نشانه‌های رونق بازار نمایان شده است

تاریخ ارسال : 16 مارس 2014 ساعت : 5:58 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

یک کارشناس بازار سرمایه با تشریح دو چهره متفاوت بازار سرمایه در سال جاری، دلایل ریزش غیرقابل تصور بازار در ماه‌های اخیر را اعلام کرد و گفت: با پایین آمدن قیمت‌ها و کاهش نسبت قیمت به عایدی هر سهم به تازگی علائمی از بازگشت رونق به بازار سرمایه نمایان شده است.

حامد ستاک در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در مورد تحلیل وضعیت بازار سرمایه در آخرین روزهای پایانی سال گفت: بازار سرمایه امسال دو چهره متفاوت از خود نشان داد؛ بیشترین رویدادها نیز پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید اتفاق افتاد. در چهره اول بازار، با پایین آمدن ریسک سیستماتیک بازار و احتمال کاهش تحریم‌ها با روی کار آمدن دولت جدید، حس اعتماد به سرمایه‌گذاران القا و همین حس اعتماد باعث ورود تعداد زیادی سرمایه‌گذاران جدید به بازار شد.
علائم بازگشت رونق 
این کارشناس بازار سرمایه افزود: این سرمایه‌گذاران جدید نه تنها کاملا غیرحرفه‌ای بودند، بلکه از دانش مالی کافی نیز برخوردار نبودند، همین اتفاقات خرید و فروش‌های هیجانی را در بازار رقم زد، در چهره دوم نیز همین عامل هیجانی باعث برخی از تصمیم‌گیری‌ها از سوی نهاد ناظر و همچنین فروش‌هایی (سهام بنیادی و پرمخاطب مانند گروه بانکی‌ها) گاه غیرکارشناسی از سوی سازمان خصوصی‌سازی شد که به  ناامیدی و کاهش اعتماد بورس انجامید.
وی ادامه داد: این حس عدم اعتماد باعث ترسیدن سهامداران غیرحرفه‌ای و عجول تازه‌وارد شد و شروع به خروج از بازار سرمایه کردند و همین خروج باعث نزول بازار شد. بلندمدت شدن نزول بازار باعث رنجش و بی اعتمادی سرمایه‌گذاران نسبتا حرفه‌ای‌تر شد و آنها نیز شروع به خروج و فروش دارایی‌های خود کردند که تمامی این عوامل باعث ریزش غیرقابل تصور بازار در ماه‌های اخیر شد؛ اما با پایین آمدن قیمت‌ها و کاهش نسبت قیمت به عایدی هر سهم به تازگی علائمی از بازگشت رونق به بازار سرمایه نمایان شده است.
عرضه‌های بزرگ پایان سال 
ستاک در مورد افت شاخص بورس طی ماه‌های اخیر نیز عنوان کرد: ریزش ارزش دارایی‌های قریب به اتفاق سهامداران، بیش از میزان ریزش شاخص بازار بوده است و این امر به دلیل ماهیت شاخص بازار سرمایه است که به شدت وابسته به تعدادی از نمادهای بزرگ بازار است و در عین حال تعداد زیادی از سهامداران در آن نمادها سرمایه‌گذاری نکردند. با حرکت مثبت و منفی این نمادهای بزرگ، رنگ شاخص تغییر می‌کند، در صورتی‌که بسیاری از سرمایه‌گذاران در آن نمادها سهامدار نیستند. وی در مورد عرضه سهام برخی از شرکت‌های بزرگ در روزهای پایانی سال اظهار کرد: معمولا عرضه‌های اولیه‌ای که نیازمند حجم بالایی از نقدینگی است، باید در دوران رونق بازار انجام شود و این عرضه‌ها در دوران رکورد باعث تشدید میزان رکود خواهد شد.
وی اضافه کرد: یکی از سیاست‌های درست در هنگام هیجانی شدن بازار رو به صعود عرضه اولیه سهم‌هایی با حجم نقدینگی بالا است که متاسفانه در دوران هیجانی و صعودی روزهای ابتدایی دولت جدید این اتفاق محقق نشد.

دیدگاه شما

خبرنامه