مورگان استنلی بنگاهی با ریشه ۱۵۰ ساله

تاریخ ارسال : 05 آوریل 2014 ساعت : 6:40 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

بانک سرمایه‌گذاری مورگان استنلی امروزه یکی از نام‌های شناخته شده در بازارهای مالی جهان است.
ریشه‌های شکل گیری این شرکت به سال 1854 برمی‌گردد، زمانی که اس مورگان نابغه آمریکایی، به یک بانک سرمایه‌گذاری در لندن پیوست. 
پسر او یعنی جی پی پوینت مورگان، موسس شرکت جی پی مورگان کم‌کم به غول معاملات مالی در زمان خود تبدیل شد. به اعتقاد برخی، او در آن زمان به عنوان رییس غیر رسمی‌بانک مرکزی در آمریکا عمل می‌کرد. او کسی بود که به شکل‌گیری morganstanleyشرکت‌های صنعتی بزرگی چون جنرال الکتریک و یو اس استیل کمک کرد. جین استراس نویسنده کتاب مورگان بانکدار در مورد شکل گیری مورگان استنلی می‌گوید: «بازار مالی آمریکا در نیمه قرن نوزدهم کاملا بی‌قاعده بود. این دوران زمان رشد باور نکردنی، سودهای کلان و البته تقلب‌های فراوان بود. جی پی پوینت مورگان به شدت به ایجاد اعتماد در مشتریان خود متعهد بود و در میان اوضاع به هم ریخته آن زمان هیچ گونه سوءاستفاده مدیران از پول مشتریان را تحمل نمی‌کرد و مدیران متقلب را به سرعت کنار می‌گذاشت.» شاید کلید پایداری و رشد گسترده تعداد محدودی از بنگاه‌های مالی آمریکایی برای مدت نزدیک به دو قرن، پایبندی به همین اصول و توانایی آنها در جلب اعتماد سرمایه‌گذاران بوده است.
در سال 1935 هنری اس مورگان و‌هارولد استنلی و برخی دیگر، جی پی مورگان را با هدف تاسیس بانک سرمایه‌گذاری مورگان استنلی ترک کردند. در روز دوشنبه 16 سپتامبر 1935 و در طبقه نوزدهم ساختمان شماره 2 وال استریت مورگان استنلی برای اولین بار فعالیت رسمی‌ خود را آغاز می‌کند. در عرض اولین سال فعالیت، مورگان استنلی 24 درصد از سهم بازار را از آن خود کرد. مورگان استنلی در 1941 اعلام کرد که تصمیم دارد برای گسترش فعالیت‌های خود در بازار اوراق بهادار ساختار سازمانی بنگاه را به شکل شراکتی تبدیل کند و در سال 1942 به بازار سهام نیویورک پیوست.
پس از موفقیت‌های داخلی متعدد طی دهه‌های 1950 و 1960 از جمله موفقیت در به دست گرفتن بخشی از مدیریت بانک جهانی و انجام معاملات بزرگ مالی در مورد شرکت‌های عمده آن زمان چون جنرال موتورز، آی بی ام و ای تی اند تی یا به وجود آوردن اولین مدل کامپیوتری برای تحلیل‌های مالی، مورگان استنلی اولین شعبه خارجی خود را در سال 1967 در پاریس ایجاد می‌کند تا بتواند در بازار اوراق بهادار اروپا نیز سهیم شود. فعالیت مورگان استنلی در پاریس موفقیت چشم‌گیری را به همراه داشت و تا سال 1975 این بانک سالانه معادل 5 میلیارد دلار وام اعطا می‌کرد. مورگان استنلی در آخرین سال دهه 60 سرمایه‌گذاری و مشاوره مالی در بازار مسکن را نیز به فعالیت‌های مالی خود اضافه کرد و اکنون پرسابقه‌ترین بانک وال استریت در بازار مسکن آمریکا محسوب می‌شود.
