بازار کم‌جان آهن و کورسوی رونق معاملات بورس کالا

تاریخ ارسال : 16 آوریل 2015 ساعت : 9:29 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

روز گذشته در بازار آهن در حالی شاهد ثبات قیمت برخی مصنوعات فولادی از قبیل میلگرد، شمش، نبشی و ناودانی و… بودیم که بهای تیرآهن بار دیگر با نوسان روبه‌رو شد. این پنجمین روز در هفته جاری است که به‌رغم ثبات قیمت اغلب آهن‌آلات، بهای تیرآهن گاهی رشد و گاهی ریزش را تجربه می‌کند.

برخی معامله‌گران بازار می‌گویند: صحبت‌هایی در بازار پیچیده مبنی بر اینکه چند نفر به‌صورت منوپل (انحصاری) تیرآهن ذوب‌آهن را تا شهریورماه خریداری کرده‌اند و با کنترل عرضه این محصول شرایط را برای افزایش قیمت آن مهیا ساخته‌اند، از این رو در برخی روزها با آنکه به وضوح رکود تقاضا در بازار فولاد قابل مشاهده است، اما قیمت این محصول بی‌دلیل با افزایش مقطعی مواجه می‌شود.
این مساله در حالی است که بهای میلگرد همواره در یک بازار نسبتا رقابتی تعیین قیمت شده و به ندرت شاهد نوسانات غیرمنطقی در نرخ این محصول بوده‌ایم. به بیان دیگر تعدد تولید و عرضه‌کنندگان میلگرد در کشور موجب شده تا تنها برخی شرکت‌ها توانایی در دست گرفتن بازار این محصول را در کشور نداشته باشند، اما این موضوع درخصوص تیرآهن که تعداد تولیدکنندگان آن در کشور به حدود 10 کارخانه بیشتر نمی‌رسد این‌گونه نیست.
رئیس اتحادیه کشوری آهن و فولاد در گفت‌و‌گو با «ایسنا» درخصوص شرایط این روزهای بازار محصولات فولادی گفت: به دلیل اینکه مصرف داخلی تولیدات آهن و فولاد کم است، این محصولات در انبارها رسوب می‌کند.
محمد آزاد با بیان اینکه در هفته اول بعد از تعطیلات نوروز در بازار مسکن رونق نسبی را شاهد بودیم، گفت: اگر توافقات هسته‌ای در تیرماه به نتیجه نهایی برسد شاهد ثبات نرخ ارز خواهیم بود و در آن زمان وضعیت صادرات و واردات در حوزه تیرآهن و میلگرد نیز مشخص می‌شود و می‌توانیم بازارهای مهم هدف صادراتی را در این حوزه شناسایی و در هدف بگیریم. وی با بیان اینکه در حال حاضر تولیدات آهن و فولاد ما در انبارها رسوب می‌کند چون مصرف داخلی آنها کم است، درباره میزان صادرات میلگرد و تیرآهن گفت: سال گذشته حدود دو تا سه میلیون تن ورق میلگرد و تیرآهن صادر کردیم و امسال حداقل باید بازار هدف صادراتی برای پنج میلیون تن به بالا را داشته باشیم، چون در غیر این صورت واحدهای تولیدی با ظرفیت کمتری فعالیت خواهند کرد یا به تعطیلی آنها منجر خواهد شد. آزاد درخصوص رشد مقطعی قیمت تیرآهن در بازار طی چند روز اخیر نیز افزود: محموله‌های تیرآهنی که اخیرا در بورس کالا معامله شده هنوز عرضه نشده است که همین موضوع باعث رشد قیمت این محصول در بازار شده است.
رئیس اتحادیه کشوری فولاد با بیان اینکه در حال حاضر متوسط قیمت هر کیلوگرم تیرآهن 10 تا 15 تومان و هر کیلوگرم میلگرد 20 تا 40 تومان نسبت به پیش از عید کاهش یافته است، گفت: هر کیلوگرم میلگرد 1510 تا 1540 تومان و تیرآهن 1580 تا 1600 تومان به فروش می‌رسد.
در این میان وی درباره محصولات فولادی وارداتی به کشور هم توضیح داد: سال گذشته واردات در این حوزه 5/ 5 میلیون تن بود که بیشتر شامل محصولاتی که تولید داخل ندارند یا حجم تولید آنها نسبت به نیاز بازار مصرف داخلی کمتر است، می‌شد که از این دسته می‌توان به برخی ضخامت‌های ورق، شمش و تیرآهن‌های بال پهن با عرض‌های بیشتر از 30 سانتی‌متر اشاره کرد. آزاد پیرامون پیش‌بینی تداوم رکود یا بروز نشانه‌هایی از رونق معاملات فولاد در کشور نیز گفت: اگر مشکل ساخت‌وساز مسکن حل شود و فعالیت‌های عمرانی نیز رونق گیرد طبیعی است که بازار فولاد نیز رونق خواهد گرفت. به هر طریق با توجه به اینکه طبق پیش‌بینی اغلب فولادی‌ها، لااقل در 6 ماه نخست سال جاری روند معاملات فولاد مانند سال گذشته و به دور از تحرک و هیجان قابل توجهی خواهد بود، لزوم توجه و تمرکز هرچه بیشتر فولادسازان روی بازارهای صادراتی برای گذر کردن از دوران رکود سخت فعلی بیش از پیش پررنگ و حیاتی می‌شود. از این رو وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با علم به این مساله و به درخواست انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران صادرات محصولات فولادی را در سال 94 نیز آزاد اعلام کرد. مدیرکل دفتر مقررات واردات و صادرات وزارت صنعت در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: بر اساس تصمیم جدید دولت، آزادسازی صادرات محصولات فولادی آزاد شده است که بر این اساس تمامی فعالان اقتصادی می‌توانند با رعایت قوانین و مقررات مربوطه، صادرات محصولات فولادی را انجام دهند.
سید‌عباس حسینی افزود: این موضوع طی نامه‌ای رسمی به دفتر صادرات گمرک جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شده است.
به دنبال تمدید آزادسازی صادرات فولاد در سال جاری باید دید آیا مانند سال گذشته که رقم صادرات انواع فولاد از حدود 200 هزار تن به بیش از 2 میلیون تن رسید، باز هم این رقم روند رو به رشدی در کارنامه خود طی سال جاری خواهد داشت یا خیر. این بهترین فرصتی است که تراز تجاری فولاد در کشور را بهبود بخشیده و علاوه بر اینکه بر بخشی از مشکلات رکود بازار داخلی این محصول غلبه می‌کنیم، به جایگاه خوبی نیز در بین صادرکنندگان جهانی فولاد دست می‌یابیم.

