هفته نوسانی برای فلزات پایه

تاریخ ارسال : 06 سپتامبر 2014 ساعت : 5:20 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

رکود حاکم بر بازار فلزات پایه داخلی در کنار نوسانات نرخ ارز و بهای جهانی این محصولات منجر‌به نوسان قیمت‌ها طی هفته اخیر شد، به‌طوری که برخی فلزات همچون آلومینیوم و روی نوسان‌های مثبتی را تجربه کردند در حالی که مس و قلع با افت قیمت رو‌به‌رو بودند.


سایر فلزات نیز باثبات قیمت‌ها به معاملات ادامه دادند؛ البته باز هم بی‌تغییر ماندن قیمت برخی از فلزات طی این مدت نتوانست کمکی به رونق بازار کند و مشتریان بازار که منتظر اتفاقات جدیدی هستند برای خرید متقاعد نشدند، البته در این میان افت قلع منطقی‌ به نظر می‌رسید، چراکه همچنان معامله‌گران تمایل چندانی به خرید این فلز از خود نشان نمی‌دهند.

از‌طرفی نیز انتظار می‌رود رکود معاملات که از اوایل تابستان تشدید شده رفته‌رفته و در اواسط این ماه کاهش یابد؛ هرچند هنوز نشانه‌هایی از این موضوع دیده نشده است. به‌نظر می‌رسد در هفته گذشته قیمت‌های جهانی در کنار تحولات نرخ ارز بر بازار اثرات بالایی گذاشته است.

فعالان آگاه معتقدند پیش از این نوسانات مثبت نرخ ارز به تغییرات شدید قیمت فلزات پایه در بازار منتهی می‌شد، اما اکنون که بهای دلار در بازار تقریبا ثابت مانده تغییرات قیمت جهانی فلزات پایه سکان بازار را به دست گرفته است؛ البته ناگفته نماند که نرخ ارز در بعدازظهر روز پنج‌شنبه با افزایش رو‌به‌رو شد که پیش‌بینی می‌شود این موضوع روز شنبه تاثیر خود را بر روند قیمت‌ها بگذارد.

همچنین برخی کارشناسان معتقدند که رکود بازار در این روزها طبیعی است، چرا که در شرایط کنونی مسائل روانی بر ترجیحات خرید و فروش سایه افکنده و در نتیجه کاهش قیمت‌ها سیگنال‌هایی به خریداران منتقل می‌کند که ممکن است به‌زودی به افزایش تقاضای کاذب در بازار منجر شود، اما در حال حاضر، معامله‌گران حاضر به خرید نیستند.

از طرف دیگر نیز با توجه به پیش‌بینی آگاهان اقتصادی به نظر می‌رسد که نوسان قیمت‌های جهانی فلزات صنعتی به خصوص برای مس و قلع ادامه‌دار و بلندمدت نباشد و باقی ماندن قیمت‌های جهانی این فلزات در سطوحی نزدیک به سطوح فعلی در چشم‌انداز میان‌مدت بیشتر احتمال داشته باشد.

دیدگاه شما

خبرنامه