حرکت چراغ خاموش قیمت فولاد

تاریخ ارسال : 06 سپتامبر 2014 ساعت : 5:17 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

طی روزهای گذشته در بازار فولاد شاهد جریانی جدید در روند قیمت‌ها بودیم که با هفته‌های قبل تفاوت‌هایی داشت.


در این هفته از شیب کاهشی نرخ انواع آهن‌آلات در مقایسه با هفته‌های معاملاتی قبل کاسته شد و روندی به نسبت باثبات در مسیر قیمت‌ها به ثبت رسید. روز شنبه در حالی که شمش فولاد با آنالیز 5SP در بندر انزلی 1710 تومان به ازای هر کیلو قیمت داشت، روز پنج‌شنبه به 1750 تومان رسید. در همین حال قیمت شمش‌های ترکیه و کره‌جنوبی هم که ابتدای هفته 1690 تومان در مبادی ورودی کشور بود، انتهای هفته به 1720تومان افزایش یافت. رشد نسبی نرخ ارز در بازار غیررسمی در کنار کاهش موجودی شمش در بنادر از جمله عوامل اثرگذار بر افزایش قیمت شمش در این هفته بوده است.

در بازار فولادهای ساختمانی نیز به‌عنوان مثال در بازار میلگرد شاهد روندی باثبات در قیمت هفتگی این محصول بودیم به‌طوری که متوسط نرخ میلگرد از سایزهای 14 تا 25 از رقم 1847 تومان در روز شنبه تنها به میزان 2 تومان در هر کیلو نوسان قیمت را تجربه کرد و به 1845 تومان در پایان این هفته معاملاتی رسید.

در بازار میلگرد نیز رشد نسبی نرخ ارز و رسیدن قیمت‌ها به کف خود، مهم‌ترین عامل‌ کاسته شدن از روند نزولی نرخ آن در مقایسه با هفته‌های معاملاتی گذشته بود.  نرخ تیرهای ذوبی در شاخه‌های سبک هم (شاخه‌های 14، 16 و 18) از میانگین 347 هزار تومان در ابتدای هفته گذشته با 2 هزار تومان کاهش به 345 هزار تومان در روز چهارشنبه رسید، کما اینکه شاخه‌های سنگین این محصول هم اعم از 22، 24 و 27 با حدود 4 هزار تومان تنزل قیمت در این هفته معاملاتی، متوسط 819 هزار تومان را در انتهای این هفته به ثبت رساند. به نظر می‌رسد در بازار تیرآهن شاخه سبک به این دلیل که در طول هفته و ماه‌های گذشته شاهد نوسانات غالبا مثبت قیمت‌ها به رغم رکود تقاضا و روند کاهشی در بازار دیگر مصنوعات فولادی بودیم، هم‌اکنون این محصول وارد فاز تعدیل نرخ شده و در حال کاستن از حباب قیمتی خود و همسو شدن با بازار دیگر محصولات فولادی است.

از سوی دیگر در هفته منتهی به 13 شهریور ماه در بورس کالا نیز در حالی حدود 96 هزار تن انواع فولاد عرضه و حجم معامله 128 هزار و 860 تن ثبت شد که این ارقام در هفته منتهی به 6 شهریور ماه به ترتیب معادل 136 و 178 هزار تن بودند. به این ترتیب میزان عرضه و معامله فولاد در این هفته با افت 28 و 6/27 درصدی در قیاس با هفته ماقبل، رکورد کاهشی دیگری را در پرونده رکود امسال معاملات فولاد به ثبت رساند.

برخی از معامله‌گران معتقدند به دلیل افت محسوس حجم عرضه محصولات فولادی در بورس کالا و به تبع بازار آزاد، تقاضا به نوعی در حال تجمیع و فشرده شدن است که در صورت ورود آن به بازار در فصل پاییز همین عامل به منزله پتانسیلی برای رشد شتابان قیمت‌ها عمل خواهد کرد. در این میان بعضی دیگر از فعالان بازار می‌گویند تا پایان فصل زمستان و رونق معاملات پایان سال فولاد انتظار تحرک محسوسی از معاملات و به تبع آن بهبود قیمت محصولات فولادی نمی‌توان داشت، از این‌رو، این پیش‌بینی چندان دقیق و درست نیست.

دیدگاه شما

خبرنامه