کلاهبرداری‌های زنانه در اینستاگرام

تاریخ ارسال : 08 اکتبر 2014 ساعت : 7:43 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

مردادماه سال جاری دختر جوانی با مراجعه به دادسرای جرایم رایانه‌ای تهران ادعا کرد: یک صفحه پر مخاطب در شبکه اجتماعی اینستاگرام با خرید اینترنتی از افراد کلاهبرداری می‌کند.
دختر دانشجو وقتی در سایت اینستاگرام به خرید اینترنتی از یک صفحه مزون دست زد نمی‌دانست در دام کلاهبردار زنانه افتاده است.

به گزارش ایران، مردادماه سال جاری دختر جوانی با مراجعه به دادسرای جرایم رایانه‌ای تهران ادعا کرد: یک صفحه پر مخاطب در شبکه اجتماعی اینستاگرام با خرید اینترنتی از افراد کلاهبرداری می‌کند. وی در حالی که ناراحت بود به بازپرس شعبه دوم دادسرای جرایم رایانه‌ای گفت: چندی پیش در شبکه‌اجتماعی اینستاگرام پرسه می‌زدم که یک صفحه به‌نام «دنیای ما دخترا» توجهم را جلب کرد.

وقتی به جست‌وجو در آن صفحه پرداختم متوجه شدم صاحب سایت، اجناس خارجی را با کیفیت بالا و قیمت مناسب به فروش گذاشته‌است. هرچه بیشتر به تصاویر نگاه کردم بیشتر راغب شدم تا آن‌ها را تهیه کنم.

به‌همین خاطر با شماره‌ای که در صفحه وجود داشت تماس گرفتم و لباس دلخواهم را سفارش دادم، سپس پول آن را به شماره حسابی که در سایت وجود داشت ارسال کردم و منتظر شدم تا خرید‌هایم هرچه زودتر به دستم برسد اما هیچ خبری نشد و راه به‌جایی نداشتم. با ادعاهای این دختر جوان و تکرار آن از سوی مردان و زنان زیادی پرونده‌های مشابهی در دادسرای جرایم رایانه‌ای کلید خورد. تجسس‌ها نشان داد هزینه سفارش مشتریان به حساب یک دختر در تهران واریز می‌شود. با به‌دست آوردن این سرنخ‌ها، مأموران پلیس به ردیابی و شناسایی دختر دست زدند و وی را در خانه‌اش دستگیر کردند.

این دختر معلول که شوکه شده بود در بازجویی‌ها اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: مدتی پیش با یک زن در فضای مجازی آشنا شدم. از آنجایی که نمی‌توانم فعالیتی کنم پیشنهاد او برای راه‌اندازی سایت و دریافت حقوق ماهانه وسوسه‌انگیز بود و به همین خاطر قبول کردم، چرا که او گفت در خارج از کشور زندگی می‌کند و با تبلیغ اجناس در سایت می‌تواند آن‌ها را به فروش برساند.

دختر معلول ادامه داد: رابطه دوستانه با آن زن باعث شد به او اعتماد کنم، او از من خواست یک حساب افتتاح کنم تا پول اجناس فروخته شده به حساب من واریز شود، من هیچ شکی نکردم چون نباید کاری انجام می‌دادم. او می‌گفت خودش سفارشات را به دست مشتریان می‌رساند و فقط من پس از دریافت درصدی از پول‌ها و حقوق را که به توافق رسیده بودیم بردارم و بقیه را از طریق صرافی و حواله به او که در یکی از کشورهای خارجی بود ارسال کنم، من نیز این‌کار را انجام دادم تا اینکه در کمال ناباوری متوجه شدم این یک کلاهبرداری است.

بنا بر این گزارش، دختر معلول به قید ضمانت آزاد شد و اینترپل تهران با دستور بازپرس جرایم رایانه‌ای مأموریتی برون‌مرزی یافتند تا این کلاهبردار بین‌المللی را شناسایی و ردیابی کنند.

هشدار بازپرس

بازپرس شعبه دوم دادسرای جرایم رایانه‌ای با اشاره به این پرونده گفت: افراد در همه جا مراقب شیادان و کلاهبرداران باشند چرا که دیده می‌شود آن‌ها با جلب اعتماد افراد ساده‌لوح، با سوءاستفاده و دانستن شرایط آن‌ها وعده‌های وسوسه‌انگیز می‌دهند و از این طریق به اهداف و نقشه‌شان می‌رسند. همچنین خانواده‌ها و استفاده کنندگان از ابزارهای نوین ارتباطی توجه کنند که با فشردن یک کلید وارد دنیای مجازی می‌شوند و آنجا با افرادی روبه‌رو هستند که همه بیگانه‌اند و شخصیت حقوقی ندارند به همین خاطر در همه شرایط آگاهانه رفتار کنند تا شاهد چنین حوادث و پرونده‌هایی نباشیم.

دیدگاه شما

خبرنامه