان تازه فهمیده اند بانکها از طریق سپرده و وام، چه سودهای نجومی را به جیب می زنند که سود طلا فروشی در قبال آن هیچ است.

البته کشتی آرای رییس اتحادیه طلا و جواهر کشور معتقد است این طلافروشان مجوز ندارند و کلاهبردارند.

وی می گوید: بحث وام طلا، راه شیادی و کلاهبرداری است و خلاف است. این افراد به هیچ عنوان طلا فروش نیستند. اینها برای خوردن ربا و جهت تضمین کارشان، می خواهند طلاهای مردم را بگیرند.

کشتی آرای می افزاید: هشدار می دهم که مردم به هیچ وجه به این موسسات و افراد مراجعه نکند. اینها کارشان تخلف و غیرقانونی است. این موسسات و مراکز زیرمجموعه ما نیستند.

البته این طلافروش‌های بانک‌نما بر خلاف نظر رییس اتحادیه می گویند که در بازارهای طلافروشی و پاساژها مغازه دارند و با مجوز کار می کنند.یکی از این طلافروشان که کار وام با طلا را هم انجام می دهد، می گوید: من در پاساژهای شبنم، شب‌تاب و کیمیا مغازه طلافروشی دارم و با مجوز کار می کنم.

یکی دیگر از این دسته طلافروشان می گوید: من جواز کسب دارم و اگر خودتان مراجعه کنید متوجه می شوید کار ما قانونی است. مگر می شود مغازه طلافروشی مجوز نداشته باشد؟

تعجبی ندارد که فردا سایر اصناف مانند کله پزی ها هم برای ارائه وام به طلا فروشان اضافه شوند زیرا پیدا کردن وام های مبلغ پایین در بانکها مثل پیدا کردن سوزن در انبار کاه است. مردم که برای گرفتن وام از بانکها ناامید هستند، به ناچار برای اخذ وام به راه های غیر رسمی روی می آورند.

تسهیلات خرد بانکها هم نیمه تعطیل است. یک روز به علت نرخ سود و یک روز به بهانه غیرواقعی بودن درخواست مردم و روز دیگر به خاطر نبود ضامن معتبر.

طیب نیا وزیر اقتصاد در این باره می گوید: به دلیل اینکه نرخ سود واقعی منفی است، عرضه پس اندازهای مردم به سمت سپرده گذاری در سیستم بانکی نمی رود. از طرف دیگر، همه مردم فارغ از اینکه پروژه های موجه داشته باشند یا نه، داوطلب استفاده از منابع بانکی کشور هستند.

کم کاری بانکها در ارائه تسهیلات خرد و مورد نیاز مردم، طلافروشان به فکر انداخت که از این نمد، کلاهی برای خودشان ببافند. جدا از اینکه این کار غیرقانونی است و می توان آن را تخلف طلایی زرگران نامید، ورود اصناف دیگر به فعالیت های بانکداری، آژیر قرمز در مورد ناکارآمدی نظام بانکی را به صدا درآورده است.

دیدگاه شما

خبرنامه