بازی بی‌رمق اونس طلا در کانال ۱۰۰۰

تاریخ ارسال : 06 آگوست 2015 ساعت : 10:15 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

بازی اونس طلا بین دو محدوده پایانی کانال 1000 دلار ادامه دارد. هر اونس فلز زرد که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه پس از نوسان در محدوده‌های 1080 و 1090 دلار در نهایت روی قیمت‌های 1086 و 1087 دلار ایستاده بود.

طلای جهانی روز چهارشنبه تا ساعت 7 بعدازظهر به وقت تهران به قیمت 1084 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی سومین روز کاری هفته ثبت شده باشد.

اونس روز سه‌شنبه به‌رغم نوسان در بازه‌ای حدودا 10 دلاری، در نهایت شاهد ثبات نسبی قیمت نهایی بود. اونس در این روز هماهنگ با نوسان‌های دلار افت و خیز می‌کرد. شاخص دلار با بهای طلا نسبت عکس دارد. پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارش جمع بندی روز سه‌شنبه خود نوشت که بازار در هفته جاری آرام بوده است.

سه‌شنبه اعلام شد که بهای تولیدکننده منطقه یورو درماه ژوئن نسبت به ماه قبل 1/ 0 درصد و نسبت به ژوئن 2014، 2.2 درصد افت داشته است. این نشانه دیگری بود از اینکه فشارهای ضدتورمی در جهان هنوز پابرجا هستند و در واقع اقتصاد جهان را به سوی بیماری می‌برند. بانک مرکزی اروپا نرخ تورم سالانه 2 درصد را هدف گرفته است.

روز دوشنبه در آمریکا گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد در این کشور رشد مصرف به رشد تورم کمک می‌کند، با این همه تورم در این کشور هم با نرخ هدف فدرال رزرو فاصله قابل‌توجهی دارد.

دیگر خبر روز سه‌شنبه این بود که بانک مرکزی هند نرخ‌های بهره خود را دست نخورده نگه داشت. از بانک مرکزی سومین اقتصاد بزرگ آسیا همین انتظار می‌رفت. در این روز بانک مرکزی استرالیا نیز نرخ‌های بهره خود را ثابت نگه داشت.

در هفته جاری داده‌های زیادی از اقتصاد ایالات‌متحده منتشر شده و منشر خواهد شد که مهم‌ترین آنها گزارش وزارت کار آمریکا از وضعیت بازار کار ایالات‌متحده است که روز جمعه منتشر خواهد شد، اما شمار قابل‌توجهی از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران آمریکایی در تعطیلات تابستانی به سر می‌برند. تنها داده‌ای که در این شرایط می‌تواند بازار طلا را با نوسان‌های شدید مواجه کند، گزارش روز جمعه وزارت کار آمریکا است.

اونس روز چهارشنبه را با نوسان پیرامون رقم 1085 دلار آغاز کرد اما در ساعت 5 بعدازظهر اعلام اشتغالزایی کمتر از انتظار بخش خصوصی آمریکا در ماه جولای به رشد اونس کمک کرد. با توجه به روند بازار در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه و انتظار برای گزارش روز جمعه باید انتظار داشت که اونس در روز چهارشنبه نیز به نوسان در انتهای کانال 1000 دلار ادامه داده باشد. پس از آنکه یک مقام ارشد فدرال رزرو آمریکا از افزایش نرخ بهره این کشور در نشست سپتامبر حمایت کرد، این مساله موجب تقویت ارزش دلار شده و فشار بیشتری را بر قیمت جهانی طلا و سایر کالاها وارد کرده است.

گزارش روز جمعه به تصمیم‌گیری درباره زمان و نحوه افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو کمک خواهد کرد.

در این اوضاع تحلیلگر برجسته «او سی‌بی‌سی بانک» معتقد است که بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا و تقویت گمانه‌زنی مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو موجب خواهد شد تا قیمت طلا به کمتر از 1000 دلار برسد.

سایت طلا به نقل از رویترز نوشت : بارناباس‌گان، تحلیلگر ارشد او سی بی‌سی تصریح کرد که وجود این احتمال که فدرال رزرو آمریکا طی ماه‌های آینده نرخ بهره را افزایش خواهد داد، به اندازه کافی برای کاهش بیشتر قیمت طلا کافی خواهد بود.

بر اساس این گزارش وی در ادامه افزود: «بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا می‌تواند قیمت جهانی طلا را تا 1000 دلار در هر اونس کاهش دهد.» گان می‌گوید: «سرمایه‌گذاران منتظر انتشار آمارهای بازار اشتغال و نرخ بیکاری آمریکا هستند که این گزارش می‌تواند تاثیر زیادی بر روند قیمت طلا داشته باشد.» با این همه برخی از کارشناسان معتقدند که افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو در ماه دسامبر و در ماه سپتامبر رخ خواهد داد.

تحلیلگر برجسته «میزوهو بانک» بر این باور است که فدرال رزرو آمریکا برای افزایش نرخ بهره طی ماه‌های آینده رویکرد محتاطانه‌ای خواهد داشت. ویشنو واراتان تحلیلگر موسسه سرمایه‌گذاری میزوهو بانک می‌گوید: «به نظر می‌رسد فدرال رزرو در شرایط کنونی رویکرد محتاطانه‌ای خواهد داشت و تا نشست دسامبر نرخ بهره را افزایش نمی دهد.

فدرال رزرو منتظر اعلام آمارهای بیشتر اقتصادی است تا در خصوص وضعیت اقتصادی آمریکا ارزیابی بهتری داشته باشد. هرگونه افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو نیز تدریجی و گام به گام خواهد بود.»

در این میان جیمز استیل از موسسه «اچ‌اس‌بی‌سی» تاکید می‌کند که هرگونه تاخیر در افزایش نرخ بهره فدرال رزرو می‌تواند به نفع قیمت جهانی طلا باشد. افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو به نفع دلار و به ضرر طلا تمام خواهد شد.

دیدگاه شما

خبرنامه