رکود در بازار میلگرد اوکراین

تاریخ ارسال : 10 مارس 2014 ساعت : 8:44 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

 اخیرا صادرکننده های فولاد اوکراین به دنبال بازارهای جدیدی از جمله شمال افریقا هستند چرا که افت ارزش ارز این کشور که در نتیجه تنش های سیاسی و افزایش درگیری با روسیه بوده قیمت میلگرد این کشور را به پایین ترین سطح 3 سال و نیم اخیر رسانده است. ارزش گریونیا اوکراین نسبت به دلار امریکا امسال 11 درصد افت داشته است. سرنگونی رییس جمهور و ورود نیروهای روس به کریمه بر مشکلات مالی اوکراین که مدت ها وجود داشته افزود.

اوکراین دومین صادر کننده بزرگ میلگرد دنیاست و از ابتدای سال جاری میلادی قیمت آن 50 دلار افت داشته به 510 تا 515 دلار هر تن رسیده است. رقابت زیادی از جانب عرضه کنندگان بازارهای سی آی اس و بلاروس مشاهده می شود از این رو اوکراینی ها اخیرا به دنبال بازارهایی چون الجزایر هستند.

در مقایسه میلگرد جنوب اروپا 440 یورو هر تن است که قدرت رقابت اروپایی ها را در بازارهایی چون الجزایر که 15 درصد تعرفه صادرات هم ندارند برای آن ها سخت کرده است.

سال گذشته بیشتر صادرات میلگرد اوکراین به روسیه بوده ولی پس از اتمام ساخت و سازهای مربط به المپیک سوچی تقاضا افت داشت. افت ارزش 10 درصدی روبل نسبت به دلار نیز تاثیر گذار بود.

از طرفی رقابت با ترکیه بزرگترین صادر کننده میلگرد دنیا نیز شدیدتر شده که قیمت های صادراتی آن به لطف افت تقاضای داخی و کاهش شدید ارزش لیر پایین آمده است.

دیدگاه شما

خبرنامه