سال جدید را با موفقیت آغاز کنید

تاریخ ارسال : 21 مارس 2014 ساعت : 1:00 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

در مبحث مدیریت، هیچ‌کس مخالف این امر نیست که مهارت در ارائه مفاهیم به طوری که هزاران مخاطب را به خود جذب کند، یک مزیت به شمار می‌رود ولی برای موثر بودن فرآیند کارتان اگر از اصول مناسبی پیروی کنید، نتیجه بسیار بهتری خواهید داشت.

در اینجا می‌خواهیم به 6 اصل که شما را در سال جدید به مدیر بهتری تبدیل می‌کند، بپردازیم.
1- با نگاهی متفاوت به مسائل بنگرید
بهترین مدیران از شخصیتی انعطاف‌پذیر، سازگار و هماهنگ با محیط اطرافشان برخوردار هستند. آنها همیشه به دنبال فرصت‌ها هستند، پس سعی کنید شنونده خوبی باشید. بسیاری از بهترین ایده‌هایی که منجر به پیشرفت در فرآیند کار می‌شود توسط کارمندان به وجود می‌آید؛ زیرا آنها از نزدیک در جریان کار قرار دارند. غیرقابل انعطاف بودن مانع اصلی پیشرفت شما است. از اینکه روش‌ها را تغییر بدهید، ترسی نداشته باشید و نگویید: «این روشی است که ما همیشه انجام داده‌ایم.»
2- انتظار بهترین‌ها را داشته باشید
استانداردهای بزرگ ولی دست‌یافتنی تعیین کنید و انتظار داشته باشید که کارمندانتان هم آنها را درک کنند. بهترین مدیران لزوما خشن‌ترین یا مهربانترین افراد نیستند، بلکه کسانی هستند که بهترین نتیجه را توسط افرادی که در اختیار دارند به دست می‌آورند. 
اینکه شما استاندارد‌های بالایی داشته باشید، نکته کلیدی است که همیشه در خاطر کارکنانتان باقی می‌ماند. اگر افراد شما بدانند که انتظار بهترین‌ها را از خودتان دارید اشتیاق بیشتری به یافتن آنها در خود خواهند داشت.
3- از تمرکز صحیح کارمندانتان مطمئن شوید
اطمینان یابید که اهداف کارمندان شما به خوبی بازتاب‌دهنده کار آنها است. اهداف قابل اندازه‌گیری و قابل درک بهترین دوست یک مدیر هستند. آنها کارآیی را از مفهومی فاعلی به مفهوم مفعولی انتقال می‌دهند. اگر اهداف در ابتدای سال، تدبیرانه ایجاد شوند، راهنمای ارزشمندی برای مدیر و کارمندان طی سال خواهند بود.
4- وقت طلاست
زمان یک دارایی قاطع در امر مدیریت برای گرفتن تصمیمات تدبیرانه است که اکثر مواقع دست کم گرفته می‌شود. مدیران معمولا به جهت‌های متفاوتی کشیده می‌شوند. بر اساس تجربه شخصی می‌توانم بگویم که در آخر، هدف فقط به اتمام رساندن کار است یعنی کار عجولانه به جای کار مفید و بهینه. کارآمدترین مدیران برنامه‌شان را با هوشیاری تنظیم می‌کنند. کاری را انجام می‌دهند که ضروری است. آنها به‌طور قطع کارهایشان را به خوبی اولویت‌بندی می‌کنند تا زمان کافی را برای انجام کارها به بهترین نحو داشته باشند.
5- باکارمندان خود ارتباط موثری داشته باشید
ارتباط موثر ممکن است کمی بدیهی به نظر بیاید؛ ولی این به آن دلیل است که همواره یکی از اصول اولیه بسیار مهم در مدیریت بی‌عیب و نقص به شمار می‌رود. مدیران قوی همواره ارتباط برقرارکننده‌های خوبی هستند. به دست آوردن بازخورد‌های فراوان چه مثبت و چه منفی یک مهارت اصلی محسوب می‌شود.خودتان را به آسانی در دسترس کسانی که بر آنها مدیریت می‌کنید، قرار بدهید. حضور داشته باشید و قابل دسترسی باشید. 
حتی اگر از راه دور مدیریت می‌کنید باز هم از طریق تلفن، ایمیل، پیامک و… در دسترس باشید. اینکه از لحاظ مسافت دور باشید؛ ولی راحت بشود با شما تماس داشت بهتر از این است که حضور فیزیکی داشته باشید؛ ولی نتوان با شما ارتباط برقرار کرد.
6- از مشکلات دوری نکنید، بلکه با آن مستقیما مقابله کنید
همان‌طور که هر مدیری می‌داند، محیط کار یک مکان مناسب برای ایجاد مناقشه و کشمکش است. مشکلات بین افراد، تلافی کردن، به رسمیت شناخته شدن، کاهش هزینه، تعدیل نیرو، ارتباط بین کارمند و مدیر و…، باید گفت که هیچ‌گاه پایانی برای مسائل احساسی که باعث ایجاد مشکلات پیچیده می‌شود، نیست. 
برعکس چیزی که در اکثر مواقع به نظر می‌رسد، بهترین مدیران ازمشکلات فرار نمی‌کنند، بلکه افرادی هستند که با مشکلات به سرعت و با روش مناسبی رودررو می‌شوند. 
کارمندان ناظران دقیقی هستند. آنها به مدیرانی که با موقعیت‌های دشوار روبه‌رو می‌شوند، احترام می‌گذارند همان‌طور که اعتماد خود را نسبت به کسانی که همیشه از مشکلات فرار می‌کنند، از دست می‌دهند.
مدیریت مجموعه‌ای از تلاش‌های پیچیده است که به مهارت‌های متفاوتی احتیاج دارد. تسلط داشتن بر این اصول، پایه و اساس محکمی ایجاد می‌کند که بتوانید عملیات روزانه‌تان را بر آنها بنا کنید. 
در آخر باید بگویم که شما نیازی به یک لیست بلند و خسته‌کننده ندارید، بلکه با استفاده از همین 6 اصل می‌توانید سال جدید را با قدرت آغاز کنید.
نویسنده: Victor Lipman
مترجم: هلیا فلاح امیرشاهی
منبع: forbes

دیدگاه شما

خبرنامه