مجازات جدید برای حاملان ترامادول و متادون

تاریخ ارسال : 05 فوریه 2015 ساعت : 6:17 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email
سعید صفاتیان، رییس کارگروه کاهش تقاضا در کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع‌تشخیص‌مصلحت‌نظام، در گفت‌وگو با روزنامه شرق گفت: فهرست داروهای حاوی مخدر به تصویب مجمع رسیده و از این پس مطابق آن مجازات حاملان موادمخدر تعیین می‌شود.

وی گفت تا پیش از این با حاملان و قاچاقچیان این قرص‌ها براساس ماده۴٠ برخورد می‌شد، که مجازات آن خفیف بود، اما تشدید مصرف ترامادول و قاچاق آن ضرورت افزایش مجازات‌ها را ایجاد کرد و براین‌اساس مجازات‌های جدید براساس ماده۵ قانون مبارزه با موادمخدر برای این افراد وضع می‌شود. صفاتیان جزییات فهرست داروهای حاوی موادمخدر مصوب مجمع‌تشخیص‌مصلحت‌نظام را بازگو کرد و گفت: این مصوبه برای تصویب به صحن مجمع می‌رود و پس از تصویب در صحن مجمع لازم‌الاجراست.
وی با بیان اینکه در اصلاح قانون مبارزه با موادمخدر تاکید بر این شده که فهرست داروهای حاوی مخدر تهیه شود، گفت: وزارت بهداشت مسوول تهیه این فهرست شد و پس از سه‌سال آن را برای تصویب به مجمع تشخیص مصلحت ارایه داد. خوشبختانه فهرست وزارت بهداشت کامل بود و به تصویب مجمع‌تشخیص‌مصلحت‌نظام رسید.
به گفته وی، طبق توصیه هیات‌بین‌المللی، هرویین در بخش اول فهرست و تریاک در بخش دوم قرار می‌گیرد. نباید جرم حمل تمام مخدرها یکسان باشد و حتما باید جرم حمل حشیش با هرویین یا متادون تفاوت داشته باشد که براین‌اساس وزارت بهداشت نیز فهرست خود را به سه‌بخش تقسیم کرده است. وی در مورد چگونگی تقسیم‌بندی فهرست به سه‌بخش، گفت: در بخش نخست مخدرهایی قرار گرفته‌اند که سوء‌مصرف آنها زیاد است، یعنی با یک‌بار مصرف فرد به آنها وابسته می‌شود. در این بخش هرویین، کوکایین، شیشه، ال‌اس‌دی و انواع آمفتامین‌ها قرار می‌گیرند که هیچ‌گونه کاربرد دارویی و درمانی ندارند و پزشک هیچ‌گاه استفاده از آنها را توصیه نمی‌کند.
وی تاکید کرد: جرم مخدرهایی که در بخش‌اول آمده‌اند، بسیار سنگین است و مطابق ماده٨ قانون مبارزه با موادمخدر با آنها برخورد می‌شود؛ برای مثال حمل ٣٠گرم هرویین مجازات اعدام دارد و حمل بیش از یک‌گرم هرویین به زندان می‌انجامد.
رییس کارگروه کاهش تقاضا در کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع‌تشخیص‌مصلحت‌نظام با بیان اینکه بیشترین میزان مخدرها و روان‌گردان‌ها در بخش نخست قرار می‌گیرند، گفت: بخش دوم مخدرهایی را شامل می‌شود که قابلیت سوء‌مصرفشان نسبت به فهرست بخش‌اول کمتر است و در بعضی موارد با تایید وزارت بهداشت، کاربرد دارویی دارند. این مخدرها شامل تریاک، حشیش و شربت تریاک می‌شود که در بعضی موارد وزارت بهداشت اجازه استفاده از آنها را می‌دهد.
در این بخش با فروشندگان این مواد براساس ماده ۴ با مصرف‌کنندگان براساس ماده۵ برخورد می‌شود.
صفاتیان در مورد بخش سوم فهرست داروهای حاوی مخدر گفت: این بخش بیشتر شامل قرص‌هایی می‌شود که از طریق داروخانه‌ها و با نسخه به فروش می‌رسد، مانند متادون، ترامادول، ‌کودیین و بوپرنورفین.
رییس کارگروه کاهش تقاضا در کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع‌تشخیص‌مصلحت‌نظام در مورد کارایی این فهرست، گفت: اکنون با در اختیار داشتن فهرست مذکور وزارت بهداشت و نیروی انتظامی برای برخورد با جرایم مرتبط با مواد مخدر دستشان باز است و می‌دانند که با هر مخدر چگونه باید برخورد کنند.
وی ادامه داد: به‌طورمثال وزارت بهداشت می‌داند که کدام مخدرها باید با نسخه پزشک به فروش برسد یا کدام‌ها کاربرد دارویی و درمانی ندارند. صفاتیان تاکید کرد: انواع قرص‌هایی که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد در بخش سوم قرار می‌گیرد که جرم آنها براساس ماده ۵ قانون مبارزه با موادمخدر تعیین می‌شود.

دیدگاه شما

خبرنامه