جزئیات برنامه تازه دولت برای پرداخت وام ازدواج و مسکن

تاریخ ارسال : 06 سپتامبر 2014 ساعت : 4:58 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

رئیس کل بانک مرکزی در مورد روند تغییرات نرخ ارز در آینده با اشاره به ضرورت آرامش در بازار تأکید کرد: شرایط نرخ ارز اکنون بسیار مناسب است و ما هیچ مشکلی برای یکسان‌سازی نرخ نداریم، اما باید منتظر آرامش فضای بین‌المللی باشیم. وی خاطرنشان کرد: افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر نیز به دلیل التهابات ایجاد شده ناشی از اخبار اشتباه درج شده در برخی رسانه‌ها بوده است. این در حالی است که نرخ تعادلی ارز را بازار تعیین می‌کند.

در حالی که به دلیل کمبود منابع روند پرداخت وام‌های مردمی کند شده است، اما دولت با اجرای چند برنامه سعی دارد تا افراد بیشتری از وام ازدواج و خرید مسکن استفاده کنند. برهمین اساس بانک مرکزی در حالی که حدود یک میلیون و 200 هزار نفر متقاضی در صف انتظار برای دریافت وام ازدواج بودند، ضمن اولویت دادن این وام نسبت به سایر مصارف قرض‌الحسنه، بانک‌های خصوصی را نیز ملزم کرد تا به بانک‌های پرداخت‌کننده وام ازدواج بپیوندند.

برهمین اساس آمارها نشان می‌دهد میزان انتظار متقاضیان وام ازدواج کاهش یافته است. رئیس کل بانک مرکزی در این باره گفت: در حال حاضر بانک‌ها تا حدی که منابع قرض‌الحسنه در اختیار دارند با مدیریت و اولویت‌بندی آن وام ازدواج را به متقاضیان پرداخت می‌کنند. به گفته ولی‌الله سیف در حالی که زمان انتظار برای پرداخت وام ازدواج گاهی به یک سال و نیم می‌رسید با تمهیدات انجام شده این زمان به پنج ماه کاهش خواهد یافت. وی همچنین با اشاره به شرایط خاص برای پرداخت وام ازدواج پنج میلیون تومانی افزود: با وجود اینکه برخورداری از برخی شرایط می‌تواند متقاضی را در گروه دریافت‌کنندگان این نوع از وام قرار دهد، اما در شرایط فعلی به دلیل کمبود منابع امکان پرداخت تسهیلات پنج میلیون تومانی ازدواج به حداقل رسیده است. سیف یادآور شد: اگر مجلس برداشت 500میلیون دلاری از صندوق توسعه ملی برای کمک به پرداخت وام ازدواج را به تصویب نهایی برساند لازم‌الاجرا بوده و نسبت به آن اقدام خواهند کرد. در همین زمینه مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی نیز با اشاره به کاهش 200 هزار نفری متقاضیان دریافت تسهیلات ازدواج در یک ماه اخیر گفت: با افزایش سرعت پرداخت تسهیلات ازدواج تعداد متقاضیان در صف تسهیلات ازدواج از یک میلیون و 200 هزار نفر به یک میلیون نفر کاهش یافته است و این در حالی است که در این مدت افراد جدیدی متقاضی دریافت تسهیلات ازدواج شده‌اند.

علی‌اصغر میرمحمد صادقی، با بیان اینکه روند پرداخت تسهیلات ازدواج رو به رشد بوده است، اظهار داشت: با مصوبه شورای پول و اعتبار اولویت پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه با پرداخت تسهیلات ازدواج است. وی در پاسخ به این سؤال که آیا بانک‌های دیگری هم به سامانه پرداخت تسهیلات ازدواج متصل خواهند شد، گفت: قطعاً بانک‌های خصوصی هم به جمع بانک‌های پرداخت‌کننده تسهیلات ازدواج می‌پیوندند. اتصال بانک‌های خصوصی به سامانه تقریباً نهایی شده و چند روز گذشته هم بانک سامان به سامانه ازدواج پیوست. وی تأکید کرد: بر اساس برنامه بانک مرکزی هر بانکی که سپرده قرض‌الحسنه جذب می‌کند، باید تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج پرداخت کند، مگر اینکه به طور کلی جذب سپرده قرض‌الحسنه را متوقف کند.

مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی با بیان اینکه در سال‌های گذشته به طور متوسط 800 تا 900 هزار تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج پرداخت می‌شد، اظهار داشت: به همان میزان و حتی بیشتر تقاضای تسهیلات ازدواج به ثبت می‌رسد؛ بنابراین اگر سرعت تسهیلات پرداختی را افزایش دهیم، تعداد افراد در صف دریافت تسهیلات کاهش می‌یابد. میرمحمد صادقی با اشاره به برخی مشکلات پرداخت وام ازدواج گفت: در ابتدا فرصت مراجعه و تکمیل مدارک حدود 12 روز بود که برخی افراد در مهلت تعیین شده مدارک را نهایی نمی‌کردند و امکان دریافت تسهیلات را نیز پیدا نمی‌کردند. به همین دلیل مهلت مراجعه به بانک و تکمیل مدارک از 12 روز به 2 ماه افزایش یافت، تا در این محدوده زمانی فرصت کافی برای متقاضیان ایجاد شود. مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی معرفی ضامن معتبر را مشکل دیگر پرداخت وام ازدواج عنوان کرد و افزود: در برخی موارد ایجاد صف به دلیل این است که متقاضی نمی‌تواند ضامن معتبر به بانک معرفی کند؛ در تلاش هستیم تا روند پرداخت تسهیلات ازدواج سرعت گیرد.

 صندوق پس‌انداز مسکن 2 ماه دیگر قطعی می‌شود

با وجودی‌که مبلغ وام خرید مسکن طی ماه‌های اخیر از 20 به 35 میلیون تومان افزایش یافته اما  بواسطه گرانی مسکن این مبلغ نیز کمک زیادی به خریدار نمی‌کند.بر همین اساس وزارت راه و شهرسازی با پیشنهاد مکانیسمی امکان پرداخت وام تا 50 درصد ارزش ملک را فراهم کرده است که مبلغ آن 80 میلیون تومان می‌رسد. این پیشنهاد که مورد موافقت بانک مرکزی نیز قرار گرفته هم‌اکنون مراحل بررسی‌های کارشناسی را می‌گذراند. در این طرح هر بانکی با تأسیس صندوق پس انداز مسکن پول‌های جمع‌آوری شده را تنها برای پرداخت وام خرید مسکن صرف می‌کند. براساس پیشنهاد ارائه شده مبلغ وام پرداختی برای شهرهای بزرگ با میانگین متری 2 میلیون تومان در نظر گرفته  شد که البته این مبلغ در هر شهر و منطقه‌ای متفاوت خواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی درباره دومین وام ضروری مردمی اعلام کرد که به نظر می‌رسد تشکیل صندوق پس‌انداز مسکن برای پرداخت وام 80 میلیون تومانی تا دو ماه آینده قطعی شود. از سوی دیگرپیش‌بینی می‌شود دوره‌های پرداخت تسهیلات با توجه به منابع صندوق سه، شش و 9 ماهه باشد. سیف با اشاره به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن گفت: وام مسکن 80 میلیون تومانی هنوز قطعی نشده است. وی توضیح داد: توافقات انجام شده به این صورت است که بنابر مکانیزم‌های طراحی شده، صندوق‌های پس‌انداز مسکن که تک‌تک بانک‌ها می‌توانند به طور مستقیم در مورد آن اقدام کنند راه‌اندازی شده و بتواند با توجه به نوع برنامه‌ زمانی که ارائه می‌کند به پرداخت وام مسکن بپردازد.

سیف با بیان اینکه به نظر می‌رسد پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی ایده خوبی است، گفت: براین اساس پس از موافقت کامل با راه‌اندازی چنین صندوقی این موضوع را به رئیس جمهوری منعکس کردیم. رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه گروه کارشناسی در حال بررسی شرایط و مفروضات صندوق پس‌انداز مسکن هستند، ادامه داد: اول اینکه برای پرداخت 50 درصد متوسط هزینه‌های مسکن باید میزان تعیین شده برای وام اعطایی چقدر باشد. همچنین مهلت بازپرداخت تسهیلات اعطایی چه مدت زمانی باشد؟وی اضافه کرد: یکی‌دیگر از مسائل مهم مورد بررسی در صندوق پس‌انداز مسکن مربوط به سود بازپرداخت تسهیلات است که در آخرین پیشنهادات 14 درصد مطرح شده بود.

سیف قدرت پرداخت قسط در پایان هرماه توسط متقاضی را نیز از جمله پیش‌شرط‌های راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن عنوان کرد و گفت: اگر بتوان مبلغ قسط را با مدت زمان استهلاک بدهی و مبلغ یک واحد مسکونی به تعادل رساند تا جامعه بیشتری را پوشش دهد، مناسبت‌تر خواهد بود. رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه صندوق‌های ایجاد شده باید خودکفا باشند، تأکید کرد: اگر این صندوق‌ها بتوانند تعهدات ایجاد شده را در جامعه به طور متعادل حرکت داده و به نظم‌بخشی نظام بانکی لطمه نزنند از آن استقبال می‌کنیم ضمن اینکه پیش‌بینی می‌شود بخشی از منابع آن نیز از طریق منابع بودجه‌ای تأمین شود.

دیدگاه شما

خبرنامه