پرداخت عوارض صادراتی سنگ‌آهن به صرفه‌تر است

تاریخ ارسال : 09 مارس 2014 ساعت : 8:25 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن گفت: برآوردها نشان می‌دهد عوارض صادراتی سنگ‌آهن به ازای هر تن 4 تا 8 دلار بوده در حالی که هزینه‌های دموراژ کشتی‌ها جمعا به حداقل 10 دلار به ازای هر تن می‌رسد.
کیوان جعفری طهرانی، گفت: به دلیل تراکم بیش از حد کشتی‌ها در بنادر جنوبی به ویژه بندر شهید رجایی، امکان بارگیری تمام کشتی‌هایی که در نوبت قرار دارند تا پایان اسفند 92 مقدور نیست.
وی اظهار کرد: تجار سنگ‌آهن به علت ترس از پرداخت عوارض صادراتی سنگ‌آهن که از ابتدای فروردین 93 اعمال می‌شود، بدون محاسبه هزینه‌های خود که شامل کرایه سنگین اجاره کشتی و دموراژ پرداختی است، بدون برنامه‌ریزی اقدام به آوردن کشتی می‌کنند.
جعفری طهرانی پیشنهاد داد: برای تجار با توجه به مجموع پرداخت حداقل 10 دلار هزینه حمل دریایی اضافه به ازای هر تن سنگ‌آهن (باوجود آنکه نرخ حمل دریایی از بنادر جنوبی به بنادر چین 25 تا 26 دلار بوده و در حال حاضر به دلیل تراکم و ازدحام کشتی‌ها در بنادر ایران این هزینه به 30 دلار هم رسیده است) و همچنین هزینه دموراژ کشتی‌ها که حداقل تنی 5 تا 6 دلار است، پرداخت عوارض صادراتی برای تجار به صرفه‌تر است.
وی با اشاره به این مطلب که عوارض صادراتی بر مبنای محاسبه نرخ گمرکی و عیار سنگ‌آهن، بین 4 تا 8 دلار به ازای هر تن (نرخ ارز دولتی معادل 2650 تومان) متغیر است، خاطرنشان کرد: حداقل با این اقدام، به جای پرداخت 10 دلار اضافه به مالکان کشتی‌های خارجی، عوارض پرداختی در داخل کشور جذب خواهد شد.

دیدگاه شما

خبرنامه