عدم توازون سودآوری در زنجیره تولید فولاد

تاریخ ارسال : 13 مارس 2014 ساعت : 6:50 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email
نایب رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: چندین سال است که انجمن فولاد در جلسات مختلف به لزوم توجه به زنجیره صنعت فولاد در کشور تاکید می کند ، خوشبختانه امسال با توجه به روی کارآمدن دولت تدبیر و حاکم شدن نگاه کارشناسی، و با تاکید انجمن برنگاه یکپارچه به زنجیره فولاد این موضوع پررنگ شده است.
حمید رضا طاهری زاده افزود: شرایط کنونی صنعت فولاد به گونه ای است که در برخی از بخش ها مثل نورد، واحدها به سمت زیان حرکت می کنند و در برخی بخش های دیگر حاشیه سود به 60 تا 70 درصد می رسد طبیعی است که که برای پایداری ، رشد و توسعه چنین صنعتی باید تدابیری اندیشید.
وی افزود: چنین اقدامی نیازمند مطالعات کارشناسی ، مدیریت یکپارچه و زمان مناسب است و البته انجام آن در حلقه های پایان ی صنعت فولاد مثل نورد و تا حدودی ذوب کاری بسیار دشوار است چرا که این بخش ها با بازار رقابتی سر و کار دارند و بازارهای رقابتی از مکانیسیم عرضه و تقاضا پیروی می کنند.
طاهری زاده در ادامه بیان کرد: تا قبل از یکسال پیش که رکود بر بازار فولاد حاکم شود، هم نوردی های کشور از سود معقول و متناسبی برخوردار بودند و هم ذوبی ها، اما با تدوام رکود بازار که تقاضا برای محصولات فولادی را به شدت کاهش داده است، به تدریج از سود نوردی ها کاسته شد و به سود بخش های قبل ار نورد اضافه شد به طوری که قیمت میلگرد از اوایل سال 92 تاکنون بیش از 400 تومان افت کرده اما قیمت شمش به همین میزان کاهش نیافته است.
وی تاکید کرد: در زنجیره فولاد مشکلات هر حلقه به حلقه قبل برمی گردد تا به معادن سنگ آهن می رسد، سودآوری واحدها نیز به همین صورت از حلقه های پایانی به سمت حلقه های ابتدایی زیاد می شود مهمترین نکته در حل معضلات این زنجیره، داشتن دیدیکپارچه است.
وی در ادامه گفتگو با مجله چیلان گفت: اقداماتی دیگری مانند تزریق بودجه های عمرانی برای خروج از رکود، شکستن انحصار در برخی بخش ها مثل آهن اسفنجی ، ساماندهی وضعیت قراضه و تسریع در بهره برداری پروژه های گندله سازی نیز می تواند در این امر بسیار راهگشا باشد.
نایب رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد معتقد است باید مدیریت جامع و یکپارچه ای در صنعت فولاد مسئولیت رفع موانع و مشکلات را به عهده بگیرد به طوری که فعالان همه بخش ها بتوانند با یک سود عادلانه در کنار هم کار کنند و رشد و توسعه صنعت فولاد را موجب شوند.

دیدگاه شما

خبرنامه