چشم انداز بازار سنگ آهن

تاریخ ارسال : 04 آگوست 2015 ساعت : 4:47 ب.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

بانک دویچه آلمان پیش بینی کرده است که تولید جهانی فولاد 1.3 درصد رشد دارد البته این پیش بینی به تولید فولاد چین بستگی دارد. این بانک اعلام کرده که با توجه به ادامه عرضه پول در بازار و ایجاد محرک های مالی به عنوان یک جنبه مثبت، بازار در نیمه دوم سال متعادل شود. البته لازم به ذکر است که که این عوامل تاثیر کمی بر اقتصاد دارد.
حرکت نزولی در چین ناشی از افت تولید فصلی در طی ماههای جولای تا آگوست و سود کم در اواخر این دوره ها است. بهبود بخش دارایی، عرضه پول و سیاست های محرک مالی باعث بهبود در سال 2016 خواهد شد و همچنین موجب می شود که میزان تولید 3.5 درصد افزایش داشته باشد.
قیمت سنگ آهن از پایین ترین قیمت آن در ماه مارس 30 درصد بالا رفته است. این در حالی است که در 3 ماهه سوم قیمت ذغال سنگ 15 درصد افت خواهد داشت .
واردات ذغال سنگ یک آیتم متعادل کننده برای تقاضای داخلی است این در حالی است که چین به سنگ آهن وارداتی بسیار وابسته است. از این رو محدودیت عرضه می تواند تاثیر بیشتری بر تقاضا داشته باشد.
تولید چین تا به امروز 10 درصد کاهش داشته است و خرید چین از عرضه کننده های غیر سنتی از جمله مالزی،ایران،شیلی،پرو و سی آی اس 45 درصد افت داشته است .
این وقایع بازار را با سرعتی بیشتر از مقدار پیش بینی شده متعادل می کند و یک افت قیمت در استرالیا در واکنش به کاهش موجودی سنگ آهن چین به وجود می آورد.
از جنبه دیگر در طی 6 ماهه گذشته به خاطر کرایه حمل مناسب،نرخ ارز و هزینه مناسب سوخت میانگین هزینه های تولید 19 دلار هر تن کاهش یافته است. این افزایش قیمت و کاهش هزینه ها موجب می شود که شرایط برای تولیدکننده های با هزینه بالا بهتر شود.
این بانک پیش بینی کرده است که 50 میلیون تن از تولیدات سنگ آهن برزیل و استرالیا با قیمت پایین از بازار بیرون خواهد آمد . در نتیجه بانک دویچه قیمت پیش بینی شده سال 2015 میلادی را 7 درصد ارتقا داده اما قیمت سال 2016 میلادی را 6 درصد کاهش داده و به 56 دلار هر تن رسانده است.

دیدگاه شما

خبرنامه