تاثیر طراحی لوگو بر فروش یک محصول تجاری

تاریخ ارسال : 11 سپتامبر 2015 ساعت : 9:59 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

عنصر کلیدی‌ای که معرف یک کالا و یا خدمات است، لوگو آن است که می‌تواند منحصر به فرد و خلاق باشد. این آرم به حدی ضروری است که مشتری را در یک نگاه به خود جذب کرده و باعث می‌شود تا آن کالا خریداری شود. هر چقدر لوگو طراحی‌شده مبتکرانه و خلاقانه‌تر باشد خریدار را بیشتر به خود جذب می‌کند. یک لوگو خوب وسیله انتقال هویت یک شرکت است و می‌تواند به امری ماندنی برای شرکت و یا یک کالا تبدیل شود. با وجود این، در ایران کمتر به این مساله توجه می‌شود و بسیاری از لوگوها نه تنها جذاب نیستند، که فقط برای خالی نبودن عریضه طراحی می‌شوند. اعتماد، شناخت و موفقیت در بازار سه بخش اصلی است که به پشتوانه طراحی برندینگ صحیح، به جا و مناسب در روند گسترش یک مجموعه کمک به سزا می‌کند. در کنار این عوامل لوگو موثرترین گام برای معرفی یک برند است که می‌تواند بسته بندی و طراحی برچسب و. . . را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد.

به گزارش آرمان، لوگو می‌تواند گام‌های یک مجموعه کالایی را محکم و هدفمند سازد. یک لوگو حرفه‌ای می‌تواند توجه مردم را به خود جلب کند و در عین حال تاثیری ماندگار بر ذهن مردم بگذارد. برای مثال لوگوهای شرکت‌های معروف در سراسر جهان به راحتی مشتری را متوجه آن برند می‌کند. هر جا که یک لوگو تیک را ببینید متوجه می‌شوید که متعلق به نایک است و یا هر وقت یک سیب گاز زده را ببینید به یاد شرکت اپل می‌افتید و مثال‌های دیگری از این قبیل که در دنیا کم نیستند. همچنین طراحی یک آرم و لوگو حرفه‌ای کار ساده‌ای نیست و نیاز به طراحان خبره و آشنا با بازاریابی دارد.

خصوصیات شکل و رنگ لوگو

بسیاری از کارشناسان و روانشناسان معتقدند که در طراحی لوگو نباید به سراغ رنگ‌های متعدد رفت و انتخاب تک رنگ برای لوگو باعث می‌شود تا به مرور زمان مردم لوگو شما را به آن رنگ و آن رنگ را متناسب با لوگو شما بشناسند. در کشورهای مختلف هر رنگ معنای متفاوتی دارد و ممکن است در کشوری رنگ قرمز خوشایند و رنگ زرد منفور باشد که باید با توجه به فرهنگ موجود در کشور رنگ‌های متعدد شناخته و استفاده شود. لوگو، هم به‌صورت رنگ‌های متضاد و هم به صورت رنگ‌های مکمل به خوبی دیده می‌شود. اشکال هم می‌توانند ارتباط خوبی را با مغز ایجاد کنند و فرم و شکل خوب در مغز ماندگار می‌شود و در فروش آن کالا نیز تاثیر بسزایی دارد. ممکن است افرادی باشند که متون را نشناسند و یا با آن ارتباط برقرار نکنند و مدیران فروش باید اهداف خود را در طراحی لوگو منظور کنند.

تاثیر تصور ذهنی بر خرید

اعتماد به کالا یکی از دلایل فروش بالا در بسیاری از کمپانی هاست. برندهای معروف دنیا دیگر نیازی به تبلیغ ندارند و مردم با دیدن آن برند بدون چون و چرا آن کالا را خریداری می‌کنند. در کنار شناخت برند، آگاهی از تصور ذهنی مشتریان نیز بسیار حائز اهمیت است. تصویر ذهنی که مشتریان از یک کالا دارند باعث می‌شود با دیدن کالا و تصویر آن یک سری از مفاهیم به صورت هم زمان در ذهنشان تداعی شود و در نهایت به انتخاب آن برند به عنوان کالای مورد تایید برای خرید کمک می‌کند. با شنیدن نام برندهای مختلف مردم نظرات مختلفی را همچون خلاقیت، هیجان‌انگیز و یا متفاوت را نسبت به لوگو هر کدام از برندهای مورد علاقه خود عنوان می‌کنند. اینجاست که به اهمیت یک لوگو موفق در انتخاب افراد برای خرید آن کالا پی می‌بریم.

