نگاهی به چشم انداز تقاضای جهانی فولاد

تاریخ ارسال : 07 جولای 2015 ساعت : 12:30 ب.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

آخرین پیش بینی های بانک یو بی اس سوییس حاکی از آن است که مصرف جهانی فولاد امسال کمتر از یک درصد بهبود می یابد چون تقاضای اقتصادهای نوظهور کم است و میزان مصرف در چین از سال گذشته پایین تر است. این بانک سال ٢٠١۵ را سالی پر چالش برای بازار جهانی فولاد خوانده و معتقد است نرخ بهره وری صنعت فولاد پایین می ماند.
در این بین تحلیلگران پیش بینی کرده اند تولید فولاد چین امسال ٠,۵ درصد نسبت به سال ٢٠١۴ کاهش یابد . از ابتدای سال تاکنون نیز ٠.۴ درصد کمتر از سال گذشته بوده ولی میزان مصرف در ماه می ٣ درصد نسبت به سال گذشته افت داشته و از ابتدای سال تاکنون در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴ درصد افت داشته است. برای کل سال ٢٠١۵ نیز تقاضای فولاد در چین ٧۵٧ میلیون تن برآورد شده که تنها یک میلیون تن نسبت به سال ٢٠١۴ بالاتر خواهد بود.
صادرات فولاد چین همچنان بالاست و بر بازارهای جهانی فشار می آورد. سیاست های حمایتی دولت ها در مقابل کالای چینی به ویژه در اروپا و امریکا رو به افزایش است و ظاهرا از نیمه دوم سال ٢٠١۵ سیاست های آنتی دامپینگ شدیدتر خواهند شد.
افت قیمت مواد اولیه موجب کاهش قیمت فولاد شده است. ولی طبق گزارشات بانک یو بی اس قیمت فولاد در امریکا که از جانب کالای چینی تحت فشار بوده با توجه به کاهش تولید داخلی و افزایش حمایت های آنتی دامپینگ احتمالا بهبود می یابد. در اروپا و ژاپن نیز قیمت ها به دلیل افت نرخ ارز ها نسبت به دلار نسبتا بالا می ماند.
برآورد شده مصرف جهانی فولاد سال جاری تنها ٠,۶ درصد افزایش یابد و تولید جهانی فولاد نیز به همین میزان بالا برود. نرخ بهره وری صنعت فولاد جهان نیز سال جاری ٧۵ درصد خواهد بود. نرخ بهره وری کمتر از ٨٠ درصد قدرت بیشتری به تولید کننده ها برای قیمت گذاری می دهد.

دیدگاه شما

خبرنامه