کاهش حجم معاملات فولاد

تاریخ ارسال : 17 مارس 2014 ساعت : 6:17 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

روز گذشته در بازار آزاد قیمت انواع محصولات فولادی به علت نبود خریدار عمده و تعطیلی نسبی مبادلات با ثبات یا کاهش نرخ همراه شد. در همین حال در بنادر شمالی و جنوبی کشور نیز به علت کاهش نرخ ارز، پس از چند روز بهای شمش‌های وارداتی کاهشی در بازه 5 تا 10 تومان را در هر کیلو تجربه کرد. 

البته ثبات و سکون بازار آهن در این روز در حالی است که رینگ فولاد بورس کالا به دلیل تنوع عرضه‌ها روز پرکارتری را پشت سر گذاشت، اما به هر ترتیب این رینگ نیز با ثبات قیمت میلگرد، تیرآهن و تختال به کار خود پایان داد.
یکشنبه در تالار صنعتی و معدنی بورس کالا 7 محصول فولادی از سوی فولادسازان دولتی و خصوصی عرضه شد که تا پایان زمان معاملات بخشی از آنها به فروش رسید. ذوب آهن اصفهان در این روز سبد میلگرد A3 سایزهای 12 تا 25 را به صورت سلف با قیمت پایه 1680 تومان عرضه کرد که 22 هزار و 352 تن آن خریداری شد. حجم این عرضه 25 هزار و 146 تن بود. سلف سبد میلگرد و تیرآهن طول کوتاه نیز دیگر عرضه این شرکت با قیمت 1450 تومان بود که از حجم حدود 13 هزار و 600 تنی عرضه این محصول، تقریبا یک سوم آن (4532 تن) مورد معامله قرار گرفت.
در این میان فولاد آذربایجان هم با سلف سبد میلگرد A3 سایزهای 14 تا 25، با قیمت پایه 1650 تومان در مبادلات این روز شرکت کرد که توانست 220 تن از 1100 تن حجم عرضه را بفروشد. یکشنبه تختال فولاد هرمزگان جنوب هم در حجم 30 هزار تن با قیمت پایه 1432 تومان عرضه شد که در مجموع زمان‌های رسمی معاملات و مچینگ، معادل 6 هزار تن آن خریداری شد.
صبا فولاد زاگرس، فولاد آلیاژی ایران و فولاد کرمان نیز دیگر شرکت‌های فولادی عرضه‌کننده میلگرد در این روز بودند که محصولات آنها خریداری نشد. به گفته یکی از کارگزاران، کاهش نسبی حجم معاملات در هفته پایانی اسفندماه از قبل قابل پیش‌بینی بود؛ چراکه تحویل بار عملا به پس از تعطیلات موکول شده است و هیچ محموله‌ای در این چند روز در جاده‌های کشور جابه‌جا نمی‌شود.
 امروز هم این رینگ میزبان تختال فولاد خوزستان و سبد میلگرد ایوان غرب است. کارگزارن پیش‌بینی می‌کنند به این علت که در شرایط عرضه سبد میلگرد عنوان شده در صورت حمل کالا در سال 93 مالیات بر ارزش افزوده طبق قانون مالیات بر ارزش افزوده این سال اعمال می‌شود، بنابراین این محصول مورد اقبال خریداران قرار نخواهد گرفت؛ چراکه معامله‌گران به طور قطع مایل به پرداخت 2 درصد اضافی برای مالیات بر ارزش افزوده در سال 93 نیستند و از طرف دیگر نیز فرصتی برای حمل بار تا پایان سال ندارند.

دیدگاه شما

خبرنامه