بانک‌های آلمانی در پی افتتاح شعبه‌های خود در ایران هستند

تاریخ ارسال : 06 آگوست 2015 ساعت : 9:00 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

روزنامه “جروزالم‌ پست” به نقل از ولی‌الله سیف٬ رئیس بانک مرکزی ٬ نوشته که در پی سفر معاون صدر اعظم آلمان به ایران٬ بانک‌های آلمانی قصد دارند شعبه‌هایی داخل ایران تاسیس و مبادلات بانکی با این کشور را تسهیل کنند.

ولی‌الله سیف٬ رئیس بانک مرکزی ایران٬ در گفت‌وگویی با پرس‌تی‌وی٬ شبکه خبری انگلیسی‌زبان کشورمان٬ اعلام کرده است که در پی سفر زیگمار گابریل٬ معاون صدر اعظم آلمان و وزیر اقتصاد این کشور به ایران در ماه گذشته٬ بانک‌های آلمانی قصد دارند پس از برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی علیه ایران٬ شعبه‌هایی داخل این کشور تاسیس کنند.

هنوز مشخص نیست که کدام بانک‌های آلمانی برای تاسیس شعبه در ایران اقدام خواهند کرد.

روزنامه “جروزالم ‌پست” چاپ اسرائیل٬ با انتشار گزارشی بر مبنای گفته‌های رئیس بانک مرکزی ایران که با اشاره به اظهارات زیگمار گابریل٬ وزیر اقتصاد آلمان بیان شده٬ اعلام کرده که «بانک‌های آلمانی مایل‌اند روابط خود با ایران را به محض لغو تحریم‌ها از سر بگیرند.»

به گزارش جروزالم‌پست٬ ولی‌الله سیف با استقبال از سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی در ایران در پی لغو تحریم‌ها٬ گفته است «این سرمایه‌گذاری‌ها نباید از حد ۴۰ درصد (از کل دارایی‌های بانک) فراتر رود.»

بانک‌های آلمانی در شرایط کنونی امکان سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های بزرگ در ایران را ندارند چرا که به خاطر تحریم‌ها از مبادلات مالی و بانکی با ایران منع شده‌اند و از ترس مجازات‌های احتمالی ایالات متحده، منتظر روشن شدن جنبه‌های حقوقی هرگونه معامله اقتصادی و مبادله بانکی با ایران هستند.

«تماس به جای ستیز»؛ دستور کار وزیر اقتصاد آلمان در تعامل با ایران

سفر سه‌روزه زیگمار گابریل به ایران در راس یک هیات بلندپایه اقتصادی که اواخر تیر ماه سال جاری و پس از دست‌یابی به توافق جامع هسته‌ای با تهران صورت گرفت٬ با انتقادهای گسترده‌ای از سوی سیاستمداران آلمانی مواجه شد.

احزاب مخالف و هم‌پیمانان سنتی اسرائیل در آلمان٬ آقای گابریل را به «فرصت‌طلبی و زیرپا گذاشتن منافع اسرائیل و موازین حقوق بشر» متهم کردند. به گفته آنها «او با این اقدام به این تصور نادرست دامن زد که آلمان تنها به منافع اقتصادی خود می‌اندیشد و نقض حقوق بشر و دشمنی رهبران ایران با اسرائیل را نادیده می‌گیرد.»

زیگمار گابریل در واکنش به این انتقادها گفت که به شعار «تماس به‌جای ستیز» اعتقاد دارد و از این‌رو اقدام خود برای برقراری ارتباط با مدیران کشورمان را «پرمعنا» می‌داند.

زیگمار گابریل در سفر به تهران در گفت‌وگو با مقامات کشورمان پیشنهاد «میانجی‌گری آلمان میان ایران و اسرائیل» را نیز مطرح کرده و گفته بود «همواره هر کس بخواهد با ما مناسبات پایدار داشته باشد، نمی‌تواند حق موجودیت اسرائیل را از نظر سیاسی زیر سؤال ببرد.»

rak4zzu6sp3j4k340wik.jpg

سفر معاون صدراعظم آلمان به اصفهان و خرید سوغاتی

 

دیدگاه شما

خبرنامه