مهم‌ترین تصمیمات تاثیر گذار در صنعت فولاد در سال جاری

تاریخ ارسال : 16 مارس 2014 ساعت : 5:55 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

فعالان صنعت فولاد آزادسازی صادرات، گشایش ال سی داخلی، تنظیم عوارض واردات و انتقال دولت را از مهم‌ترین اتفاقات تاثیرگذار بر صنعت فولاد در سال جاری برشمردند و اختصاص منابع مالی مورد نیاز به فولادسازان، تعیین این منابع با نرخ ارزان، قیمت‌گذاری صحیح در زنجیره‌های مختلف صنعت فولاد، اختصاص ارز به تولیدکنندگان برای واردات مواد اولیه و عرضه فولاد و محصولات فولادی در بورس کالا را از راهکارهای اساسی برای خروج از چالش‌های پیش روی این صنعت عنوان کردند.
تاثیر بسزای آزادسازی صادرات بر صنعت فولاد
دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران درخصوص مهم‌ترین تصمیمات تاثیرگذار در صنعت فولاد در سال 92 گفت: آزاد کردن صادرات فولاد و محصولات فولادی از اساسی‌ترین اتفاقاتی بود که در این حوزه رخ داد.
رسول خلیفه سلطانی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر صادرات فولاد و محصولات فولادی ممنوع یا اینکه سهمیه‌بندی شده بود، افزود: البته در آن برهه از زمان تصمیم صحیحی بود؛ چراکه مصرف در رونق بود و تولید تکافوی مصرف را نمی‌کرد.
به گفته وی، از دو سال اخیر به دلیل کاهش تقاضا در کشور باید قفل صادرات فولاد شکسته می‌شد‌ یا به تدریج آزاد می‌شد، چراکه تولید داخل رو به افزایش و واردات در حال کاهش بود، از این رو در چنین شرایطی باید آزادسازی صادرات صورت می‌گرفت.
دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد تصریح کرد: از یک سال گذشته به دلیل شرایط رکودی حاکم بر بازار و رشد تولید و کاهش تقاضا، مسوولان تصمیم به آزادسازی صادرات تا خرداد ماه سال 93 گرفتند.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون نیاز به واردات از حدود 11میلیون تن به میزان 5 تا 6 میلیون تن کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: تولید داخل پاسخگوی نیاز کشور است از این رو واردات نیز از حدود 40 درصد به حدود 20 درصد مصرف داخلی رسیده است که این میزان نمی‌تواند در شرایط کنونی تاثیری بر قیمت داشته باشد.
خلیفه سلطانی گفت: پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا دو سال آینده با قرار گرفتن صنعت فولاد در مسیر خودکفایی، واردات فولاد از 20 درصد به 10 درصد یا حتی پایین‌تر هم برسد که از این رو صادرات تولیدات داخل ضرورت بیشتری خواهد یافت.
تنظیم عوارض واردات فولاد از تصمیمات مهم دولت
وی تنظیم عوارض از سوی دولت را از جمله تصمیمات تاثیر گذار بر صنعت فولاد در سال جاری برشمرد و افزود: بر این اساس صادرات مواد خام باید از عوارض بیشتری برخوردار باشد و برای محصولات نهایی عوارض کمتر در نظر گرفته می‌‌شود.
دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد راه‌اندازی ال سی داخلی را از دیگر تصمیمات موثر بر صنعت فولاد کشور در سال 92 دانست و تصریح کرد: از آنجا که قفل شدن ال سی داخلی اقتصاد کشور را با مشکل مواجه کرده بود این امر به مثابه گشایشی برای تولیدکنندگان فولادی محسوب شد.
وی با انتقاد از نرخ بالای سود بانکی تصریح کرد: علاوه‌بر مشکل مذکور تولید کنندگان این صنعت همواره با کمبود منابع بانکی مواجهند.
خلیفه سلطانی خاطرنشان کرد: در زنجیره تولید فولاد برخی از بخش‌ها از حاشیه سود قابل توجهی برخوردارند، اما برخی دیگر که محصول نهایی تولید می‌کنند از جمله نوردی‌ها حاشیه سود بسیار پایینی دارند که از این میزان 90 درصد برای تامین مواد اولیه مورد استفاده قرار می‌گیرد به همین دلیل هزینه بالای منابع بانکی آنها را با چالش زیادی مواجه می‌کند.
