تاثیر افت قیمت نفت در بانکهای اسلامی

تاریخ ارسال : 26 آگوست 2015 ساعت : 4:35 ب.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

افت قیمت نفت و کاهش درآمدهای نفتی نتایج منفی برای بانکهای اسلامی امارات متحده عربی و سایر مناطق شوراهای همکاری خلیج فارس به همراه داشته است. کاهش قیمت نفت موجب پایین آمدن سطح درآمد و تضعیف شرایط اقتصادی در این مناطق شده.

از ژوئن سال گذشته قیمت نفت رو به کاهش گذاشت و این روند تا به امروز ادامه داشته و احتمال بهبود آن در آینده نزدیک، بعید به نظر می رسد. گفته می شود قیمت نفت در سال 2016 نیز همین روال را خواهد داشت. پیس بینی می شود متوسط قیمت نفت برنت در سال 2015، 55 دلار در بشکه، در سال 2016، 65 دلار در بشکه و در سال 2017 حدود 75 دلار هر بشکه باشد.

این روند در سیستم بانکی کشورهایی که عمده درآمدشان از نفت است تاثیر بسزایی خواهد داشت. اخبار کلی حاکی از شرایط بد نقدینگی و اوضاع نگران کننده در بانکهای این مناطق است. گفته می شود میزان سپرده های دولتی و مردمی، ذخایر ارزی خارجی، وامها و همینطور نقدینگی در سیستم های بانکی این مناطق بسیار پایین آمده است.

قیمت نفت همچنان در حال پایین آمدن است و کشورهای صادرکننده نفت درحال عرضه میلیون ها بشکه نفت به بازارها هستند. این عوامل چشم انداز منفی رشد درآمد امسال در مقایسه با سال گذشته را رقم خواهد زد و موجب زیان بیشتر اعتبارات بانکهای اسلامی خواهد شد. با توجه به شرایط حاکم در بازار ظاهرا بانکهای اسلامی باید به دنبال جایگزین های دیگر برای بالا بردن نقدینگی خود باشند.

دیدگاه شما

خبرنامه