مدل نهایی وام خرید مسکن تحویل بانک‌مرکزی شد

تاریخ ارسال : 07 سپتامبر 2014 ساعت : 5:00 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

بانک دولتی پیشقدم شده در اجرای طرح صندوق پس‌انداز مسکن، مدل نهایی خود را برای راه‌اندازی صندوق و نحوه پرداخت تسهیلات خرید، با اعمال دو دسته تعدیل در پیشنهاد اولیه وزارت راه‌وشهرسازی، به بانک‌مرکزی ارائه کرد.

بانک مسکن فعلا تنها بانک راغب به ایجاد صندوق پس‌انداز مسکن به حساب می‌آید طوری که در چند ماه گذشته، بیشترین جلسات کارشناسی مقامات وزارت راه‌وشهرسازی در ارتباط با وام‌خرید، با حضور ثابت مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره بانک‌مسکن برگزار شده و پیشنهاد مشاوران مالی و معاونان عباس آخوندی درباره شاخص‌های کلیدی وام خرید همچون تعداد، مبلغ، طول بازپرداخت و همچنین نرخ سود تسهیلات عمدتا متناسب با منابع و توان مالی بانک مسکن، طراحی و تدوین شده است.
هفته گذشته بعد از برگزاری جلسه نهایی در این خصوص، آخرین مدل پیشنهادی وام خرید مسکن به‌عنوان محصول مشترک وزارت راه‌‌وشهرسازی و بانک‌مسکن، با امضای هیات‌مدیره این بانک، تحویل بانک‌مرکزی شد.در این مدل، برنامه‌های اولیه وزارت راه‌‌وشهرسازی به‌صورت قابل‌توجهی تعدیل شده است تا بلکه نظر بانک‌مرکزی تامین شود.وزارت راه‌‌وشهرسازی تا همین ماه گذشته، پیشنهاد پرداخت تسهیلات خرید در 4 سطح شناور 60، 80، 100 و 120 میلیون تومان را به ترتیب برای شهرهای‌ کوچک، شهرهای متوسط، کلان‌شهرها و تهران، از طریق رایزنی و مذاکره با بانک‌مرکزی تعقیب می‌کرد.

اما هم‌اکنون آنچه به‌صورت مکتوب از بانک‌مرکزی درخواست شده، مدل پرداخت سه نوع وام خرید با سقف‌های شناور 40 و 60 و 80 میلیون تومان است!به این ترتیب، میانگین پیشنهادی وام خرید مسکن از 80 میلیون تومان به 60 میلیون تومان تعدیل شده است.با این حال، همچنان بین موضع رسمی بانک‌مرکزی و این رقم تعدیل‌شده، زاویه وجود دارد.بانک‌مرکزی ماه گذشته با اعلام نظر رسمی خود درباره طرح راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن، خطاب به مسوولان دولت تاکید کرده بود، صندوق پس‌انداز در گام اول و پایلوت، حتما در بانک غیردولتی تشکیل شود و سقف وام خرید در این صندوق نیز از 60میلیون تومان تجاوز نکند.

اما در مدل نهایی که هفته پیش از سوی بانک‌مسکن– بانک دولتی-  و وزارت راه‌و‌شهرسازی به بانک‌مرکزی ارائه شد، مبلغ 60میلیون نه به عنوان سقف بلکه به‌عنوان «میانگین» وام شناور تعیین شده است.در این مدل، پرداخت 100 هزار فقره وام خرید در هر سال، با نرخ 14درصد و بازپرداخت 15 تا 20سال توسط صندوق، پیش‌بینی شده است.  اکتفا به ظرفیت 100هزار فقره‌ای حکایت از تعدیل دوم در پیشنهاد اولیه دارد چرا که وزارت راه‌وشهرسازی در نظر داشت، سالانه 300 هزار فقره تسهیلات خرید به متقاضیان پرداخت کند. با این حال، احتمال می‌رود، بعد از اجرای طرح پایلوت در بانک‌مسکن، در فازهای بعدی، هم مبلغ تسهیلات و هم تعداد تسهیلات افزایش پیدا کند.

در آنچه هم‌اکنون روی میز مقامات بانک‌مرکزی برای بررسی و تصویب نهایی قرار دارد، آمده است: صندوق پس‌انداز مسکن با احتساب این مدل، رقمی کمتر از 10 هزار میلیارد تومان کسری خواهد داشت.

بانک‌مرکزی در طول این ماه‌ها، نسبت به رقم دقیق کسری منابع صندوق حساسیت فوق‌العاده‌ای داشت و صدور اجازه راه‌اندازی را منوط به تامین کسری از سوی دولت کرده بود. رئیس کل بانک‌مرکزی و وزیر راه‌وشهرسازی ماه پیش با تهیه نامه‌ای مشترک از رئیس‌جمهور خواستند کسری صندوق پس‌انداز مسکن را تامین کند اما در آن نامه، رقم کسری و بودجه مورد نیاز قید نشده بود. ولی حالا این رقم به‌واسطه تعیین مدل نهایی، مشخص شده است.

دیدگاه شما

خبرنامه