چگونه می‌توان از وجود خلاقیت در مشاغل گوناگون استفاده کرد؟

تاریخ ارسال : 19 آگوست 2015 ساعت : 8:56 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

خلاقیت، تنها به نویسندگی و طراحی محدود نمی‌شود. در حقیقت، می‌توان در هر حرفه‌ای حتی در بخش مالی با بهره بردن از روش‌های گوناگون خلاق بود.

اگرچه معاهدات و جلسات اغلب به‌منظور حفظ جریان کار لازم است، اما ایجاد محیط‌های کاری که منجر به شکوفایی خلاقیت می‌شود علاوه‌بر پیدایش فرصت‌های جدید یا ترفیع کاری، شما را از این طرز فکر که کار کردن روح شما را می‌آزارد نیز به دور نگه می‌دارد. بر اساس مطالعه‌ای که توسط شرکت IBM صورت گرفته است: «60 درصد از مدیران ارشد شرکت‌کننده در نظر‌سنجی معتقد بودند که خلاقیت مهمترین کیفیت مدیر به شمار می‌رود، به نظر 52 درصد از مدیران، وجدان کاری مهمترین خصوصیت مدیر محسوب می‌شود و 35 درصد از آنها نیز به مدیرانی که صاحب فکری جهانی هستند، رای دادند.» بنابراین، اگر در زندگی روزمره خود مشتاق استفاده از مهارت‌های بیشتر هستید، این مقاله به بررسی چند روش جهت افزودن خلاقیت در هر شغلی پرداخته که مطالعه آن خالی از لطف نیست و به شما کمک شایانی خواهد کرد:

1. ایجاد محتوای جذاب
می‌توانید از خلاقیت خود در ارائه سازمان، چه از طریق طراحی و صفحه‌آرایی، انتخاب نام تجاری برای سازمان، ویرایش عکس‌ها و… که همگی روش‌هایی سرگرم کننده و سازنده‌اند، بهره ببرید. برای شروع، با افرادی مانند رئیس، صاحبان نظر یا یکی از همکاران خود مشورت کنید تا شما را به نوعی با استفاده از روش‌های متفاوت، درگیر کار کنند. به‌عنوان مثال، اگر شرکت و محل کار نسبتا کوچکی دارید، داوطلبانه در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنید یا برنامه‌های مربوط به سلامتی و تندرستی را مدیریت کنید، اما بسیار مهم است که جایگاه خود را در سازمان بر اساس مهارت‌هایتان پیدا کنید.

2- ایجاد راه حل‌هایی برای جریان کار اداری
حفظ شرایط موجود در کار روزانه، تنها با این هدف که از عهده درخواست‌ها و مسوولیت‌ها برآیید، ساده به نظر می‌آید، اما زمانی که چرخه کاری یکنواخت و تکراری می‌شود و برای رهایی از آن لحظه شماری می‌کنید، باید به فکر پایه‌ریزی سیستم جدید و بهتری باشید. بنابراین زمان آن فرا رسیده که توجه خود را معطوف به بخش‌هایی از سازمان (یا گروه‌های کاری) کرده که در آنجا متناسب با توانایی‌های خود و در جهت رفع مشکلات و پیشرفت سازمان، راه حل‌هایی نو ارائه کنید.
برای مثال، اگر از حجم بالا و بی پایان ایمیل‌هایی که هر روز دریافت می‌کنید واهمه دارید، به دنبال سیستم‌های بهتری باشید. به‌عنوان مثال، می‌توانید سیستم‌های پیام رسانی را جایگزین کنید یا از سیستم نظر‌سنجی درمیان همکاران استفاده کنید تا از نظرات و پیشنهادهای آنان جهت کاهش حجم ایمیل‌ها مطلع شوید. داشتن نقش اصلی و رهبری در حل مشکلات دپارتمان، موجب تفکر خلاقانه می‌شود و همچنین فرصتی در اختیار شما قرار می‌دهد تا ذهنی نوآور داشته باشید تا از عهده ارائه راه حل‌هایی مناسب برای رفع مشکلات گروه برآیید.