تغییر یا ثبات لوگو؟

از اهمیت طراحی و بسته بندی کالا در جذب مشتری نمی‌توان گذشت اما در برخی از مواقع و با توجه به شرایط سیاسی و اجتماعی یک کشور یک برند ممکن است مجبور به تغییراتی در لوگو و بسته بندی خود شود. نمونه و طرح‌های بسیاری در بازار، فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها یافت می‌شوند که مصداق این دیدگاه‌ها هستند. مثال بارز در این امر تغییر لوگو و طراحی شرکت حوله برق لامع بود. دکتر مسعودالملک برق لامع مسئول این شرکت عنوان کرده بود که تغییرات از زمانی رخ داد که آرم برق لامع با تصویر یک شیر خوابیده که از سال ۱۳۲۷ تا ۱۳۴۲ مورد استفاده قرار گرفته بود، در سال ۱۳۵۷ به لوگو برق لامع به همراه نوشته لاتین آن تغییر کرد و همزمان با خارج شدن شرکت از حالت دولتی از لوگو دکتر برق لامع به همراه آرم سیمرغ روی تمامی محصولات و بسته بندی استفاده کردیم.

او گفته بود که طراحی مجدد به دلیل جلوگیری از تقلبی شدن اجناس بود و در حال حاضر با تغییر مجدد این عناصر قصد داریم که کیفیت، گارانتی، ثبات رنگ، میزان آبگیری و لطافت حوله‌ها را به صورت حقی انحصاری برای خود بدانیم. در حقیقت از طریق قدرت گرافیک، با آرم شرکت که معرف محصولات و کیفیت باشد با مشتریان صحبت کنیم. در برخی مواقع تغییرات در لوگو تاثیری را در مشتریان ثابت یک کالا ایجاد نمی‌کند و فرم و محتوای داخل بسته‌ها برای مردم جا افتاده و سال هاست که مردم به خرید آنها به همین شکل و شمایل عادت کرده اند، بنابراین نیاز چندانی وجود ندارد تا در یک بسته و طرح کاملاً قدیمی تغییری به وجود بیاید. برخی کارشناسان نیز اعتقاد دارند که در برخی از موارد نیز هر لوگویی که طراحی می‌شود و وارد بازار می‌شود از عمر معینی برخوردار است. طرحی که امروز مشتری را به خود جذب می‌کند، فردا ممکن است مورد توجه قرار نگیرد. بنابراین عمر آن به سر می‌آید. طرح و بسته‌ها باید با نوع، و شکل و شمایل خودشان با سلیقه مشتری هماهنگ شوند.
تغییر در ذائقه و اشتیاق مردم

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌و‌گو با «آرمان» در این زمینه می‌گوید: این لوگوها و آرم‌ها و نشانه‌های مشخص هستند که باعث می‌شوند تا مردم جذب کالا شوند و در نهایت آن محصول به عنوان یک برند معرفی شود. منتها در کشور علاوه بر اینکه لوگوها تعیین کننده تغییر در ذائقه و اشتیاق مردم برای تهیه کالاهای ویژه هستند نگرش‌های دیگری همچون نظارت‌ها بر تغییرات در آرم‌ها و لوگو‌ها موثر است. ابراهیم نکو می‌افزاید: صرفا اینکه خود افراد بتوانند لوگویی را برای معرفی کالاهای خود طراحی کنند و به ثبت برسانند کفایت نمی‌کند و این نظارت هاست که می‌تواند کیفیت لوگو را بالا ببرد و در قلب مردم به عنوان یک محصول ارزشمند جا بیندازد. اما صرف اینکه با تغییر یک لوگو نام و نشانی از خود به جا بگذاریم و خود را معرفی کنیم نمی‌توان امیدوار بود که تغییر قابل توجهی عاید آن تولید کننده یا فروشنده شود و نمی‌تواند به اعتبار آن کالا بیفزاید. او ادامه می‌دهد: اما اگر آن کالا تغییرات کیفی را به دنبال داشته باشد و بتواند تغییراتی در ارزش افزوده تولید آن محصول ایجاد کند، مسلما لوگو هم می‌تواند جایگاهی را نزد افراد برای خود پیدا کند و اعتبار آن کالا یا محصول تولیدی را به مراتب بالاتر ببرد. بنابراین صرف تغییر و عوض کردن یک لوگو نمی‌تواند اعتباری را برای کالا ایجاد کند، مگر اینکه کیفیت را تغییر بدهد. از سوی دیگر باید نظارت هم در ادامه فعالیت آن وجود داشته باشد که بتواند مردم و مصرف کننده را نسبت به آن کالای مصرفی بیشتر راغب کند.

دیدگاه شما

خبرنامه