انبار کردن نفت ارزان در کشتی‌ ؛ به امید گرانی !

تاریخ ارسال : 11 ژانویه 2015 ساعت : 5:59 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

در حالی ‌که بهای نفت‌خام از تابستان امسال تاکنون بیش از 50 درصد کاهش یافته است برخی شرکت‌های نفتی از جمله «شل» ذخیره‌سازی نفت در نفتکش‌های غول‌پیکر را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

با وجود آن‌که بهای نفت به پایین‌ترین سطح در ۵‌سال گذشته رسیده، این شرکت‌ها منتظر افزایش دوباره قیمت‌ها هستند. از سوی دیگر کارشناسان معتقدند در وضع بازارهای جهانی تغییری اساسی رخ نداده و انتظار نمی‌رود که نوسان‌های جزئی کنونی بالا رفتن دوباره قیمت‌ها را در پی داشته باشد.

به باور کارشناسان، برخی رویدادها مانند ذخیره‌سازی نفت توسط کمپانی‌های بزرگ نفتی می‌تواند به نوسان‌های کوتاه‌مدت قیمت‌ها منجر شود اما با ادامه روند کنونی عرضه و تقاضا، وضع بازار تغییر چشمگیری نخواهد کرد اما برخی از بزرگترین شرکت‌های تولید و فروش انرژی، نظیر «شل» و «ویتول» با اجاره نفتکش‌های غول‌پیکر اقدام به انبار نفت ارزان به امید افزایش قیمت‌ها می‌کنند، البته پیش از این انبار کردن نفت روی دریا پیش از این نیز سابقه داشته و شرکت‌های بزرگ نفتی در ‌سال ۲۰۰۹ حدود ۱۰۰‌میلیون بشکه نفت انبار کرده بودند.

برخی از ناظران معتقدند خرید نفت مازاد از بازار و انبار کردن آن در نفتکش‌های غول‌پیکر می‌تواند مانع ادامه سقوط قیمت‌ها باشد و ثباتی نسبی به‌وجود آورد. بنابر اخبار نفتکش‌های غول‌پیکر اجاره‌ای ١٢ تا ١۵‌میلیون بشکه نفت روی آب‌های دریا انبار کرده‌اند. به نوشته‌ رویترز، تحلیلگران «کومرتس‌بانک» آلمان پیش‌بینی خود برای قیمت هر بشکه نفت در ٣ماهه نخست‌ سال ۲۰۱۵ را از ۶۵ دلار به ۴۵ دلار کاهش داده‌اند.

دیدگاه شما

خبرنامه