اشپیگل: در ایران اهدا کنندگان کلیه پول دریافت می کنند

تاریخ ارسال : 03 سپتامبر 2015 ساعت : 10:08 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

هفته نامه آلمانی اشپیگل نوشت: ایران تنها کشوری است که (غالب) واگذار کنندگان کلیه برای آن پول دریافت می کنند.
نینا وِبِر، خبرنگار هفته نامه آلمانی اشپیگل با اشاره به اینکه روز به روز نیاز بیماران مزمن کلیوی در سراسر جهان به کلیه های اهدایی افرادی که دچار مرگ مغزی شده اند، بیشتر می شود، گزارش داد: ایران، کشور منحصربفردی است که در آن، افراد در مقابل دریافت پول، حاضرند یکی از اعضای بدنشان را از دست دهند.

اشپیگل برای توصیف این گزارش به سرگذشت اصطلاحا یک زوج اهدا کننده و دریافت کننده اعضای بدن در ایران اشاره کرد. نارین، کلیه اش را بخاطر فرزند یا همسر یا بهترین دوست دوران کودکی اش، اهدا نکرد بلکه بخاطر دریافت پول دست به چنین کاری زد. این زن بیست و نه ساله نیازمند، باید خانه پدر و مادری اش را ترک و به منزل همسرش نقل مکان می کرد. او به اینکه خود و همسرش بدنبال کار می گردند، امیدوار است.

نارین قصد دارد پولی را که از ناحیه فروش کلیه اش بدست آورده است در زندگی اش خرج کند. چون هر دو سالهاست که بیکارند. کلیه این خانم را مرد جوانی به نام غفار دریافت کرد که بیش از پنج سال است با دستگاههای دیالیز به زندگی ادامه می داد.

گزارش اشپیگل می افزاید: بله، کلیه در مقابل اخذ پول! یک چنین معامله ای تقریبا در تمامی دنیا اقدامی غیرقانونی است و تنها ایران است که سالهاست چنین راهی را در پیش گرفته است. در سال 1988 میلادی بود که دولت (ایران) یک برنامه اهدای کلیه از اهدا کنندگان در قید حیات را به دریافت کنندگان غیر منسوب به مورد اجرا گذارد و در سال 1997 نیز برنامه «هدیه ایثار» اجرا شد که اهدا کننده کلیه علاوه بر دریافت پول از یکسری امتیازات دیگر دولتی نیز برخوردار می شد. یک بنیاد عام المنفعه، تماسهای میان اهدا کنندگان و دریافت کنندگان را در مساله پیوند اعضاء سازماندهی می کند. غفار و خانواده اش می توانستند آگهی های نیازمندی خود به کلیه را بطور مستقیم بر روی دیوارهای بیمارستان الصاق کنند. آنها بدنبال یک اهدا کننده می گشتند.

فروشندگان کلیه نیز به همین روش آمادگی خود را برای اهدای کلیه اعلام می کنند. آنها در آگهی خود به گروه خونی، سن، جنس و شماره تلفن خود اشاره می کنند. قیمت تحویل کلیه در ایران به توافق میان اهدا کننده کلیه و دریافت کننده آن بستگی دارد. در اکثر موارد این رقم میان دو هزار تا پنج هزار یورو است و این در حالی است که متوسط درآمد ماهانه در ایران سیصد و پنجاه یورو است.

بر اساس گزارش اشپیگل طبق قوانین، دو طرف باید شهروند ایرانی باشند. این مقررات از اینکه اتباع ثروتمند بیگانه برای خرید کلیه به ایران بیایند و یا شهروندان فقیر کشورهای همسایه با هدف فروش کلیه خود به ایران بیایند، جلوگیری می کند. نارین حدود چهارهزار و ششصد یورو برای فروش کلیه خود دریافت کرده است. خانواده غفار که خریدار کلیه نارین بودند هرگز از طبقه ثروتمند و مرفه ایران نبودند. به همین خاطر آنها بخش عظیمی از زندگی و دارایی خود را فروختند تا بواسطه آن بتوانند یک عضو جدید (کلیه) برای فرزند خود تامین کنند.

خبرنگار این هفته نامه چاپ آلمان در ادامه نوشت: برخلاف آنچه که در آلمان وجود دارد، در ایران از لیست انتظار طولانی مدت برای پیوند کلیه خبری نیست. میترا مهدوی مژده از دانشگاه تهران در سال 2012 میلادی در نشریه تخصصی بین المللی «کلیه» از جنبه های مثبت اجرای برنامه اهدای کلیه در ایران گزارش داد و گفت: پیوند کلیه در ایران هیچ بازار سیاهی را برای کسب ثروت ایجاد نکرده است. چون در این عمل نه تنها خود اهدا کننده کلیه بلکه بستگانش نیز باید رضایت داشته باشند. چنانچه پزشکان مشکوک شوند که فردی از سوی خانواده اش به اهدای عضو وادار شده است باید بطور مثال با تشریح دلائل پزشکی (در مناسب نبودن این اهدا) به فرد اهدا کننده کمک کنند. مهدوی مژده در گزارش خود همچنین به نکات جنجالی پیوند کلیه در ایران نیز اشاره کرد؛ بویژه آنکه اساس اجرای این برنامه بر مبادله عضو در برابر دریافت پول است. نیر اِیال، کارشناس اخلاقیات پزشکی در گفتگو با اشپیگل در مورد نظام اهدای عضو در ایران گفت: هر چند فهرست انتظار برای پیوند کلیه در ایران زمانی کوتاهتر دارد اما فروشندگان در ایران بعنوان افراد ناقص و شبه انسان توصیف می شوند. در ایران هم، کلیه یک اهدا کننده در قید حیات و هم کلیه اهدا کنندگان درگذشته، هر دو امکان پیوند دارند که به لحاظ بین المللی نیز امری قابل قبول است.

در سال 2010 بیش از دو هزار و دویست کلیه در ایران پیوند زده شدند. از این تعداد، بیست و شش درصد از اهداها مربوط به فوت شدگان بود که مابقی اندام و اعضایشان از سوی بستگان در حیاتشان در اختیار متقاضیان عضو قرار گرفت. در ایران سهم اهداکنندگان عضو از شهروندان فوت شده (اکثرا مبتلا به مرگ مغزی) طی سالهای گذشته بطور قابل ملاحظه ای افزایش و اهدا کنندگان در قید حیات کاهش یافته است. در نوامبر سال 2014 یکی از کلیه های نارین برداشته و به بدن غفار پیوند زده شد. اما سرنوشت با این مرد جوان همراه نشد و بدن غفار به عضو پیوند شده واکنش نشان داد و اصطلاحا آنرا پس زد تا جایی که او سه هفته پس از پیوند درگذشت. منبع: خبرگزاری صدا و سیما

دیدگاه شما

خبرنامه