عرضه ۱۰۰ درصدی محصولات ذوب‌آهن در بورس کالا

تاریخ ارسال : 07 جولای 2015 ساعت : 9:45 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

بازار آهن در هفته‌ای که روزهای پایانی آن با تعطیلات همراه است، با تغییرات قیمتی محدودی همراه بود. اگرچه در این بازار که رکود، آن را بیش از پیش با سکون همراه کرده است، انواع میلگرد با ثبات قیمت همراه بوده اما تیرآهن به دلیل بهبود نسبی تقاضا با اندکی افزایش قیمت در سایزهای کوچک همراه شده است. به این ترتیب تیرآهن به‌صورت متوسط با رشد قیمتی 3/ 0 درصدی بازار ساکن روز گذشته را با اندکی نوسان همراه کرد.

روز گذشته بورس کالا نیز شاهد عرضه چشمگیری نبود. فولاد مبارکه و ذوب‌آهن اصفهان دو عرضه‌کننده‌ای بودند که در این تالار معاملاتی انواع ورق و میلگرد 12-A3 را به‌صورت سلف مچینگ و سلف عرضه کردند. نگاهی به معاملات صورت گرفته در بورس کالا نیز رکود در بازار فولاد کشور را به خوبی منعکس می‌کند چراکه عرضه‌ها از جانب متقاضیان نیز با استقبال همراه نمی‌شوند. اما در شرایطی که بورس کالا با عرضه‌هایی محدود از سوی تولیدکنندگانی انگشت شمار همراه است و حتی الزامات دولتی نیز محرکی برای عرضه در بورس نیستند، مدیر فروش محصولات ذوب آهن اصفهان درخصوص عرضه‌های این تولید‌کننده مخصوصا عرضه‌های تیرآهن به خبرنگار «دنیای اقتصاد» می‌گوید: هم‌اکنون ذوب آهن اصفهان تمامی محصولات تولیدی خود را در بورس کالا عرضه می‌کند. نعمت‌الله‌محسنی با منحصر‌به‌فرد خواندن این ویژگی در میان سایر تولیدکنندگان مصنوعات ساختمانی می‌گوید: با توجه به ویژگی‌های بازار این وضعیت می‌تواند برای شفافیت معاملات یک داده مهم محسوب شود زیرا تمامی ویژگی‌های پیدا و پنهان داد و ستدها در ویژگی‌های معامله قابل مشاهده است. مدیر فروش ذوب‌آهن با تاکید بر اینکه رکود در بازار فولاد واقعیتی است که بر تمامی تولیدکنندگان از جمله ذوب‌آهن اصفهان نیز تاثیرگذار بوده است، می‌گوید: با توجه به طولانی شدن دوره رکود، امیدواریم دورنمای قیمت‌ها و حجم معاملات در هفته‌های پیش‌رو با پایان ماه مبارک رمضان و همچنین پس از مذاکرات ایران و 1+5 بهبود یابد.
اشاره محسنی به طولانی شدن دوره رکود در بازار فولاد کشور در حالی است که این رکود در ماه جاری و همچنین با آغاز ماه مبارک رمضان تا حدودی عمیق‌تر شده است، اتفاقی که به عقب‌نشینی خریداران در بورس و بازار منجر شد.
برای مثال در ماه جاری حجم معامله انواع مقاطع فولادی ذوب آهن که در بورس کالای ایران عرضه شده، برابر با 16 هزار و 730 تن بوده است که از این حجم 8 هزار و 370 تن آن را تیرآهن تشکیل داده است. این در حالی است که حجم معامله محصولات ذوب آهن در خردادماه برابر با 227 هزار و 633 تن بوده است که از این میزان 219 هزار و 132 تن آن تیرآهن و یا سبد مخلوط میلگرد و تیرآهن بود. با مقایسه این دو داده آماری پیش‌بینی می‌شود ذوب آهن به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد کشور، تا انتهای ماه جاری نتواند به حجم معاملات خرداد ماه برسد. به این ترتیب هرچند خوش‌بینی‌هایی نسبت به آینده بازار فولاد وجود دارد، اما به نظر می‌رسد این بازار در چشم‌اندازی دورتر با بهبود معاملات همراه باشد.

دیدگاه شما

خبرنامه