عوامل تاثیر گذار بر بازار فعلی سنگ آهن

تاریخ ارسال : 13 مارس 2014 ساعت : 7:13 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

در حال حاضر دو فاکتور اصلی بازار سنگ آهن چین را تحت تاثیر قرار داده است. از یک طرف تاثیر منفی کاهش مصرف واقعی که به وضوح پیداست و از طرفی دیگر استفاده از مواد اولیه به عنوان وثیقه در عملیات های مالی.

گرچه فعلا این امر مانع از افت شدید قیمت شده ولی شاید در آینده نزدیک تاثیر منفی شدیدی داشته باشد. این هفته قیمت سنگ آهن باز هم کاهش داشته است. تولید فولاد چین هنوز نسبت به آمار هر ساله سه ماه نخست سال خیلی پایین تر است. نیمه نخست فوریه فولادسازان چینی تنها یک میلیون و 760 هزار تن فولاد تولید کردند در حالی که یک سال قبل 2 میلیون و 130 هزار تن بود. موجودی فولاد تجار نیز در فوریه تا 9 درصد رشد داشت.

آخرین موجودی سنگ آهن وارداتی در فوریه 106 میلیون تن ثبت شد که بالاترین رقم 2 سال اخیر بوده است. از طرفی مصرف نیست در نتیجه فولادسازان چینی به دنبال معاملات فاینانس تجاری در بخش مواد اولیه رفته اند . فولادسازان دولتی که در این شرایط هم می توانند وام بگیرند به کارخانه های کوچک تر بخش خصوصی با وثیقه سنگ آهن وام می دهند. به نظر برخی از تحلیل گران این معاملات مالی خرید سنگ آهن را در ژانویه و فوریه بالا برد. البته این خرید ها تاثیری بر مصرف واقعی نداشت. موجودی فعلی سنگ آهن کارخانه ها برای تولید 29 روز کافی است.

حال باید دید قیمت سنگ آهن تا چه میزان نزولی خواهد شد. هزینه بالای تولید سنگ آهن در چین فعلا مانع از افت شدید شده ولی همین الگوی معاملات مالی با استفاده از سنگ آهن تاثیر خود را گذاشته و چه بسا قیمت به زیر 100 دلار هم برسد.

دیدگاه شما

خبرنامه