رتبه فولادی ایران یک پله دیگر تنزل یافت

تاریخ ارسال : 24 مه 2015 ساعت : 8:55 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

تولید ماهانه فولاد خام جهانی باز‌هم کاهش یافت. طبق آخرین گزارش انجمن جهانی فولاد (WSA) که به بررسی میزان تولید فولاد خام جهان در 65 کشور عضو این انجمن در ماه آوریل پرداخته است، میزان تولید فولاد خام در این ماه به 135 میلیون و 407 تن رسیده است که افت 7/ 1 درصدی را در مقایسه با ماه مشابه سال قبل نشان می‌دهد. آوریل سال 2014 میزان تولید فولاد خام کشورهای عضو، 137 میلیون و 778 تن بود.
در همین حال آمارهای این انجمن نشان می‌دهد در 4 ماه نخست سال جاری میلادی، 65 کشور عضو که معادل 98 درصد از تولید فولاد خام جهان را تولید می‌کنند، حدود 5/ 536 میلیون تن فولاد تولید کرده‌اند که 7/ 1 درصد کمتر از مدت مشابه در سال 2014 است.

این عقب‌نشینی در تولید فولاد خام برای چندین ماه متوالی است که تکرار می‌شود و در واقع از شرایط نامساعد تقاضا و مازاد عرضه فولاد در سطح جهانی حکایت می‌کند. در چین نیز به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ تولیدکننده و مصرف‌کننده فولاد خام جهان، میزان تولید فولاد در ماه آوریل حدود 69 میلیون تن گزارش شد که کاهش 7/ 0 درصدی را نشان می‌دهد و در مجموع 4 ماه اول سال جاری میلادی تولید 270 میلیون تن فولاد در این کشور از تنزل 3/ 1 درصدی حکایت می‌کند. اخیرا انجمن آهن و فولاد چین از کاهش مصرف فولاد در این کشور خبر داده است. در سال 2014 مصرف فولاد خام چین 4/ 3 درصد افت داشت و در سه ماه نخست امسال نیز این روند نزولی ادامه یافت. در این میان گروه بانکداری استرالیا و نیوزیلند هم برای امسال ۴ درصد و برای سال ٢٠١۶ دو درصد کاهش مصرف را در چین برآورد کرده است؛ چرا‌که دومین اقتصاد بزرگ دنیا رو به رکود است و این بر میزان تقاضای صنعتی تاثیری منفی خواهد داشت.

در ماه آوریل ژاپن 4/ 8 میلیون تن فولاد خام تولید کرد که با کاهش 1/ 6 درصدی در مقایسه با آوریل پارسال روبه‌رو شد. کمااینکه در خلال ماه‌های ژانویه، فوریه، مارس و آوریل نیز حجم تولید فولاد خام این کشور 35 میلیون تن به ثبت رسید که حکایت از افت 7/ 3 درصدی تولید داشت. انجمن جهانی فولاد گزارش داده از ماه ژانویه تا پایان ماه آوریل سال جاری میلادی، تولید فولاد خام در ایران به 5 میلیون و 364 هزار تن رسیده در حالی که تولید در مدت مشابه سال 2014 معادل 5 میلیون و 185 هزار تن بوده است. انجمن جهانی فولاد در عین حال تخمین زده که ایران نیز به دلیل کاهش تقاضای مصرفی در ماه آوریل مانند اغلب تولیدکنندگان جهان، شاهد افت تولید بوده به‌طوری که تولید فولاد خام کشورمان در این ماه به یک میلیون و 275 هزار تن رسیده که نسبت به تولید ماه مشابه سال قبل، از افت سنگین 4/ 12 درصدی حکایت می‌کند.

به این ترتیب با تنزل حجم تولید فولاد خام ایران در ماه آوریل، جایگاه کشورمان در میان بزرگترین تولیدکنندگان جهانی از رتبه 15 به 16 تنزل یافت. ایران ماه مارس میلادی هم تنزل یک پله‌ای را تجربه کرده بود. کشورهایی نظیر آمریکا، قطر، کره جنوبی، اوکراین و ایتالیا نیز در این ماه به ترتیب با تنزل 8/ 9، 2/ 14، 6/ 6، 9/ 24 و 5/ 8 درصدی در تولید فولاد خام در مقایسه با مدت مشابه سال قبل روبه‌رو شدند. در مقابل اما کشورهایی مانند کانادا، ترکیه، هند، روسیه و فنلاند به ترتیب رشد 7/ 2، 9/ 3، 1/ 2، 2/ 3 و 8/ 4 درصدی را در روند ماهانه تولید فولاد خام تجربه کردند. درصد مورد استفاده از ظرفیت‌های نصب‌شده برای تولید فولاد خام جهان در ماه آوریل، در کشورهای عضو انجمن جهانی فولاد برابر با 5/ 72 درصد بوده که 2/ 3 درصد پایین‌تر از آوریل 2014 است. البته در مقایسه با ماه مارس این رقم رشد 9/ 0 درصدی را نشان می‌دهد. این میزان استفاده از ظرفیت تولید فولاد (5/ 72 درصد) که در مقایسه با آوریل سال قبل کاهش یافته از تنزل جذابیت تولید فولاد در کشورهای عضو این انجمن حکایت کرده و باز هم تضعیف شدید تقاضا در سطح جهانی را به وضوح نشان می‌دهد.

دیدگاه شما

خبرنامه