کارگران فولاد زاگرس در مقابل وزارت کار تجمع کردند

تاریخ ارسال : 17 مارس 2014 ساعت : 6:29 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

صبح امروز حدود ۱۵۰ نفر از کارگران فولاد زاگرس که از کردستان به پایتخت آمده‌اند در اعتراض به تعویق هشت ماهه در پرداخت حقوق‌شان در مقابل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تجمع کرده‌اند.

یکی از نمایندگان کارگران حاضر در این تجمع به ایلنا گفت: حدود ۱۵۰ نفر از مجموع ۲۷۴ کارگر فولاد زاگرس از صبح امروز در اعتراض به تعویق هشت ماهه در پرداخت حقوقشان در مقابل ساختمان وزارت کار تجمع کرده‌اند.

این کارگر در تشریح دلیل اعتراض کارگران گفت: کارفرما از مردادماه سال جاری حقوق ما را پرداخت نکرده است، همچنین بیمه تامین اجتماعی ما نیز در ماه‌های تیر، مرداد، آذر و دی به حساب تامین اجتماعی واریز نشده است.

او در بخش دیگری از مشکلات کارگران فولاد زاگرس گفت: به دستور استانداری کردستان در ۴ اسفند ماه سال جاری کارفرما مکلف شد کارخانه فولاد زاگرس را برای اشتغال کارگرانش احیاء کند اما کارفرما با گذاشتن شرطی مبنی بر قطع رابطه کاری کارگران با کارخانه و همچنین واگذاری ۱۰۰ درصد سهام معدن سنگ آهن «یاسوکند» می‌خواهد به این بهانه از کارگران این معدن خلاص شود.

به گفته این کارگر، شرط اصلی کارفرما برای راه اندازی کارخانه فولاد زاگرس تسویه حساب اجباری همه کارگران است و از مسئولان استانی خواسته است پیش از هر اقدامی تمامی کارگران باید به بیمه بیکاری معرفی شوند.

او گفت: این در حالی است که طبق رای هیات تشخیص و حل اختلاف اداره تعاون کار ورفاه اجتماعی شهرستان قروه، این کارگران رای بازگشت بکار گرفته‌اند و نباید رابطه کاری آنان با کارفرما قطع شود.

او افزود: بخشی از سهام معدن سنگ آهن «یاسوکند» به سهامدارن فولاد زاگرس تعلق دارد و آن‌ها ترجیح می‌دهند همه سهام معدن را در ازای راه اندازی مجدد کارخانه، دریافت کنند.

وی با اشاره به دیدار چندی پیش وزیر کار با نمایندگان کارگران و قول این مقام دولتی مبنی بر حل مشکلات کارگران، گفت: کارخانه ذوب آهن اصفهان ابراز تمایل کرده که فولاد زاگرس را احیاء کند اما به نظر می‌رسد سهامداران فولاد زاگرس تمایلی به این کار ندارند.

وی در پایان اظهار داشت: در حال حاضر ۴ نفر از از کارگران به نمایندگی از سایر معترضان به ملاقات معاونت روابط کار این وزارتخانه رفته‌اند تا مشکلات کارگران را با وی در میان بگذارند.

پیشینه اعتراض کارگران فولاد زاگرس

کارخانه فولاد زاگرس از روز ۱۸ تیرماه به دلیل آنچه از سوی کارفرما «ناتوانی مالی و زیان‌ده بودن تولید» ذکر می‌شد تعطیل و تمامی کارگران آن اخراج شدند.
از آن زمان تاکنون این کارگران اخراجی با تشکیل اجتماعات اعتراضی مختلف در مقابل اداره کار و استانداری قروه و نهاد ریاست جمهوری، ساختمان مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای حکومتی و دولتی در تهران خواهان بازگشایی کارخانه، بازگشت به کار و وصول مطالبات معوقه خود شده‌اند.

هرچند این کارگران در ‌‌‌نهایت با رای هیات تشخیص ادراه کار شهرستان قروه موفق به دریافت حکم بازگشت به کار شده‌اند اما به دلیل تعطیلی کارخانه تا این لحظه نتوانسته‌اند شغل‌شان را به دست بیاورند.

دیدگاه شما

خبرنامه