بازار سکه گوش به زنگ اخبار هسته‌ای

تاریخ ارسال : 25 آوریل 2015 ساعت : 9:06 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

طی هفته گذشته بهای طلا در بازارهای بین‌المللی افت‌وخیز متعددی را تجربه کرد که امواج آن در بازار داخلی سبب نوسان قیمت انواع طلا به‌ویژه قیمت سکه در معاملات آتی بورس کالای ایران شد.

با شروع به‌کار بازارهای جهانی از دوشنبه، بهای اونس با سقوط 11دلاری نسبت به جمعه گذشته، آغاز و بعد از افت‌وخیزهای پی‌درپی در اواخر هفته مجدد به کانال قبلی خود بازگشت و نرخ یک‌هزار و 193دلاری را تجربه کرد. بنابراین ریزش بهای اونس از همان روزهای ابتدایی هفته، موجب روند نزولی بازار معاملات آتی سکه در بورس کالای ایران شد. البته انتشار اخبار متفاوت موجب تغییر مسیر این روند برای سکه آتی به‌ویژه در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه شد.

به این ترتیب بازار معاملات آتی طی هفته گذشته شاهد نوسانات فراوان در دامنه محدود بود، به‌طوری که در فواصل زمانی کوتاه، به‌طور مداوم درصد تغییرات از مثبت به منفی و برعکس تغییر می‌کرد. به گفته کارشناسان، مهم‌ترین دلیل این امر این بود که افزایش چندانی باتوجه به پارامترهای تاثیرگذار برای بهای دلار پیش‌بینی نمی‌شد و ازسوی دیگر نیز معامله‌گران این بازار قصد کاهش قیمت برای سکه آتی را بیش از این نداشتند، چراکه بازار چندان فروشنده نبود تا جایی که پیش‌بینی معامله‌گران برای سکه نقدی نیز حبابی بود.

از طرفی انتشار اخبار متعدد دررابطه با صحبت‌های رییس فدرال رزرو امریکا مبنی بر عدم افزایش نرخ بهره این کشور و به‌دنبال آن گزارش‌های منتشر شده دررابطه با کاهش نرخ ذخیره قانونی بانک مرکزی چین موجب افزایش بهای اونس شده بود، اما این درحالی است که پارامترهایی همچون افزایش اونس جهانی طلا و ثبات نرخ ارز نتوانسته تاثیر چندانی بر روند معاملات سکه نقدی و آتی بگذارد، چراکه طبق گفته‌های وزیر امور خارجه کشورمان، نگارش توافق نهایی آغاز شده و ریزش بازار آتی سکه نشان می‌دهد که تاثیر‌پذیری بیشتری بر افزایش قیمت اونس و سایر عوامل تاثیر‌گذار بوده است.

البته برخی تحلیل‌ها گویای این مطلب بود که رکود فصلی بازار نیز سبب شده تا سطح معاملات در بازار کاهش یابد و منجر به کاهش قیمت‌ها شود. اما به‌طور کلی فعالان بازار معتقدند تا نتایج جدیدی از مذاکرات هسته‌یی باید صبر کرد.
نگاهی به تابلوی آتی

نگاهی به روند قیمت سکه در سررسیدهای مختلف بیانگر آن است که هر چه به انتهای هفته نزدیک شدیم، قیمت‌ها با افت بیشتری روبه‌رو شدند به‌طوری که قرارداد سکه برای تحویل اردیبهشت ماه در روز شنبه هفته گذشته 961هزار تومان قیمت خورد. در روز یک‌شنبه این سررسید با بهای 968هزار تومان دادوستد شد. همچنین قیمت تسویه سررسید اردیبهشت در دوشنبه گذشته به 966هزار تومان رسید و تابلوی آتی در روز سه‌شنبه روی عدد 963هزار تومان ایستاد. روند نزولی قیمت‌ها در دو روز پایانی هفته گذشته شدت گرفت به‌طوری که چهارشنبه قیمت سکه برای تحویل اردیبهشت 962هزار تومان و در روز پنج‌شنبه 957هزار تومان قیمت خورد.

براساس این گزارش، قیمت سکه برای تحویل تیر ماه در روز شنبه هفته گذشته 971هزار تومان، یک‌شنبه 979هزار تومان، دوشنبه 977هزار تومان و سه‌شنبه 974هزار تومان قیمت‌گذاری شد. در روز چهارشنبه این سررسید در بهای 963هزار تومان آرام گرفت و در آخرین روز معاملاتی یعنی پنج‌شنبه نیز سررسید تیر ماه 969هزار تومان معامله شد.

همچنین سررسید‌های بازار آتی برای تحویل شهریور ماه در روز شنبه هفته گذشته 995هزار تومان، یک‌شنبه یک‌میلیون تومان، دوشنبه 998هزار تومان و سه‌شنبه 997هزار تومان قیمت خورد. در روز چهارشنبه این سررسید در بهای 995هزار تومان موردمعامله قرار گرفت و در آخرین روز معاملاتی یعنی پنج‌شنبه نیز سررسید شهریور ماه 990هزار تومان معامله شد.

دست آخر نیز سررسید‌های بازار آتی برای تحویل آبان امسال در روز شنبه هفته گذشته یک‌میلیون و 20هزار تومان، یک‌شنبه یک‌میلیون و 26هزار تومان، دوشنبه یک‌میلیون و22هزار تومان و سه‌شنبه نیز یک‌میلیون و 21هزار تومان قیمت‌گذاری شد. در روز چهارشنبه این سررسید در بهای یک‌میلیون و 20هزار تومان قرار گرفت و در آخرین روز معاملاتی به یک‌میلیون و 15هزار تومان کاهش یافت.

دیدگاه شما

خبرنامه