بازار ورق‌های نورد گرم در جهان چگونه است؟

تاریخ ارسال : 20 مه 2014 ساعت : 5:00 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

قیمت ورق نورد گرم در غالب بازارهای جهانی یا در حالت ثبات به سر می‌برد یا افزایش آرامی را تجربه می‌کند. با توجه به کاهش قیمت تمام‌شده و شرایط ضعیف غالب بازارهای فولادی بالاخص در شرق آسیا‌، این روند رو به رشد از جذابیت این بازار حکایت می‌کند.
بهبود‌ساز و کارهای اقتصادی بالاخص در شرق آسیا، بهبود نسبی تقاضا، نزدیکی به زمان تقاضای فصلی، نوسان ارزش یوآن چین و … از دلایل این روند مطلوب عنوان شد. بازار چین به عنوان لیدر افزایش قیمت‌های ورق نورد گرم نقش‌آفرینی می‌کند. برای ماه ژوئن تقریبا تمامی فروشندگان بزرگ شرقی برای افزایش قیمت‌ها به‌صورت همزمان در حال تلاش و چانه زنی هستند که در کنار افزایش تقاضا می‌تواند به افزایش قیمت‌ها منتهی شود. در بازارهای اروپایی و آمریکا شرایط به جذابیت بازارهای آسیایی نیست، ولی برای مقایسه، شرایط آمریکا بهتر است.
هم‌اکنون در بازار فولاد به دلیل کاهش قیمت مواد اولیه بالاخص سنگ‌آهن، تولیدکنندگان بزرگ فولاد به افزایش حجم تولید روی آورده‌اند. این روند افزایشی در بازار ضعیف فعلی شائبه دامپینگ توسط تولیدکنندگان بزرگتر را تقویت می‌کند که هدف آن اخراج تولیدکنندگان کوچکتر با قیمت تمام شده بیشتر است. این موارد که در نهایت به کاهش حجم تولید کل می‌انجامد باعث کاهش عرضه در برابر تقاضا شده که افزایش قیمت‌ها را به دنبال خواهد داشت.

 ورق نورد گرم در بازارهای شرقی
در بازار چین با افزایش محسوس تقاضا روبه‌رو شدیم تا جایی که فروشندگان نیز انتظار چنین استقبالی را نداشتند. روند افزایش تقاضا در بازار شانگهای (به عنوان مرجع و قطب بازارهای شرقی چین) بیشتر از بازار پکن (به عنوان مرجع تقاضای داخلی و مناطق مرکزی و شمالی چین) خودنمایی می‌کند که به افزایش محسوس قیمت‌ها برای معاملات تجاری و حجم‌های بزرگ انجامید. افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی چین به سرعت به بازارهای صادراتی این کشور منتقل خواهد شد. این موارد در شرایطی است که در ماه جاری به نسبت ماه‌های قبل با ضعف قیمت‌ها روبه‌رو هستیم و هنوز ورق نورد گرم بین 10 تا 15 دلار کمتر از ماه‌های قبل معامله می‌شود. هم‌اکنون کارخانه‌ها تلاش خود را برای رسیدن به قیمت‌های ماه‌های قبل به کار گرفته‌اند که به نظر می‌رسد بتوانند باز هم رکوردهای قبلی خود را بازیابی کنند. با توجه به کاهش روزشمار قیمت سنگ‌آهن، هنوز قیمت‌های پایین فعلی برای تولید بسیار جذاب است.
در بازار شانگهای با احتساب مالیات بر ارزش افزوده‌ قیمت ورق نورد گرم برای گرید‌های تجاری و ضخامت 5/4 تا 12 میلی‌متر بین 3360 تا 3400 یوآن ثبت شد که برابر 545 تا 551 دلار در هر تن است. این نرخ 10 یوان یا کمتر از 2 دلار افزایش را نشان می‌دهد. در بازار پکن برای شرایط مشابه قیمت‌ها بین 3000 تا 3320 یوآن در هر تن ثبت شد که برابر با 535 تا 538 دلار در هر تن است. به نظر می‌رسد این روند صعودی ادامه‌دار باشد.
در بازارهای صادراتی چین نیز شرایط مشابه و رو به رشدی گزارش شده است. کارخانجات چینی برای فروش محصولات خود در ماه ژوئن اقدام به افزایش قیمت کرده‌اند. ژاپنی‌ها نیز از این فرصت استفاده کرده و قیمت‌های پیشنهادی خود را افزایش داده‌اند. تولیدکنندگان ژاپنی در ماه جاری به دلیل قیمت‌های پایین از فروش خودداری کردند و هم‌اکنون با افزایش قیمت‌ها در بازار چین و افزایش قیمت پیشنهادی، صادرکنندگان چینی از این فرصت استفاده کرده‌اند و قیمت‌ها را صعودی کردند. البته در بعضی گزارش‌ها عنوان شده که افزایش قیمت چینی‌ها، تولیدکنندگان ژاپنی را مجبور به افزایش قیمت‌ها کرد. هم‌اکنون ژاپنی‌ها برای افزایش قیمت‌های ماه ژوئن خود در حال مذاکره و چانه زنی هستند.  این شرایط باعث شد که تولیدکنندگان کره‌ای هم قیمت‌های خود را افزایش دهند. شرکت پوسکو به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد کره جنوبی سعی در افزایش صادرات داشته و البته افزایش قیمت‌های صادراتی خود را نیز در دستور کار قرار داده است. این شرایط رو به رشد باعث افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی کره نیز شده و قیمت‌ها در این بازار نزدیک به 10 هزار وون یا معادل 10 دلار افزایش را ثبت کرده است. در بازارهای خارجی در شرق آسیا قیمت‌ها در شرایط آرام و با ثباتی قرار دارند ولی به نظر می‌رسد در مسیر افزایش قیمت حرکت کنیم. بازار ورق‌های وارداتی در شرق آسیا (کشورهای عضو آ‌سه‌آن) شرایط آرامی دارد و قیمت هر تن ورق نورد گرم وارداتی در سطوح 553 دلار ثابت بود. قیمت ورق نورد گرم با استاندارد آمریکایی با مبدأ چین بین 555 تا 560 دلار بر هر تن معامله شد که از ثبات در این بازار حکایت می‌کند.