3-یادگیری و آموزش مهارت‌های فنی جدید
تقریبا هر فردی می‌تواند از دانش ارتقای فناوری‌های در دسترس بهره ببرد اما در این مسیر برخی از شرکت‌ها، نسبت به شرکت‌های دیگر بیشتر بر آموزش تاکید داشته و آن را در اولویت کار خود قرار می‌دهند. اگر سازمانی که در آن مشغول به فعالیت هستید، آموزش مورد نظر را در اختیار کارمندان خود قرار نمی‌دهد، شخصا داوطلب یادگیری مهارت‌های جدید شوید. تقریبا همه افراد تا حدودی و به صورتی ابتدایی با نرم‌افزار اکسل آشنایی دارند اما اگر شما فردی هستید که از کار کردن با اعداد، ارقام و داده‌ها لذت می‌برید، با گذراندن دوره‌های پیشرفته تجزیه و تحلیل می‌توانید به توانایی‌های خود افزوده و وارد مرحله جدیدی از کار خود شوید. با مجموعه مهارت‌های اضافی، می‌توانید رویکرد و استراتژی‌های جدید را برای مسوولیت فعلی خود بیابید.یا می‌توانید فراتر بروید و مهارت جدید خود را در گروه یا شرکت به دیگران آموزش دهید.
با به اشتراک گذاشتن آموخته‌های خود می‌توانید اطلاعات جدید را تقویت کرده و همچنین روش‌های جدیدی را برای برقراری ارتباط با اعضای گروه پیدا کنید. مزایای آموزش به دیگران تماما موجب افزایش استحکام استراتژی تحلیلی و مهارت‌های ارتباطی میان افراد می‌شود.

4-استفاده از قانون جذب به‌خصوص در فضای کاری
فقدان خلاقیت در زندگی روزمره می‌تواند ناشی از عوامل ساده‌ای مانند کار در محیطی خسته‌کننده باشد. بنابراین، زمانی را صرف بازنگری فضای فیزیکی محل کار خود کنید آنگاه تعجب خواهید کرد که تا چه اندازه قانون جذب یعنی ترسیمی از اهداف زندگی و خلق تصاویری از خواسته‌ها، احساسات، خلاقیت‌ها و در نهایت ترسیمی از آینده ایده آل خود، محل کار و نگرش شما را مجددا احیا و دستخوش تغییرات مثبت می‌کند. فضای محل کار شامل رنگ، طرح، تعداد و افرادی است که الهام بخش شما بوده تا بتوانید به صورت وسیع و فراتر از وظایف روزمره تفکر و فعالیت کنید. فضای مثبتی که به وجود می‌آورید موجب افزایش شادی و کارآیی می‌شود که شما را به هدف بعدی خود نزدیک‌تر می‌کند.

5-تمرکز بر نام تجاری شخصی خود
برخی از شرکت‌ها ممکن است به کارمندان خود اجازه انجام هر یک از اختیاراتی که در این مقاله به آنها اشاره شده، را ندهند. (حتی امکان دارد ایده شما را درباره قانون جذب محل کار نیز مسخره کنند) اگر در چنین شرایطی قرار دارید، زمان آن فرا رسیده تا از طرح و نقشه جایگزین استفاده کرده و در ارتباط با نام تجاری شخصی خود خلاقانه عمل کنید. در مورد اهمیت نام تجاری شخصی نمی‌توان مبالغه کرد. ایجاد و گسترش نام تجاری شخصی، اعتبار شما را نزد همکاران، آشنایان، مشتریان (بالقوه) و شرکا بالا خواهد برد. به جای اینکه وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک و توییتر بدون هیچ هدف خاصی هدر دهید، به نحوه استفاده خلاقانه از رسانه‌های اجتماعی بیشتر فکر کنید! قصد دارید چه پیغامی را منتقل کنید؟ می‌خواهید برداشت مردم هنگام مشاهده پروفایل شما چه باشد؟ ایجاد یک استراتژی منحصربه‌فرد و ارزشمند، می‌تواند چارچوب‌های فکری و آینده شغلی شما را تحت تاثیر قرار دهد. نام تجاری شخصی و کاری شما تاثیر زیادی بر ذهن خلاقانه شما خواهد داشت و همچنین مسیری درست و در جهت موفقیت حرفه‌ای ترسیم می‌کند. می‌توان خلاقیت را به همراه ابتکار و ذهن باز به هر شغلی افزود. با انجام یکی از نکات ذکر شده، از بخش مبتکر ذهن خود استفاده کنید.

مترجم: هوتسا عسکری نسب
منبع: Forbes

دیدگاه شما

خبرنامه