وی تامین منابع مالی و تعیین نرخ مناسب برای این منابع از سوی بانک‌ها را از جمله مواردی برشمرد که باید در سال آینده از سوی مسوولان مورد توجه جدی قرار گیرد.
رقابت نابرابر در زنجیره صنعت فولاد با رانت سنگ مجانی
مدیر عامل فولاد نطنز نیز درخصوص تصمیمات تاثیرگذار بر صنعت فولاد در سال 92 گفت: بهتر است اذعان کرد که این تصمیمات بیشتر اتفاق بوده تا تصمیم؛ چراکه صرفا به رکود در صنعت فولاد منجر شده است.
جواد توکلی با بیان اینکه برخی از رانت ناشی از سنگ مجانی استفاده و از سود زیادی برخوردار می‌شوند، افزود: از این رو شاهد رقابت نابرابر در بخش‌های مختلف این صنعت هستیم به ویژه نوردی‌ها که به سنگ ارزان قیمت دسترسی ندارند.
به گفته وی، تداوم وضعیت کنونی در واقع ناشی از بی‌تصمیمی است و مسوولان باید برای سال آینده تصمیم اساسی بگیرند.
مدیر عامل فولاد نطنز انتقال دولت در سال 92 را نیز از اتفاقات تاثیر‌گذار بر صنعت فولاد برشمرد و تصریح کرد: این امر در تمام دنیا موجب می‌شود که تقاضا در برخی از بازارها با کاهش مواجه شود و بالطبع کشور ما نیز از این امر مستثنی نیست.
وی خاطرنشان کرد: از اتفاقات بدی که می‌توان در سال 92 به آن اشاره کرد این بود که برخی از تجار فقط به ارز مبادله‌ای دسترسی داشتند درحالی که تولیدکنندگان صنعت فولاد به‌ناچار باید مواد اولیه خود را با ارز آزاد تهیه می‌کردند.
توکلی با بیان اینکه میلگرد در بازار با ارز آزاد محاسبه می‌شود، افزود: از این رو تولیدکنندگانی که با ارز آزاد نسبت به تامین مواد اولیه اقدام می‌کنند قدرت رقابت با تجاری که از ارز مبادله‌ای برخوردارند، نداشتند.
قیمت‌گذاری نامناسب از چالش‌های فولادسازان
وی عدم تقسیم و موازنه در قیمت‌گذاری زنجیره فولاد را در مجموع از چالش‌های فولادسازان بخش‌خصوصی برشمرد و تاکید کرد: واحدهای دولتی از سنگ با کیفیت و ارزان قیمت برخوردار هستند، این درحالی است که فولادسازان خصوصی باید به ناچار به علت عدم دسترسی به سنگ ارزان‌ قیمت، آهن اسفنجی را با نرخ گران تهیه ‌کنند که این امر فضای رقابت را نابرابر کرده است.
مدیر عامل فولاد نطنز درخصوص موانع و چالش‌های سال 93 برای فولادسازان تصریح کرد: به علت تداوم رکود حاکم بر بازار فولاد برخی واحدهای فولادی از گردونه رقابت خارج خواهند شد، چرا که کاهش بودجه عمرانی در سال آتی روی تولید فولاد تاثیر بسزایی خواهد داشت.
وی خواستار قیمت‌گذاری صحیح از سوی مسوولان در زمینه‌های مختلف زنجیره تولید فولاد برای برون رفت از چالش‌های پیش رو شد.
توکلی افزود: دولت باید علاوه‌بر نظارت بر شبکه قیمت‌گذاری به تولیدکنندگان برای واردات آهن قراضه ارز مورد نیاز را اختصاص دهد.
وی تصریح کرد: دولت با قیمت‌گذاری مناسب در زنجیره‌های مختلف فولاد موجب می‌شود تا تولید کننده به ازای دریافت سنگ مجانی قیمت‌گذاری مناسب انجام دهد. وی خواستار ارائه سوبسید برای سنگ‌آهن موردنیاز فولادسازان شد و گفت: این امر موجب خواهد شد تا قیمت‌ها به‌طور منطقی کنترل شود.
مدیرعامل فولاد نطنز در خصوص پیش‌بینی بازار فولاد طی سال 93 نیز افزود: سال آینده شاهد اتفاق خاصی در این صنعت نخواهیم بود.
وی تاکید کرد: دولت می‌تواند برای شناخت بیشتر چالش‌های صنعت فولاد از تجربه انجمن فولاد کشور استفاده کند و همچنین با استفاده از کمیسیون صنایع مجلس نسبت به قیمت‌گذاری فولاد تعیین تکلیف کند.
توکلی خاطرنشان کرد: عرضه فولاد و محصولات فولادی در بورس کالا نقش بسزایی در منطقی شدن قیمت‌ها خواهد داشت.

دیدگاه شما

خبرنامه