 ورق نورد گرم در بازارهای غربی
قیمت ورق نورد گرم در جنوب اروپا ثابت بود و نزدیک به 401 یورو در هر تن معامله می‌شد، ولی در شمال اروپا با کاهش قیمت‌ها روبه‌رو بودیم. قیمت‌ها 6/1 درصد یا 7 یورو در هر تن کاهش یافت و نهایتا بین 428 تا 430 یورو معامله شد. هم‌اکنون درخواست خرید با قیمت‌های پایین صورت می‌گیرد و تولیدکنندگان کوچکتر به‌منظور پاسخ به سفارش‌ها از قیمت‌های کمتر استقبال می‌کنند. شرایط عمومی بازار ورق در شمال اروپا شرایط جذابی نیست و احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ها وجود دارد.
فروشندگان این کالا در جنوب اروپا به دلیل ضعف مبرم تقاضا شدیدا تحت فشار قرار داشتند و مجبور به پذیرفتن درخواست تخفیف و قیمت‌های پایین تری بودند. آخرین گزارش‌ها از معامله ورق نورد گرم در سطوح 405 تا 410 یورو در هر تن در ایتالیا حکایت می‌کرد. در هفته‌های گذشته آرسلورمیتال به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد خام در جهان و قطب تولید فولاد اروپا اقدام به افزایش قیمت ورق نورد گرم خود کرد که این مطلب به تحریک نسبی قیمت‌ها در بازار اروپا انجامید، ولی مجددا در مسیر تعدیل قرار گرفته است. با توجه به کاهش ارزش دلار، تولیدکنندگان اروپایی در شرایط سختی قرار گرفته‌اند زیرا بازارهای صادراتی خود را نیز از دست رفته می‌بینند و مجبور هستند به بازارهای داخلی قناعت کنند. احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازارهای اروپایی وجود دارد.
برای ماه گذشته قیمت‌ها در بازار آمریکا صعودی بود که افزایش تقاضا مهم‌ترین دلیل این رخداد است. آمارها از افزایش قیمت تمام شده ورق‌های نورد گرم در بازار آمریکا حکایت دارند تا جایی که افزایش قیمت تمام شده را مخابره کردند. به تبع این افزایش، قیمت ورق نورد گرم برای تحویل درب کارخانه با 22 دلار افزایش مواجه بود که 728 دلار در هر تن معامله شد. نشانه‌هایی از عقب‌نشینی خریداران مشاهده شد ولی هم‌اکنون تقاضا بسیار بالاست. با توجه به تمامی این موارد به نظر می‌رسد بازار آمریکا نیز بایستی خود را برای افزایش قیمت‌ها آماده کند. با توجه به بهبود ساز و کارهای اقتصادی در آمریکا حجم تقاضا در حال افزایش است. به عنوان مثال در هفته گذشته حجم تولید فولاد خام در آمریکا به نسبت هفته قبل از آن نزدیک به 5/1 درصد افزایش داشت که یک داده بسیار مهم و نشان‌دهنده افزایش محسوس تقاضا است.

دیدگاه شما

خبرنامه