تفاوت حقوق کارگران دنیا با ایران ؟

تاریخ ارسال : 16 مارس 2014 ساعت : 6:29 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

بررسی‌ها نشان می‌دهد حقوق کارگران ایرانی در تمامی سال‌های گذشته کمتر از استانداردهای بین‌المللی بوده است به طوری که در بهترین سال‌ها از نظر افزایش حقوق و نرخ برابری دلار با ریال ، حداقل دستمزد بر مبنای دلاری از 275 دلار فراتر نرفته است . این در حالی است که بر اساس استانداردهای بین‌المللی مبلغ 275 دلار برای یک ماه کار اصلا مبلغ زیادی محسوب نمی‌شود .  

حداقل دستمزد در سال آینده با 25 درصد افزایش به 608هزار و900 تومان رسید. بر اساس این گزارش به نظر می‌رسد با توجه به برنامه دولت برای استاندارد کردن قیمت‌های کالاهای یارانه‌ای در ایران و ایجاد تناسب میان قیمت فروش سوخت در ایران با استانداردهای بین‌المللی فاصله دستمزد ایران با استانداردهای بین‌المللی نیز باید کاهش یابد .

سازمان جهانی کار پیش از این در گزارشی حداقل دستمزد در برخی کشورها را اعلام کرده بود. بر اساس این گزارش در سال 2010 در اندونزی هر کارگر حداقل 250 دلار و در مکزیک 600 دلار حقوق می‌گرفت. حداقل دستمزد در کشوری چون چین که به داشتن نیروی کار ارزان مشهور است نیز 700 دلار بوده است کما اینکه در مصر نیز همین وضعیت حاکم بود و کارگران از حداقل حقوق 700 دلاری برخوردار بوده اند .

بررسی‌ها نشان می‌دهد در مورد چین، قیمت سایر عوامل تولید پایین نگه داشته شده و در نتیجه بهای تمام شده کالا کاهش می‌یابد . حداقل دستمزد در پرو نیز 600 دلار اعلام شده است اما در کشور ترکیه که همسایه ایران است، حداقل دستمزد 1400 دلار اعلام شده است .

حداقل دستمزد در پرتغال 1600 ، آفریقای جنوبی 2400 ، آلمان 2800 و آمریکا 3400 دلار از سوی سازمان جهانی کار اعلام شده است . این ارقام دستمزد اسمی ماهانه را تشکیل می‌دهد وطبیعتا دریافتی کارگران این کشورها می‌تواند بیش از این رقم باشد.

دیدگاه شما

خبرنامه