چگونه سرمایه اولیه کسب و کار را فراهم کنیم

تاریخ ارسال : 26 جولای 2015 ساعت : 5:44 ب.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

اگر در آستانه راه اندازی یک کسب و کار جدید هستید احتمالا بزرگترین مشکل خود را تامین منابع مالی لازم برای اجرای ایده می دانید.

از ابتدا خیال خودتان را راحت کنید و دور نام بانک خط قرمز بکشید که فقط عرض خود می برید و زحمت بانک می دارید. بازار سرمایه نیز زمین بازی بزرگان است و مجالی برای کسب و کار نوپا نیست. برای تامین سرمایه لازم به دنبال روشهای نوین و خلاقانه باشید مطمئن باشید زودتر از بانک به نتیجه می رسید.

به گزارش خبرآنلاین، در ادبیات مالی روشهای متعددی برای تامین مالی اولیه یک استارتاپ وجود دارد که بسیاری از آنها همچنان در کشور ما ناشناخته می باشند. در ادامه روشهایی که تجربه عملی و عینی در کشور داشته معرفی می گردد. به یاد داشته باشید هنگامی باید به دنبال تامین مالی باشید مه علاوه بر یک ایده محوری، از چگونگی اجرای ایده نیز به اندازه کافی اطلاع دارید. اصطلاحا مدل مناسب اجرای کسب و کارتان را می شناسید. اگر هنوز برای چگونگی اجرای ایده و راه های درآمد زایی آن تردید دارید توصیه می کنیم هرگز به سراغ سرمایه گذاران و سایر منابع تامین مالی نروید. با این کار فقط کارتهای خود را سوزانده اید.

۱- اولین روش تامین مالی آن است که بدانید هیچ فرمول مشخصی برای تامین مالی وجود ندارد. خلاقیت و ابداع روشهای جدید تنها قاعده بازی است. حودتان روشهای تامین مالی مربوط به خودتان را ابداع کنید.

۲– خانواده و دوستان (Family & Friends)

این عده شامل کسانی هستند که در واقع باید به شما ایمان داشته باشند؛ حتی بدون نیاز به صبر کردن و دیدن عملی بودن ایده‌ی شما یا پیدا شدن مشتری واقعی. باور کنید چنانچه ایده محوری جذابی داشته باشید و مدل اجرای کسب و کارتان را نیز بخوبی توضیح دهید در محافل دوستانه و خانوادگی از تجمیع پس اندازهای خرد براحتی منابع اولیه لازم برای شروع کسب و کار فراهم می شود.

۳- قرض همتا به همتا (Peer-to-peer lending)

روشی‌ست که در آن گروهی از افراد دور هم جمع می‌شوند تا به هم‌دیگر پول قرض بدهند. این روش سال‌ها برقرار بوده و استفاده شده است. برای مثال گروه‌های کسب و کار کوچک یا گروه‌های قومی که از همدیگر به شکل‌های مشابه حمایت می‌کنند. در حوزه‌ی کسب و کارهای نوپا به دنبال کارآفرینِ هم سطحِ موفقی بگردید که حاضر است برای ایده‌های مشابه سرمایه‌گذاری کند.

۴- تامین جمعی سرمایه (Crowdfunding)

جذب سرمایه جمعی از دو واژه ی crowd به معنای انبوه مردم و funding به معنای تامین سرمایه تشکیل شده است. جذب سرمایه جمعی در واقع کمپینی جهت دریافت حمایت مالی افراد مختلف جامعه به خصوص کاربران اینترنت از یک پروژه ازطریق پرداخت بخشی از سرمایه ی مورد نیاز برای اجرای آن پروژه می باشد.

در این روش از قدرت اینترنت برای پیدا کردن گروه‌هایی با افکار مشابه استفاده می‌کنید. بدین ترتیب که هر یک از افراد این گروه‌ها با اهداء مقدار کمی پول از تلاش‌های شما حمایت می‌کنند. این روش در بسیاری از شرکت‌های غیرانتفاعی‌ و هم‌چنین در فاز پیش‌فروش بسیاری از محصولات و پروژه‌ها استفاده می‌شود و روز به روز نیز در حال گسترش است. در این روش بسته به خلاقیت خود می‌توانید از مشوق‌هایی برای جلب توجه و اعتماد جمعی سود ببرید. روش‌هایی از قبیل پیشنهاد استفاده از محصول نهایی با قیمتی کمتر در زمانی معین (مثلاً ۵۰% تخفیف برای یک سال)

به عنوان نمونه استارتاپ پزشک خوب که در مرکز رشد دانشگاه شریف مستقر است از این شیوه برای تامین مالی خود استفاده کرده است.

