کلاهبرداری اینترنتی با ۱۰ ‌هزار شاکی

تاریخ ارسال : 19 آگوست 2015 ساعت : 6:54 ب.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

مرد جوانی که در قالب یک نیکوکار، افراد مسن را طعمه کلاهبرداری‌های میلیاردی خود قرار داده بود، توانست در ۵ استان کشور حساب‌های ١٠‌هزار نفر را به صورت اینترنتی خالی کند.
یک‌سال پیش بود که نخستین شاکی این پرونده به پلیس مراجعه کرد و به ماموران گفت: «من همیشه هنگام برداشت پول با مشکل مواجه می‌شوم. آن روز مثل همیشه به دستگاه عابر بانک مراجعه کردم که یک جوان به سراغم آمد و گفت که اگر نمی‌توانم از دستگاه استفاده کنم او به من کمک کند. من هم درحالی‌که به شدت از این موضوع خوشحال شدم کارت عابر بانکم را اختیار او قرار دادم. او هم به من کمک کرد و رفت. بعد از آن بود که متوجه شدم چندین میلیون تومان از حسابم برداشت شده است. خیلی شوکه شدم و به بانک مراجعه کردم آنها هم به من گفتند که حسابم به صورت اینترنتی خالی شده است. حالا هم مطمئن هستم که این پسر از حسابم پول برداشت کرده است.»

با اعلام این شکایت موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت و تلاش در این‌باره آغاز شد. در حالی‌که تجسس‌های پلیس درباره این شکایت ادامه داشت، مأموران متوجه شدند که این تنها شاکی این پرونده نیست و مرد جوانی با سوءاستفاده از افراد مسن، مبالغ زیادی به صورت غیرمجاز از حساب بانکی آنها برداشت کرده است. شاکی‌ها یک به یک به پلیس مراجعه می‌کردند و شکایت‌های مشابهی را پیش روی پلیس قرار می‌دادند. با انجام تحقیقات از مالباختگان مشخص شد که متهم با پرسه زدن در کنار دستگاه‌های خودپرداز بانک‌ها و با نیت کمک به افراد بی‌سواد و مسن، رضایت مراجعان را جلب می‌کرده و عابربانک آنها به همراه رمز عبور را می‌گرفته است. بعد از آن در یک فرصت مناسب اقدام به فعال کردن رمز دوم حساب کرده و با یادداشت اطلاعات به دست آمده پس از ترک محل، کل حساب طعمه‌های خود را خالی می‌کرده است.

تجسس‌های تیم تحقیق در حالی ادامه داشت که تعداد مالباخته‌ها روز به روز درحال افزایش بود. در نهایت کارآگاهان توانستند مرد میانسالی که پول‌های سرقتی به حساب‌های مختلف وی واریز می‌شد را در شهر شیراز شناسایی و دستگیر کنند. این مرد در بازجویی‌ها با اظهار بی‌اطلاعی از این کلاهبرداری‌ها در حالی‌که پول‌های میلیاردی به حسابش واریز می‌شد، به ماموران گفت: «پسرم این پول‌ها را به حسابم واریز می‌کرد و بعد هم خودش از حسابم خارج می‌کرد. من اصلا خبر نداشتم و نمی‌دانستم این پول‌ها را از کجا می‌آورده است.»

باوجود ادعاهای این مرد بررسی‌ها نشان می‌داد که این مرد میانسال خودش اقدام به افتتاح حساب‌های مختلف کرده بود و گاهی اوقات نیز پول‌های میلیونی را در حسابش جا به جا می‌کرد.
این در حالی است که تعداد مالباختگان در نقاط مختلف کشور حدودا به ١٠‌هزار نفر رسیده بود و از چندین شهر شکایت‌های مشابهی با همین شیوه مطرح شده بود. درحال حاضر تحقیقات برای شناسایی متهم اصلی این پرونده همچنان ادامه دارد. سرهنگ حسینی، رئیس پلیس فتا استان فارس درباره این پرونده با اشاره به این‌که متهم در ۵ استان کشور اقدام به کلاهبرداری می‌کرده است به شهروندان توصیه کرد: «فریب ظاهر این‌گونه افراد سودجو را نخورده و همواره از اطلاعات حساب بانکی خود محافظت و مراقبت کنند.»

