محدود شدن تقاضای شمش

تاریخ ارسال : 15 مارس 2014 ساعت : 6:59 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email
به دلیل نزدیک شدن به سال نو صورت گرفت؛
بازار فولاد طی هفته گذشته تغییرات چندانی نداشت، قیمت محصولات فولادی اعم از شمش، مقاطع و محصولات فولادی در انبار تهران و شهرستان‌ها ثابت ماند و از طرفی دیگر مصنوعات فولادی وارداتی به کشور مانند کلاف میلگرد  و شمش با رشد قیمت روبه‌رو شد.
طی هفته های گذشته قیمت بیلت روندی صعودی داشت. از اول هفته شمش 150 Shemshمیلیمتر در انزلی از قیمت 1650 تومان به 1680 تومان رسید ولی شمش داخلی تنها در بورس فلزات با 15 تومان افزایش قیمت روبرو شد ولی محصولات کارخانه های خصوصی از 1610 به 1620 تومان رسید. تقاضای شمش به علت نزدیک شدن سال نو محدود شده ولی اکثر کارخانه ها به دنبال بالا بردن موجودی انبارها هستند تا بتوانند در حد امکان شمش ارزان قیمت در انبار داشته باشند، موفقیت فولاد خوزستان در بالا بردن قیمت ناشی از همین دیدگاه بوده است ضمن آنکه فروش های این شرکت در بورس به صورت اعتباری است بنابراین خریدار امسال شمش را می خرد و بر اساس قیمت های تمام شده سال آینده محصول آن را عرضه خواهد کرد. این امتیاز همراه با سیاست خرید کارخانه ها باعث شد تا در هفته گذشته بیش از 140 هزار تن شمش در بورس معامله شود. برنده اصلی این معاملات بانک ها هستند که ضمانت نامه های مربوطه را تهیه کردند.
بازار مقاطع در بازار ایران با حمایت بورس سرپا ماند، از روز شنبه همه انتظار افت قیمت را داشتند اما بازار سازی کارخانه ها برای عرضه در بورس، روند نزولی قیمت ها را متوقف کرد. ضمن آنکه عرضه کالا از طرف تولیدکننده ها با محدودیت روبرو شد. کمبود وسیله حمل مزید بر علت شد، اکثر کارخانه ها با این مشکل روبرو هستند. تحویل بعضی از محموله ها تا 10 روز به تاخیر افتاده است. مشکل افزایش هزینه تنها برای تولید نیست برای حمل و نقل هم وجود دارد. ضمن آنکه با گرم شدن هوا، تقاضا برای وسیله حمل افزایش خواهد یافت. از روز دوشنبه معضل حمل کاملا در بازار محسوس بود و به عنوان یک پدیده جدید پذیرفته شد این امر همراه با فضاسازی کارخانه ها باعث شد تا ذوب آهن بتواند بیش از 33 هزار تن میله گرد را در بورس به فروش برساند. این روند احتمالا در هفته آینده ادامه خواهد یافت .
قیمت انواع ورق در بازار همچنان روند صعودی داشت علت این امر محدودیت عرضه بسیاری از آنهاست. ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر رول در انزلی از 1990 تومان به 2080 تومان هم رسید ولی پنجشنبه به 2050 تومان برگشت. علت آن تغییر نرخ ارز بود ولی ورق های دیگر با افزایش قیمت تا 30 تومان هر کیلو روبرو شد بعضی ورق های گرم با کیفیت خاص در بازار اصلا موجود نیست ورق های 8 تا 15 میلیمتر برش شده توسط مبارکه که در بازار بعنوان فابریک شناخته می شود با محدودیت شدید عرضه روبروست. قسمتی از این مشکل ناشی از سیاست فروش مبارکه است بخشی هم ناشی از رکود بازار و عدم سفارش خرید کارخانه ها و تجار طی 4 ماه گذشته. ورق های گرم محصول کاویان و اکسین تغییر جدی نبود و تقریباً ثابت ماند البته در هفته های قبل رشد مورد نظر خود را داشته است و بازار کشش افزایش قیمت جدید را ندارد.
ورق سرد با مشکل جدی عرضه روبروست بعضی از ضخامت ها با کیفیت خاص اصلا در بازار نیست بقیه موارد هم با محدودیت عرضه روبروست، این در حالی است که واردات این کالا از آبان ماه به بعد روند صعودی داشته است همینطور عرضه آن در بورس هم بالا رفته ، علت این امر آن است که تقاضا در بازار فعال شده است بخصوص تقاضای بخش اتومبیل.
ورق گالوانیزه هم مثل دیگر اقلام با افزایش قیمت روبرو بود ولی علت آن محدودیت عرضه و بالا رفتن قیمت ارز بود نه افزایش تقاضا. به نظر نمی رسد شرایط عرضه و تقاضای این کالا در هفته های آینده تغییر جدی داشته باشد.
به گزارش فولاد نیوز، نیاز کارخانه ها به نقدینگی همراه با ترس تجار از افزایش قیمت در سال آینده دست به دست هم داده است اما مشخص نیست این حجم وسیع مقاطع فروخته شده در سال آینده در خلال یک ماه اول سال قابل جذب خواهد بود یا نه. شاخص بورس کالا در خلال 15 روز گذشته به شدت رو به بالا رفته است این در حالی است که شاخص بورس سهام در خلال همین مدت روند نزولی داشته است. به همراه این روند رو به افزایش نرخ ارز هم باعث تشویق بازار کالا شده است. این ها دلایلی است که سرمایه ها به سمت کالا رفته است ولی در اردیبهشت سال آینده مشخص خواهد شد که آیا بازار توان جذب این کالاها را دارد؟

دیدگاه شما

خبرنامه