بیل گیتس چگونه میلیاردر شد؟

تاریخ ارسال : 05 آوریل 2014 ساعت : 9:00 ب.ظ 1 نظر
Print Friendly, PDF & Email
در سالی که گذشت، بحران اقتصادی حتی ثروت ثروتمندان جهان را هم کم کرد. میانگین ثروت میلیاردرهای جهان در سال 2009 برابر با 3 میلیارد دلار بود که نشان از کاهش 23 درصدی ثروت آنان در عرض 12 ماه 2009 دارد.

در سالی که گذشت، بحران اقتصادی حتی ثروت ثروتمندان جهان را هم کم کرد. میانگین ثروت میلیاردرهای جهان در سال 2009 برابر با 3 میلیارد دلار بود که نشان از کاهش 23 درصدی ثروت آنان در عرض 12 ماه 2009 دارد.bill_gates
مجموع ثروت میلیاردرهای جهان اکنون 4/2 تریلیون دلار است که نسبت به سال گذشته (4/4 تریلیون دلار) تقریبا نصف شده است. از سال 2003 تاکنون این اولین بار است که تعداد میلیاردرهای جهان کاهش یافته است. 2009 سالی بود که 332 نفر را از فهرست نام افراد با ثروت میلیاردی حذف کرد. پیش از سقوط بازارهای مالی در سال 2008 تعداد میلیاردرهای جهان 1125 نفر بود، اما در حال حاضر تنها 793 نفر با ثروت میلیاردی در جهان زندگی می‌کنند. بیشتر افراد لیست همان ثروتمندان گذشته‌اند، اما 38 تازه وارد نیز در فهرست به چشم می‌خورند. از میان ملیت‌های مختلف تعداد آمریکاییان لیست از دیگران بیشتر است و آمریکاییان 45 درصد از فهرست میلیاردرهای جهان را تشکیل می‌دهند.
بیل گیتس در سال گذشته 18 میلیارد دلار از ثروت خود را از دست داد، اما بار دیگر عنوان ثروتمندترین فرد جهان را به خود اختصاص داد. گیتس از سال 1995 تا کنون همواره لقب ثروتمندترین فرد جهان را از آن خود کرده است. تنها زیان‌های ناشی از بحران اقتصادی در سال 2008 توانست نام بیل گیتس را در ردیف ثروتمندان جهان جا‌به‌جا کند.
بیل گیتس در سال 1955 در سیاتل آمریکا به دنیا آمد. پدر وی وکیل و مادرش آموزگار بود. بیل در سن 13 سالگی و هنگامی‌ که هنوز دانش آموز دبستان بود، متوجه علاقه خود به برنامه‌نویسی کامپیوتر شد و از همان زمان کار برنامه‌نویسی را آغاز کرد. در سال 1973 به هاروارد راه پیدا کرد و در همان سال اول دانشجویی زبان جدیدی در برنامه‌نویسی به نام BASIC را برای اولین مایکروکامپیوترها ابداع کرد. گیتس در 20 سالگی تحصیلات خود در هاروارد را رها کرد و به همراه پاول آلن، دوست دوران کودکی خود، شرکت مایکروسافت را تاسیس کرد. آنها با این باور که در آینده کامپیوتر وسیله‌ای ارزشمند و ضروری در هر اداره و خانه خواهد بود، به توسعه نرم‌افزار برای کامپیوترهای شخصی پرداختند. ادعای شرکت مایکروسافت این است که بیش از هر چیز تلاش دارد کامپیوترهایی ارزان‌تر تولید کند که در عین حال استفاده از آنها برای کاربران آسان‌تر است، اما همواره انتقادهایی نیز در مورد مدیریت گیتس مطرح بوده است.
انتقاداتی چون به کارگیری تاکتیک‌های ضد رقابتی و انحصارگرا که گاهی به شکایت از مایکروسافت نیز انجامیده است. از جمله شکایت اتحادیه اروپا از مایکروسافت به علت سوء‌استفاده این شرکت از تسلط خود بر بازار و ملزم کردن فروشندگان محصولات جانبی مایکروسافت به پرداخت حق امتیاز به این شرکت به ازای هر یک از کامپیوترهای فروخته شده مستقل از اینکه نرم‌افزار نصب شده بر کامپیوتر ویندوز است یا نرم افزار دیگری که محصول شرکت مایکروسافت نیست. در جریان این شکایت در سال 2004 شرکت مایکروسافت مجرم شناخته شد و در نتیجه آن مایکروسافت ملزم شد برخی اطلاعات در مورد محصولات خود را فاش کند و همچنین مدلی از ویندوز را بدون ویندوز مدیا پلیر به بازار عرضه کند.
گیتس 55 ساله ثروت 40 میلیارد دلاری خود را بیش از هر چیز مدیون تاسیس شرکت مایکروسافت به همراه پاول آلن و موفقیت فزآینده این شرکت است. وی که در مایکروسافت به عنوان مدیر اجرایی و رییس بخش طراحی نرم‌افزار کار کرده است، اکنون بزرگترین سهامدار این شرکت به حساب می‌آید. بیل گیتس در سال 2000 از مدیریت اجرایی مایکروسافت کناره‌گیری کرد، اما مقام ریاست خود را حفظ کرد و به عنوان رییس بخش طراحی نرم‌افزار به کار خود ادامه داد. وی به تدریج مسوولیت‌های خود در مایکروسافت را به ری اوزی طراح نرم‌افزار و کرییج ماندی از بخش تحقیقات و استراتژی این شرکت منتقل کرده است. در 27 ژانویه 2008 گیتس آخرین روز کار تمام وقت خود در مایکروسافت را گذراند و از آن پس تنها در مورد پروژه‌های کلیدی به مایکروسافت مشاوره می‌دهد. در حال حاضر گیتس بیشتر وقت خود را در موسسه بیل و ملیندا گیتس می‌گذراند. این موسسه که در سال 2000 تاسیس شد، بر فعالیت‌های خیریه و همچنین تامین مالی پروژه‌های تحقیقاتی، تمرکز دارد.


  • آزمایشگاه آوریل 8, 2014 - 8:55 ق.ظ - پاسخ دادن

    جالب بود ممنون

    (0)(0)
  • دیدگاه شما

    خبرنامه