۵- شرکتهای سرمایه گذاری خطرپذیر(Venture Capital Firm)

سرمایه گذاران خطرپذیر شرکتهای سرمایه گذاری هستند که بر روی ایده های نوین سرمایه گذاری می کنند. چنانچه از نظر مدیران شرکت ایده شما اقتصادی و قابل اجرا تشخیص اده شود، در ازای درصد مشخصی از سهام شرکت شما، منابع مالی لازم را در اختیارتان قرار می دهند. این شرکتها بر خلاف بانکها از شما وثیقه ملکی نمی خواهند و سهام شرکت تنها تضمینی است که باید بدهید. این البته در صورتی است که ایده شما به اندازه کافی جذاب بوده باشد و آینده خوبی برای آن متصور باشند. علاوه بر این در این شرکتها چون افراد خبره کسب و کار و کارآفرینان باتجربه وجود دارند در توسعه کسب و کار شما نیز کمکهای زیادی می کنند. در واقع این شرکتها برای حفاظت از سرمایه خود هر کاری که بتوانند انجام می دهند.

در ایران نیز مدتی است که اینگونه شرکتها شکل گرفته اند و از سال ۱۳۹۱ انجمن صنفی شرکتهای سرمایه گذاری خطرپذیر تاسیس گردیده است که هدف آن یکپارچه سازی خدمات شرکتها و استانداردسازی رویه های اجرایی می باشد. برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با اعضا به آدرس وب سایت انجمن مراجعه فرمایید.

۶- شرکت در استارتاپ ویکندها و سایر برنامه های حمایتی

اگر به ایده خود اطمینان زیادی دارید می توانید در یکی از برنامه های معرفی کسب و کار مانند استارتاپ ویکندها که در دانشگاه های مختلف مانند شریف و امیرکبیر برگزار می شود شرکت کرده و ایده محوری خود را طرح کنید. در این جلسات شرکتهای مختلف، سرمایه گذاران خصوصی، فرشتگان کسب و کار، سرمایه گذران خطرپذیر حضور داشته و ممکن است از طرح شما استقبال کنند.

۷- مراجعه به صندوقهای حمایتی

در حال حاضر تعداد کثیری از صندوقهای حمایتی در کشور وجود داشته که با شرایط بسیار آسانتر از بانکها، تسهیلات لازم را در اختیار شما قرار می دهند. صندوق نوآوری و شکوفایی، صندوق کارآفرینی و امید، صندوقهای پژوهش و فناوری از جمله این صندوقهای حمایتی می باشند.
۸- سرمایه‌ی فروشنده (Vendor financing)

اگر برای موجودی خود به کالاهای ملموس (tangible product) نیاز دارید، می‌توانید تولیدکننده یا پخش کننده‌های زیادی را قانع کنید تا موعد پرداخت را تا زمانی که شما محصولتان را به فروش میرسانید به تأخیر بیاندازند. مدت زمان این تمدید موعد پرداخت، به اعتبار شما در نزد فروشنده بستگی دارد. در این موارد البته می‌توان از مشوق‌های دیگری نیز استفاده کنید.

۹- سرمایه‌گذاری سفارش خرید (Purchase order financing)

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات توسعه‌ی کسب و کارهای نوپا، ناتوانی در پذیرش سفارشات بزرگ است؛ به این دلیل که معمولاً در ابتدای کار نقدینگی لازم برای آماده کردن و تحویل محصول وجود ندارد. اگر در فرآیند تولید یا عرضه با کسب و کار دیگری کار می‌کنید، شرکت‌های سرمایه‌گذاری در سفارش، اغلب نقدینگی لازم را مستقیماً به دست آن‌ها می‌رسانند و از این طریق کامل شدن قرارداد و ایجاد جریان سود به کسب و کار شما را تسهیل می‌کنند.

۱۰- مقاطعه حساب‌های دریافتنی (Factoring accounts receivables)

این روش از نظر مفهومی شبیه سرمایه‌گذاری سفارش خرید است، با این تفاوت که شما محصول را فروخته‌اید ولی تا زمان دریافت پول، مدت زیادی باقی مانده است. در این روش، مبالغی که هنوز از سوی مشتریان شما پرداخت نشده و موعدشان هم هنوز فرا نرسیده از سوی این دسته از سرمایه‎‌گذاران به شما پرداخت می‌شود و آن‌ها در زمان مقرر با شروط مشخص طلب شما را از مشتری‌هایتان برای خود دریافت می‌کنند. در کسب و کارهای نوپایی که به تازگی در مسیر توسعه قرار گرفته‌اند این روش به جای آنکه یکی دو ماه منتظر دریافت مبلغ پرداختی مشتریان خود باشند، به سرعت نقدینگی فراهم میکند.

مدیریت جریان نقدینگی تنها یکی از راه‌هایی است که کارآفرینان باید در آن برای نوآوری، شکست رقیب و زنده ماندن تفکری خلاقانه داشته باشند. اگر چگونه از پس بانک‌ها برآمدن را یاد بگیرید، قطعاً چگونگی شکست رقبا را نیز فرا می‌گیرید!

دیدگاه شما

خبرنامه