مشکل اساسی در بهره‌وری پایین صنایع فولاد است

تاریخ ارسال : 06 مارس 2014 ساعت : 6:16 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

ایران قابلیت تولید 50 الی 100 میلیون تن فولاد را دارد، اما در تولید فولاد خام هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری نشده است و تنها برای پروفیل‌سازی و تولید آهن و میلگرد کارخانه احداث شده است.
یک کارشناس بورس کالا در این زمینه گفت: میزان بهره‌وری فولاد در کشور بسیار پایین است. ابوذر مشایخی، با اشاره به میزان بهره‌وری فولاد در کشور اظهار کرد: هر چند صنعت فولاد به عنوان صنعت مادر در کشور قابلیت توسعه زیادی دارد؛ اما متاسفانه با مکان یابی اشتباه طرح‌های فولادی که توجیه اقتصادی چندانی هم ندارند، این طرح‌ها در مناطق خشک کشور احداث شده‌اند که نمی‌توان به آینده آنها چندان امیدوار بود.
وی افزود: برنامه تولید 24 میلیون تن فولاد برای سال آینده رقم زیادی به نظر می‌رسد که با تولید 15 میلیون تنی در سال جاری فاصله زیادی دارد و نیاز به واردات ما همچنان باقی است و سال 93 نیز باید حدود 5 الی 6 میلیون تن شمش فولاد وارد شود.
مشایخی ادامه داد: هم اکنون معادن سنگ‌آهن بیشترین فاصله را با کارخانه‌های فولاد دارند و عدم‌دسترسی به زیرساخت‌هایی نظیر راه‌آهن و ترانزیت مشکلات مختلفی را به وجود آورده و تنها کارخانه فولاد خوزستان از همه کارخانه‌ها کارشناسی‌تر بوده و به منابع آب نزدیک‌تر است.
وی خاطرنشان کرد: هر چند کشور ما در تولید فولاد در منطقه رتبه خوبی دارد، اما مشکل اساسی در عدم‌بهره‌وری صنایع فولاد است؛ چراکه مدل طراحی در ایران مدل آهن اسفنجی است که بسیار انرژی‌بر است، در حالی که چین هر چند که سنگ‌آهن را وارد می‌کند؛ اما قیمت تمام شده فولاد در این کشور کمتر از ایران است. مشایخی در خاتمه گفت: هم اکنون 65 درصد از فولاد دنیا به صورت کوره بلند تولید می‌شود؛ چراکه انرژی کمتری را مصرف می‌کند.

دیدگاه شما

خبرنامه