تداوم ریزش قیمت‌ها در بازار آهن

تاریخ ارسال : 10 مارس 2014 ساعت : 5:58 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

روز گذشته قیمت‌های به ثبت رسیده برای اغلب آهن‌آلات تا ساعات میانی روز نزولی بود، به طوری که تیرآهن ذوب‌آهن اصفهان در بازار تهران در اکثر سایزها حدود 2 تا 12 هزار تومان کاهش یافت. در همین حال بهای میلگرد فولادسازان خصوصی نیز درب کارخانه‌ها در بازه 5 تا 40 تومان کمتر از نرخ‌های روز شنبه اعلام شد. 

به این ترتیب روز یکشنبه اکثر محصولات فولادی تولید داخل اعم از مقاطع، شمش و محصولات مفتولی با کاهش قیمت در بازار تهران و شهرستان‌ها روبه‌رو شدند که علت اصلی آن نیز مازاد عرضه این محصولات در بازار آزاد و کم بودن حجم تقاضای موجود از سوی معامله‌گران فولاد عنوان شد.
به گفته یکی از فعالان بازار به این علت که از سال آینده 2 درصد به رقم مالیات بر ارزش‌افزوده اضافه می‌شود، تمایل دست‌اندرکاران بازار و تولیدکننده‌ها این است که بارهای خود را به سرعت تا پایان سال در بازار عرضه کرده و بفروشند تا در سال جدید مشمول این رقم اضافه برای پرداخت مالیات نشوند، اما در این شرایط حجم تقاضای موجود در بازار نیز تکافوی عرضه‌ها را نمی‌کند از این‌رو قیمت‌ها خود به خود کاهش می‌یابد. روز گذشته رینگ معاملاتی فولاد نیز در حالی‌که عرضه‌های متنوعی داشت با ثبات قیمت میلگرد و تیرآهن به کار خود پایان داد. در این روز ذوب آهن اصفهان 33 هزار تن تیرآهن شاخه 16 را با قیمت پایه 1600 تومان به صورت سلف عرضه کرد که برای خرید آن 39 هزار و 600 تن تقاضا شکل گرفت. دیگر محصول این شرکت سلف سبد میلگرد مخلوط در حجم  550 تن بود که کل آن نیز با قیمت 1695 تومان خریداری شد. یکشنبه شرکت صدر فولاد نیز نقدی میلگرد را در حجم 440 تن عرضه کرد که بدون خریدار ماند. فولاد آذربایجان هم تنها موفق به فروش 330 تن سلف سبد میلگرد از 1100 تن حجم عرضه این کالا شد. در همین حال دیگر محصولات بی‌خریدار این روز هم ناودانی شرکت فولاد توس حجت و نبشی آریان فولاد بود.
در شرایط فعلی که اکثر فاکتورهای اثرگذار در بازار همچون قیمت انرژی، مالیات بر ارزش افزوده و … گواه رشد قیمت مصنوعات فولادی در سال آینده است، برخی معامله‌گران معتقدند اگر این مساله هم تحقق یابد به این دلیل که در این سال نیز شاهد رکود در صنایع فولادبر خواهیم بود پس از مدتی دوباره قیمت‌ها به سطوح قبلی بازمی‌گردد و سناریو امسال بازار آهن بار دیگر تکرار می‌شود.

دیدگاه شما

خبرنامه