باب بادوین شخصیتی است که به عنوان عامل ورود مورگان استنلی به دوران مدرن از او یاد می‌شود. او عقیده داشت که ورود به عملیات خرید و فروش، کلید موفقیت آینده این شرکت است؛ بنابراین مورگان استنلی در سال 1971 به فعالیت خرید و فروش وارد شد و بخش ادغام و تصاحب (Mergers & Acquisitions) این شرکت در این تاریخ تاسیس شد. از آن پس مورگان استنلی از طریق ادغام با بانک‌ها و موسسات مالی داخلی فعالیت‌های خود را در سراسر جهان گسترش داده است. در دهه 70 مورگان استنلی با تاسیس دفاتری در توکیو و لندن به بازارهای مالی ژاپن و انگلستان نیز راه پیدا کرد. در دهه 80 علاوه بر گسترش فعالیت‌های خود در این دو کشور دفاتری نیز در فرانکفورت، هنگ کنگ، لوکزامبورگ، ملبورن، میلان، سیدنی و زوریخ باز کرد و در دهه 90 به دیگر بازارهای جهان از جمله اقتصادهای رو به رشدی چون چین و کره راه یافت.
از اواخر دهه 90 مورگان استنلی همچنین در اموری چون تامین مالی فعالیت‌های هنری و خیریه مشارکت کرد. این شرکت اولین بنگاه مالی بود که در شبکه اجتماعی «پیمان آمریکا» برای کمک به کودکان مشارکت کرد؛ حامی‌مالی فستیوال هنری هنگ کنگ شد و در سال 2000 بیمارستان کودکان مورگان استنلی با 55 میلیون دلاری که کارکنان این بنگاه جمع آوری کرده بودند تاسیس شد. این فعالیت‌ها از سوی دیگر، نقش تبلیغاتی قدرتمندی نیز برای شهرت هر چه بیشتر مورگان استنلی داشتند.
قرن بیست و یکم برای مورگان استنلی با تلخ ترین حادثه در تاریخ این شرکت آغاز شد. در 11 سپتامبر 2001 در جریان حمله به مرکز تجارت جهانی 13 نفر از کارکنان مورگان استنلی نیز مانند کارکنان دیگر بنگاه‌های مالی این مرکز جان خود را از دست دادند. و برای کمک به خانواده‌های آنها صندوق نجات قربانیان توسط سایر کارکنان مورگان استنلی ایجاد شد. اما از نظر مالی در دهه اول قرن بیست و یکم نیز مورگان استنلی به رشد مداوم خود ادامه داد و علاوه بر انجام معاملات بزرگ در آمریکا و اروپا از جمله به دست آوردن کنری وارف گروپ لندن، به توسعه فعالیت‌های خود در بازارهای نوظهوری چون چین پرداخت. مورگان استنلی همچنین در سال 2006 با تاسیس دفتری در دبی به بازار مالی خاور میانه وارد شد. جورج مخول نماینده مورگان استنلی در خاور میانه و شمال آفریقا این منطقه را که منطقه‌ای گسترده و شامل حدود 15 کشور است از جمله مناطق پر اهمیت برای سرمایه‌گذاری می‌داند. مورگان استنلی قصد دارد دفاتر بیشتری در خاور میانه داشته باشد و برنامه آینده این بنگاه تاسیس دفتری در قطر است که البته میزان گستردگی فعالیت‌های آن به شرایط اقتصادی منطقه و جهان بستگی دارد. بحران مالی سال 2008 مورگان استنلی را نیز مانند بسیاری دیگر از بنگاه‌های مالی در سراسر جهان با چالش‌های اساسی رو به رو کرد، اما مورگان استنلی از جمله معدود بنگاه‌هایی بود که توانست بحران را بدون تعدیل نیرو و با موفقیت پشت سر گذارد. در حال حاضر این بنگاه به یک شرکت هلدینگ بانکی تغییر ماهیت داده است تا از نظر حقوقی آزادی عمل بیشتری برای مقابله با پیامدهای بحران داشته باشد.

دیدگاه شما

خبرنامه