افزایش قیمت میلگرد و تیرآهن در بورس کالا
در حالی که مبادلات فولاد در بازار غیررسمی بسیار کم‌تحرک و کم‌جان سپری می‌شود اما چند روزی است دادوستد این محصولات در بورس کالا با تحرک نسبتا خوبی به خصوص روی مقاطع ساختمانی ذوب‌آهن همراه شده است. روز گذشته مبادلات فولادی بورس کالا، با ثبات نرخ شمش و افزایش قیمت میلگرد و تیرآهن به پایان رسید. در این روز فولاد خوزستان 100 هزار تن سلف شمش را با قیمت 1325 تومان ارائه کرد که 22 هزار و 900 تن آن خریداری شد. ذوب‌آهن اصفهان نیز سبد میلگرد طول کوتاه در سایزهای 14 تا 25 را با قیمت 1400 تومان در هر کیلو به تابلو آورد که به دلیل ثبت تقاضای دو برابری در قیاس با حجم عرضه (384 تن)، قیمت این محصول حدود 79 تومان افزایش یافت و به 1479 تومان رسید. این شرکت در نهایت 10هزار تن تیرآهن شاخه 20 تا 27 را نیز در قالب سلف با قیمت 1650تومان عرضه کرد که ثبت تقاضای 40هزار تنی بهای پایانی این محصول را به 1711 تومان افزایش داد.

دیدگاه شما

خبرنامه