فولاد مبارکه اصفهان ، واحد پیشرو صنعت کشور

تاریخ ارسال : 10 مارس 2014 ساعت : 5:57 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email
رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی:
فولاد مبارکه اصفهان ، واحد پیشرو صنعت کشور
رییس و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ، با بازدید از خطوط تولید فولادمبارکه اصفهان ، با مدیرعامل و معاونین این بنگاه اقتصادی به گفتگو نشسته و فولادمبارکه را واحد پیشرو در صنعت کشور نامیدند.
در این نشست دکتر بهرام سبحانی مدیرعامل فولادمبارکه اصفهان با اشاره به اینکه فولادمبارکه اصفهان در مسیر تعالی قراردارد اظهارداشت: رتبه پانزدهم ایران در تولید فولاد خام در سطح جهانی و سهم 50 درصدی فولاد مبارکه در تولید فولاد خام درکشور به عنوان بزرگترین تولیدکننده ورق‌های فولادی تخت در خاورمیانه با تولید بیش از 7،000،000 تن محصول (فولاد مبارکه، سبا و هرمزگان) در سال 1392 مبین این نکته است که فولادمبارکه در رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده موفق بوده است و در این راه نه تنها در سطح کشور بلکه در سطح جهان نیز جایگاه خاص دارد.
دکتر سبحانی ، فولادمبارکه را اولین شرکت بورس اوراق بهادار از لحاظ ارزش بازار ذکر نمود و گفت: با توجه به سرمایه گذاری های متعددی که در فولادمبارکه صورت گرفته و به بهره برداری نیز رسیده ، موجب گردیده است تا فولادمبارکه با دارا بودن سهم 2 درصدی در تولید ناخالص داخلی (GDP) و وجود حدود 2300 تامین کننده خدمات و کالا در زنجیره تامین خود نقش تعیین کننده و به سزایی به عنوان یک صنعت مادر ایفاکند.
بنا بر این گزارش، در ادامه جلسه مدیرعامل و معاونین شرکت فولادمبارکه به سوالات رییس و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی پاسخ گفتند.
این گزارش حاکی است در این نشست، دکتر رضا رحمانی رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: بعد از ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر اجرای این سیاست بر این باور هستیم که صنعت کشور ، رسالتی اساسی دارد و فرصتی استثنایی توسط ابلاغیه معظم له نیز در اختیار صنعت و تولید کشور قرارگرفته است که باید از این فرصت پیش آمده استفاده کنیم.
رحمانی افزود: شرکت فولادمبارکه اصفهان به عنوان یکی از واحدهای پیشرو صنعت از جهات مختلف تکنولوژیکی، گردش مالی، اشتغال زایی و … در کشور جایگاه ویژه ای را داراست .اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی فرصت را غنیمت شمردند و با حضور در شرکت فولادمبارکه، از نزدیک خدا قوت و عرض خسته نباشید به عزیزانی که در این واحد بزرگ تولیدی مشغول هستند گفته و برآن هستند تا هم با مسائل و مشکلات این واحد آشنا شوند و هم بررسی نمایند تا برای آینده برنامه ریزی دقیقی صورت گیرد چراکه علیرغم اینکه ایران ظرفیت بسیار مناسبی در حوزه سنگ آهن دارد ، وارد کننده فولاد نیز میباشد و شاید به دلیل این است که در طی سالهای گذشته سرمایه گذاری برنامه ریزی شده ای نبوده است.
رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: در دهه پیشرفت و عدالت، همگی به دنبال تحقق هدفی هستیم که در چشم انداز و افق 1404 ترسیم شده است. در حوزه تولید به ویژه تولید فولاد نیز که یکی از شاخص های توسعه یافتگی کشورها محسوب میشود این وضعیت قابل مشاهده است، چراکه به دنبال این هستیم که مصرف داخل را که رو به رشد نیز میباشد را خود تامین نماییم. فولادمبارکه و ذوب آهن ظرفیت بسیار خوبی را در این منطقه ایجاد کرده اند که با استفاده از امکانات موجود به راحتی میتوان ظرفیت ها را توسعه داد. در این منطقه سرمایه گذاری کمتری لازم است. نیروهای آموزش دیده و مدیریت شایسته و سایر شرایط برای انجام هرگونه توسعه و افزایش ظرفیت فراهم است. بر این اعتقاد هستیم که نه تنها مصرف داخل را میتوانیم تأمین کنیم بلکه این مزیت را نیز داریم که در صادرات هم حرفی برای گفتن در صنعت فولادکشور وجود دارد.
رحمانی با اشاره به فعالیتهای مناسب انجام شده در فولادمبارکه در ارتباط با دانش و فناوری افزود: در فولادمبارکه اصفهان برنامه های خوبی شروع شده به ویژه ارتباط با مراکز دانش بنیان و مراکز دانش و فناوری و دانشگاه ها. انجام فعالیتهایی از این دست در آینده ما را رقابت پذیر میکند و توانمندی رقابت در این بازار با جهان را برای ما افزایش میدهد. باید فعالیتهای جدید و ظرفیت سازی هایی که صورت گرفته به صورت جدی پیگیری شود . در حوزه داخلی سازی و بومی سازی اقدامات بسیار خوبی انجام شده که همه اینها در مجموع مورد استقبال اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس محترم شواری اسلامی واقع شده است و ما نیز در اینجا از همکاران کمیسیون خواسته ایم تا با حضور بیشتر در فولادمبارکه همراهی بیشتری را در آینده شاهد باشیم.
رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تحقیق و تفحص از صنعت فولاد کشور را سازنده دانست و افزود: طرح تحقیق و تفحص در صنعت فولاد کشور که توسط نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تصویب شده ودر دستور کار قرار دارد ، فرصتی است تا نقاط ضعف و قوت ، تهدیدها و فرصتهای صنعت فولاد کشور به صورت دقیق و کارشناسی بررسی شده و نتیجه گیری شود.برای مثال در بحث تولید فولاد، آینده وضعیت سنگ آهن مبهم است که باید در سطح دولت تصمیم گیری شود.به نوعی زنجیره تولید فولاد باید مدیریت گردد ، چراکه در این زمینه ، کشور ظرفیت بیشتری را دارا است.ما در حوزه اکتشاف معادن ظرفیت قابل توجهی داریم، البته ممکن است در زنجیره تولید فولاد در گذشته گلوگاه هایی ایجاد شده باشد که امیدواریم حلقه های مفقوده تکمیل شود .در پایان باید بگویم انجام فعالیتها و تکمیل این روند ، با موضوع اقتصاد مقاومتی که دستور مقام معظم رهبری نیز میباشد، مطابقت دارد که برای مناطق توسعه یافتگی ، برای کشور پویایی ، برای جوانان اشتغال و برای مردم درآمد و معیشت بهتر را به همراه دارد.

دیدگاه شما

خبرنامه