اجرای فاز دوم هدفمندی حداقل ۴ درصد به تورم اضافه می کند

تاریخ ارسال : 13 آوریل 2014 ساعت : 10:55 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email
 از نظر من تنها راهی که می تواند مشکل را حل کند و نا رضایتی ها را کم کند این است که دولت مبنا را بر اساس قانون باز توزیع قرار دهد .

هنوز اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها آغاز نشده است مردم به شدت نگران افزایش تورم و اثرات آن شده اند. ایرج ندیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اعتقاد دارد تقسیم در آمد های دولت بین چهار عنصر اصلی یعنی در بخش تولید، عمران، بهداشت و درمان می تواند بهترین راهکاری باشد که برای جلوگیری از رشد تورم در این روزهای سرنوشت ساز انجام داد. گفت و گوی او با خبرآنلاین را می خوانید

به نظر شما چند درصد از مردم برای یارانه ها ثبت نام می کنند؟

واقعیت این است که هیچ کس از گرفتن پول بدش نمی​آید به این دلیل که هر خانواده ای از چند نفر تشکیل شده است که به تعداد هر نفر رقم 45 هزار تومان یارانه را در 12 ماه ضرب می کند و عددی به دست می آورد که می​تواند از آن استفاده های مختلفی کند البته بعضی ها این استدلال را دارند که ما این پول را برای پرداخت همان هزینه های مربوط به حوزه یارانه​ها که شامل پرداخت هزینه گرانی آب، برق و گاز است دریافت می​کنیم. اگر از این جنبه بخواهیم نگاه کنیم خوب قاعدتا جمعیت قابل توجهی برای یارانه ها ثبت نام می کنند.

در این شرایط باید چند موضوع را بررسی کرد. اولا یارانه قرار نیست همیشه پرداخت شود زیرا ممکن است در یکی دو سال آینده برداشته شود. پس بنابراین باید این موضوع را در نظر داشت که مقوله ای دادن یارانه​ها جاوید و باقی نیست زیرا این طرح برای 5 سال برنامه ریزی شده است. نه برای 20 سال و باید همگی به این تفاهم برسیم که چنین فضای را در راستای مباحث مربوط به حوزه یارانه ای نداریم که مادام العمر باشد و زمانی که این موضوع را قبول کردیم باید این سوال پرسیده شود که آیا دولت از لحاظ سیاسی  باید این یارانه را بدهد یا نه یا اصلا می​تواند این حجم یارانه را پرداخت کند یا نه؟. در حقیقت اگر دولت شفاف صحبت کند نمی​تواند این کار را عملی کند زیرا در آمدها حدود 20 هزار میلیارد و پرداخت ها 45 هزار میلیارد بوده است با این تفاوت که برای زیر ساخت، سلامت و تولید یارانه​ای پرداخت نشده است. بنابراین دولت به جای اینکه بگویید یارانه نگیرید، بگوید من اصلا این پول و درآمد را به دست نمی آورم. اگر دولت به باز توزیع وفادار باشد از دیدگاه من مسئله حل می شود.

راهکاری که شما برای این وضعیت پیشنهاد می کنید چیست؟

به نظر من بهترین کار دولت این است که اعلام کند که هر انچه که در آمدم بود را بین چهار عنصر تقسیم می​کنم و از طرفی دیگر نیاز به قطع یارانه هم نیست. یعنی اگر دولت اعلام کند که 10 هزار میلیارد تومان درآمد داشته​ام این 10 هزار میلیارد را برای تولید، بهداشت و سلامت و عمران تقسیم و هزینه کند و این راه بسیار بهتری است. از نظر من تنها راهی که می تواند مشکل را حل کند و نا رضایتی ها را کم کند این است که دولت مبنا را بر اساس قانون  باز توزیع قرار دهد به این معنا که هر چه که حاصل شود را تقسیم کند اگر 100 هزار میلیارد تومان هم درآمد داشت این 100 هزار میلیارد تومان را بین مردم برای جبران، زیر ساخت های CNG و یا تولید برای بهینه سازی مصرف و سلامت تقسیم کند و این بهترین راهی است که می شود در این شرایط حساس انجام داد.

به نظر شما اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها چه تاثیری بر تورم دارد؟

به هر حال قطعا 3 یا 4 درصد رشد تورم خواهیم داشت و اجرای این طرح تاثیرات خودش را می​گذارد. اما دولت در راستای کنترل شیب این تورم است و از طرف دیگر زمان اجرای این طرح را هم تغییر داده است. این ها عواملی هستند که باعث می شوند ما  شاهد رشد تورمی بیشتر از 3 یا 4 درصد نباشیم.

دیدگاه شما

خبرنامه