قیمت نفت خام سنگین ایران به ١٠۴ دلار رسید

تاریخ ارسال : 12 آوریل 2014 ساعت : 4:44 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

بنابر تازه‌ترین گزارش ماهانه اوپک، میانگین قیمت نفت خام سنگین ایران در ماه مارس به ١٠۴ دلار و یک سنت برای هر بشکه رسید. دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در گزارش ماه آوریل خود اعلام کرد: میانگین بهای نفت ‌خام سنگین ایران در سبد نفتی اوپک در ماه فوریه گذشته به هر بشکه ١٠۴ دلار و یک سنت رسید که در مقایسه با قیمت میانگین ماه پیش از آن برای هر بشکه ٩۵ سنت کاهش نشان می‌دهد.
میانگین بهای نفت خام سنگین ایران در ماه فوریه سال ٢٠١۴ میلادی هر بشکه ١٠۴ دلار و ٩۶ سنت برای هر بشکه بود.
بر اساس تازه ترین برآورد ماهانه اوپک به نقل از منابع ثانویه، تولید نفت خام ١٢ عضو اوپک در ماه مارس گذشته به ٢٩ میلیون و ۶١٠ هزار بشکه در روز رسید که این مقدار در مقایسه با ماه فوریه، روزانه ۶٢۶ هزار بشکه افت نشان می‌دهد. بر پایه گزارش منابع ثانویه در دوره مورد بررسی، تولید نفت کشورهای لیبی، عربستان سعودی، آنگولا و عراق با کاهش رو‌به‌رو بوده است. تولید نفت اوپک در ماه مارس، بدون احتساب تولید نفت عراق، به‌طور میانگین روزانه ٢۶ میلیون و ۴٢٠ هزار بشکه بوده است که در مقایسه با ماه فوریه ٣٣٨ هزار بشکه کاهش داشت. در این میان عراق و آنگولا به ترتیب با افت روزانه ٢٨٨ هزار و ۴٠٠ بشکه و ١۵۴ هزار و ٨٠٠ بشکه بیشترین کاهش تولید را در ماه گذشته میلادی داشتند.
این گزارش می‌افزاید: تولید نفت خام لیبی در ماه مارس سال ٢٠١۴ نسبت به ماه پیش از آن با افت روزانه ١١٧ هزار و ٧٠٠ بشکه‌ای به ٢۴٣ هزار بشکه رسیده است. این در حالی است که بر اساس گزارش‌های مستقیم اعضای اوپک به دبیرخانه، تولید نفت خام ١٢ عضو اوپک در ماه مارس گذشته به ٢٩ میلیون و ۴۴ هزار بشکه در روز رسید که این مقدار در مقایسه با ماه فوریه، روزانه دو میلیون و ٣۶٠ هزاربشکه افت نشان می‌دهد.
عربستان سعودی در گزارش مستقیم خود به دبیرخانه اوپک آورده است که تولید نفت این کشور در ماه مارس به ٩ میلیون و ۵۶۶ هزار بشکه در روز رسیده است که در مقایسه با ماه فوریه سال ٢٠١۴ روزانه ٢٨۴ هزار و ٢٠٠ بشکه کاهش نشان می‌دهد. گزارش منابع ثانویه اوپک مدعی است که تولید نفت خام جمهوری اسلامی ایران در ماه مارس با ١٧ هزار و ٢٠٠ بشکه افزایش به دو میلیون و ٧٨٩ هزار بشکه رسید، در حالی که گزارش مستقیم وزارت نفت ایران به دبیرخانه اوپک از رشد روزانه ۴٠ هزار بشکه‌ای نفت خام کشور در ماه مارس و رسیدن آن به مجموع روزانه سه میلیون و ٣٠٠ هزار بشکه حکایت می‌کند.

دیدگاه شما

خبرنامه