طی هفته گذشته قیمت فلزات پایه چگونه تغییر کرد؟

تاریخ ارسال : 15 مارس 2014 ساعت : 6:23 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email
بورس لندن کاهش، بازار تهران افزایش
در حالی اکثر فلزات پایه متاثر از اخبار منتشر شده در ارتباط با کاهش صادرات فلزات پایه در چین نزولی شدند که بازارهای داخلی به دلیل نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و افزایش حجم تقاضا به میزان قابل‌ توجهی افزایش قیمت یافتند.
قیمت مس با بیش از 100 دلار کاهش طی هفته اخیر بیشترین میزان افت را نسبت به سایر فلزات پایه تجربه کرده، اما از ابتدای هفته گذشته تا روز پنج‌شنبه این محصول در بازارهای داخلی با رشد 150 تومانی در هر کیلو مواجه شده است. به گفته کارشناسان حوزه فلزات پایه این افزایش تقاضا، از یک طرف به دلیل نوسانات نرخ ارز و از طرف دیگر ترس معامله‌گران از ادامه این روند صعود قیمتی در سال آینده است.
به گزارش بلومبرگ کاهش صادرات مس، درباره سلامت دومین اقتصاد بزرگ جهان که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلزات اساسی است تردیدهایی را پدید آورده، اما رهبران چین ضعف شاخص‌های اقتصادی را حاصل تعطیلی ابتدای ماه فوریه به مناسبت آغاز سال نو در چین می‌دانند. بنا به اعلام گمرک چین در ماه فوریه نسبت به فوریه سال گذشته میلادی صادرات مس این کشور 1/18 درصد کاهش ‌یافته که این بیشترین میزان کاهش طی پنج سال اخیر است.
برخی تحلیلگران می‌گویند، خیلی نباید درباره داده‌های اقتصادی ماه‌های ژانویه و فوریه چین نگران بود، زیرا احتمالا تعطیلات سال نو بر وضعیت اقتصادی تاثیر منفی گذاشته است.
فعالان آگاه معتقدند چند عامل موجب ریزش فلزات اساسی در بازارهای جهانی شده که یکی از این عوامل تغییرات دلار است. از ابتدای هفته پیش ارزش دلار در مقابل یورو شروع به افزایش کرد که این امر در نهایت سبب ایجاد فشار بر قیمت فلزات اساسی شد. نکته دیگر، مباحثی بود که پیرامون میزان تاثیرگذاری سیاست‌های بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) مطرح شد.
اما آنچه در انتهای هفته بیشترین اثر را در کاهش قیمت فلزات پایه به ویژه نرخ مس داشت، کند شدن نرخ رشد قیمت‌ها در ماه گذشته میلادی در چین بود. آمارها نشان می‌دهد که این احتمال وجود دارد که امسال نرخ رشد پایین‌تر از 5/7 درصد باشد و دولت چین باید در صورت نیاز به اجرای سیاست‌های حمایتی اقداماتی برای کمک به رونق اقتصادی انجام دهد، اما این سیاست‌ها به احتمال زیاد به شکل افزایش سرمایه‌گذاری خواهد بود نه تزریق نقدینگی به اقتصاد.
چین اکنون بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلزات اساسی در جهان به شمار می‌رود و افزایش نرخ بهره این کشور به منزله اتخاذ سیاست انقباضی است و می‌تواند تقاضا برای فلزات اساسی را با چالش مواجه کند. به این ترتیب مبادلات مس از دوشنبه گذشته در بازار فلزات جهانی، با روند نزولی آغاز شد و تا روز جمعه با همین روند ادامه یافت؛ به طوری که قیمت این فلز در این روز به 6 هزار و 495 دلار در هر تن رسید.
در میان سایر فلزات نیز، سرب تا قیمت 2008 دلار در هرتن افت کرد که بیشترین کاهش از ماه ژانویه امسال تاکنون به شمار می‌رود. همچنین آلومینیوم نیز با افت 13 دلاری به قیمت 1703 دلار در هر تن رسید.
منبع: بورس نیوز

دیدگاه شما

خبرنامه