رکود بازار؛ مهم‌ترین مشکل تولید

تاریخ ارسال : 22 آوریل 2014 ساعت : 4:28 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد با بیان اینکه قیمت انرژی در ایران، یک هفتم نرخ انرژی در برخی کشورها مانند ترکیه است، گفت: رکود بازار مهمترین مشکل صنایع است که دولت باید برای رفع آن اقدام کند.

رضا شهرستانی در گفت‌‌و‌گو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه مشکل اصلی بخش صنعت در آستانه اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها فراتر از بحث قیمت انرژی است، اظهار کرد: قیمت انرژی در ایران، یک هفتم نرخ انرژی در برخی کشورها مانند ترکیه است و در حال حاضر نرخ انرژی به عنوان معضل اصلی صنعت کشور مطرح نیست.
وی ادامه داد: مشکل اصلی بخش تولید، رکود موجود در بازار و نبود تقاضا است که باعث شده کارخانه‌ها در حالت رکود تولید قرار گیرند.
شهرستانی توضیح داد: در شرایطی که تقاضایی برای خرید کالا نیست، تفاوتی نمی‌کند که قیمت انرژی چقدر باشد و هر قدر هم که نرخ انرژی پایین باشد، باز هم سودی به حال صنعتگران ندارد.
به گفته وی، کارخانه‌های فولاد ایران برای اینکه با قیمت پایینی احداث شوند از تکنولوژی ارزان‌ قیمت با مصرف انرژی بالا استفاده کرده‌اند که در شرایط فعلی تکنولوژی این کارخانه‌ها باید بهینه‌سازی شود.
وی برقراری ارتباط مناسب بین ایران و کشورهای اروپایی را از جمله راهکارهایی برخورداری صنایع داخلی از تکنولوژی روز دنیا عنوان کرد و گفت: از این طریق می‌توان تحولاتی  را در بخش تولید و مصرف انرژی ایجاد کرد تا قابلیت رقابت با تولیدات خارجی را داشته باشیم.
عضو انجمن فولاد، تک‌نرخی شدن ارز، رفع تحریم‌ها و پرداخت بخشی از درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به صنعتگران را از جمله راهکارهای تقویت بخش صنعت عنوان کرد و گفت: دولت باید بابت بهینه‌سازی مصرف انرژی صنایع، تسهیلاتی را در اختیار تولید‌کنندگان قرار دهد و بعد از گذشت یک یا دو سال، عملکرد واحدهای دریافت‌کننده تسهیلات را ارزیابی کند تا اگر مصرف انرژی آنها کاهش یافته، در بازپرداخت این تسهیلات یا سود آن به تولید‌کنندگان تخفیف دهد.
وی تنها راه رفع رکود فعلی در بازار را ایجاد اطمینان در مردم عنوان کرد و گفت: این اطمینان باید طوری ایجاد شود که سرمایه‌های مردم به جای سپرده‌گذاری در بانک‌ها به سمت تولید برود.
شهرستانی ادامه داد: هر چقدر سود سپرده بانکی بالاتر باشد، صنعتگران نیز باید سود بیشتری بابت تسهیلات پرداخت کنند.

دیدگاه شما

خبرنامه