مراقب اموال خود باشید
عبدالرضا طرزی، یک قاضی دادگستری درباره این پرونده گفت: «متهم شگرد کلاهبرداری‌های خود را به صورت کاملا حرفه‌ای انجام داده و از حدودا یک‌سال پیش فعالیت‌های مجرمانه خود را آغاز کرده است.»

وی در مورد افزایش این نوع کلاهبرداری‌ها گفت: «با وجود توصیه‌های زیاد باز هم شاهد هستیم که افراد در پرونده‌های مشابه قربانی کلاهبرداران حرفه‌ای می‌شوند. البته طعمه‌های این تبهکاران مستعد قربانی شدن هستند و کلاهبرداران هم درست می‌دانند که به سراغ چه کسانی بروند.شاید مطالعه روزنامه‌ها و پیگیری برنامه‌های هشداری رسانه‌های مختلف بتواند راه‌حلی باشد تا دیگر شاهد این کلاهبرداری‌ها نباشیم. این درحالی است که متهمان حرفه‌ای خوب می‌دانند چطور جلب اعتماد کنند و همین باعث می‌شود که قربانیان زیادی بدون هیچگونه آگاهی طعمه این کلاهبرداری‌های شوند.»

طرزی در ادامه به راهکارهایی در باره چنین پرونده‌های مشابهی اشاره کرد و گفت: «به اعتقاد من اینکه کارت‌های عابربانک در اختیار تمام اقشار جامعه است کار درستی نیست. یعنی افراد مسن و بی‌سواد، کودکان و خیلی دیگر از قشر‌های مختلف جامعه به راحتی و بدون آگاهی از طرز استفاده صحیح آن کارت عابر بانک می‌گیرند و همین عدم آگاهی‌شان باعث می شود که در دام چنین کلاهبرداری‌هایی بیفتند. به نظر من سیستم بانکداری باید پیش از صدور این کارت‌ها به افراد، تمام جوانب و استفاده از آن را به مشتریان خود اطلاع‌رسانی کند یا اینکه در کنار تبلیغات گسترده‌شان، تبلیغاتی درخصوص راه‌های کلاهبرداری و سوءاستفاده‌های اینترنتی را ارایه دهند تا تمام اقشار جامعه با این شیوه‌ها آشنا شوند. از طرفی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه نیز وظیفه دارد در این‌خصوص اطلاع‌رسانی دقیق را به تمام افراد ارایه دهد و از طریق تبلیغات و آموزش در محیط‌های آموزشی تمام اقشار مختلف را آگاه کنند. اینکه فقط رسانه‌ها و روزنامه‌ها این شیوه‌ها را منتشر کرده و راهکارهای آن را بیان کنند، تنها برای قشر خاصی از جامعه که روزنامه‌خوان هستند تاثیر‌گذار خواهد بود. اگر اطلاع‌رسانی دقیق‌تری انجام گیرد دیگر هرگز شاهد کلاهبرداری‌های سریالی با شیوه‌های تکراری نخواهیم بود.»

این قاضی در پایان گفت: «به نظر من اولین نفر خود فرد است که باید آگاهی لازم را داشته باشد. باید مراقب اموال خود باشد و به هر طریقی که شده از اموال خود محافظت کند. آنها باید بدانند که هر پیشنهادی را بسنجند و بعد از آن قبول کنند. به‌عنوان مثال چند وقت پیش خود من پرونده‌ای را بررسی کردم که در آن یک وکیل جوان نزدیک بود که طعمه کلاهبرداران حرفه‌ای شود ولی با هوشیاری و آگاهی از این موضوع در‌امان ماند. ماجرا از این قرار بود که فردی با این وکیل تماس گرفته و گفته بود که از خارج از کشور تماس می‌گیرد.

بعد از آن به او گفته بود شماره حساب با رمز کارت را در اختیارش قرار دهند تا پولی برای یکی از موکلان او واریز کند. این وکیل جوان نیز با هوشیاری کامل به این موضوع دقت کرد که چرا باید رمز را در اختیار این فرد قرار دهد برای همین موضوع را با پلیس در میان گذاشت و پلیس هم بعد از ردیابی توانست متهمان را دستگیر کنند. همین هوشیاری پرونده بزرگ کلاهبرداری را پیش روی پلیس فاش کرد. بنابراین مردم باید از هر طریقی که شده نسبت به این موضوعات آگاه شوند تا به جای اینکه شاهد افزایش چنین پرونده‌هایی باشیم شاهد کاهش و حتی از بین رفتن این پرونده‌ها باشیم.»

دیدگاه شما

خبرنامه