ستون‌های تحریم نفتی ایران در حال فرو ریختن است؟

تاریخ ارسال : 13 آوریل 2014 ساعت : 4:38 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

صادرات 2.4 میلیون بشکه در روز نفت خام ایران پیش از شروع روند سنگین تحریم‌ها حتی تا هشتصد هزار بشکه در روز نیز کاهش یافت. آخرین آمار بین‌المللی از صادرات 1.65 میلیون بشکه نفت ایران حکایت دارد. این در حالی است که احتمالا یک قرارداد بزرگ نفتی بین ایران و روسیه نیز در راه خواهد بود. این روند تا چه نتایجی در پی خواهد داشت؟

نشریه آمریکایی با ذکر مقدمه فوق به این ادعای دولت اوباما می‌پردازد که تحریم‌های شدید علیه ایران می‌تواند به امتیاز دادن این کشور در موضوع هسته‌ای منجر شود ولی اکنون صادرات نفت ایران به بیشترین مقدار از نیمه سال 2012 به این سوی رسیده است و موثر بودن استراتژی تحریم‌ها را زیر سوال برده است.

طبق آمار آژانس بین‌المللی انرژی، با توجه به افزایش واردات نفت چین، هند و کره جنوبی از ایران در ماه فوریه صادرات نفت ایران به 1.65 میلیون بشکه در روز رسیده است و این بسیار بیشتر از یک میلیون بشکه‌ای است که در توافق هسته‌ای ژنو مورد انتظار ایالات متحده بوده است. آمار اصلاح شده این نهاد بین‌المللی باز هم چنین عددی را برای صادرات نفت ایران برآورد کرده است و این نشان‌دهنده ان است که صادرات نفت ایران به نسبت زمان توافق هسته‌ای جهش داشته و در همین سطح باقی مانده است.

آمریکایی‌ها مدعی هستند که تحریم‌ها علیه ایران در تصمیم این کشور برای مذاکره هسته‌ای موثر بوده است زیرا درآمدهای نفتی نقش زیادی در درآمدهای دولت داشته و حذف این درآمد باعث آسیب‌هایی به اقتصاد ایران شده است. اما جدیدترین گزارش‌های صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که ثبات به اقتصاد ایران برگشته و احتمالا از اکنون تا ابتدای سال آینده شاهد قدری رشد خواهد بود.

غرب نگران است که این افزایش میزان درآمدهای نفتی ایران تیری بر پیکر اراده ایران برای مصالحه در موضوع هسته‌ای باشد. این مساله به ویژه در شرایطی مهم دانسته شده است که ظریف و اشتون بعد از گفت و گوهای اخیر از اختلافات زیادی خبر دادند که باید حل شود.

مارک دوبویتز مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی که از وی به عنوان مغز متفکر تحریم نفتی ایران نام برده می‌شود، این تغییرات نفتی را اهرمی در دست ایران می‌داند که رسیدن به توافقی که توان هسته‌ای نظامی ایران را محدود کند سخت‌تر خواهد کرد.

جن پساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی ابراز امیدواری می‌کندکه میانگین صادرات نفت ایران در شش ماهه اجرای توافق هسته‌ای به متوسط یک میلیون بشکه در روز برسد که در نتیجه تحریم‌های شدید غرب، صادرات نفت ایران از حدود 2.5 میلیون بشکه به 800هزار بشکه در روز نیز رسید. علاوه بر امیدواری به خطا در آمار آژانس بین‌المللی انرژی، دلخوشی دیگر آمریکایی‌ها این است که صادرات مشتقات نفتی نیز در این آمار لحاظ شده باشد.

جدیدترین نشانه برای نگرانی از افزایش صادرات نفت ایران، اخباری در مورد توافق تهاتر نفت و کالای ایران و روسیه است که در صورت نهایی شدن ارزش تقریبی بیست میلیارد دلار برای ایران خواهد داشت. در حالی که مقامات امریکایی، روسیه را به اعمال مجازات در صورت چنین توافق با ایران تهدید می‌کنند، آنتون سیلوانوف وزیر امور مالی روسیه، روز جمعه این تهدبد را رد کرد و اظهار داشت، روسیه تنها تحریم‌های سازمان ملل و نه تحریم‌های آمریکا بر صادرات نفت ایران را به رسمیت خواهد شناخت.

دیدگاه شما

خبرنامه