روند معکوس قیمت و تقاضای مس در بورس کالا

تاریخ ارسال : 21 سپتامبر 2015 ساعت : 9:28 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

کاهش تقاضای مس در بورس کالای ایران طی ماه‌های اخیر موجب رکود بیشتر مبادلات در بازار آزاد این محصول شده است. این در شرایطی است که با وجود بی‌رونقی و نبود تقاضا قیمت‌های پایه در تالار صنعتی بیش از سه‌هفته است که با افزایش رو‌به‌رو شده است.

به گفته یکی از کارشناسان حوزه فلزات پایه این افزایش نرخ به دلیل نوسان مثبت ارز بوده است. بهای دلار اوایل هفته گذشته 3315تومان بوده و در پایان هفته به بیش از 3390تومان رسیده است البته میانگین هفتگی نرخ مس نیز در روند مثبت این فلز سرخ بی‌تاثیر نبوده است.

بنابراین رشد میانگین هفتگی نرخ ارز در معاملات روز یکشنبه، مس را با افزایش بیش از 200 تومانی در هر کیلو رو‌به‌رو کرد.

از سویی نیز به عقیده برخی کارشناسان عرضه‌های مس در این روزها نمی‌تواند خود را با میزان تقاضا هماهنگ کند و هر هفته شاهد افت تقاضای این محصولات در بورس کالای ایران هستیم که مهم‌ترین دلیل آن نیز پایین آمدن توان خرید شرکت‌های خریدار است؛ اگر چه بر‌‌اساس پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رود تقاضا در فصل پاییز افزایش پیدا کند، چرا‌که در حال حاضر با توجه به تفاوت بین قیمت‌های جهانی و داخلی و رفع محدودیت‌های بین‌المللی صادرات افزایش خواهد یافت که در این صورت کاهش عرضه در بازار داخلی می‌تواند تقاضای بورس و بازار را افزایش دهد.

به این ترتیب دیروز 29 شهریور ماه، بیش از 27 هزار تن انواع مس در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران روی تابلوی عرضه رفت، به‌طوری که شرکت صنایع ملی مس ایران با 3500 تن مس مفتول در این تالار حضور یافت. این شرکت همچنین، 4000 تن مس کاتد را در این روز عرضه کرد. از دیگر محصولات عرضه شده شرکت صنایع ملی مس ایران در این روز می‌توان به 20 هزار تن انواع مس کم‌عیار، 140 تن سولفور مولیبدن و 18 تن کنسانتره فلزات گرانبها اشاره کرد. علاوه بر این، شرکت دنیای مس کاشان نیز 270 تن مس مفتول را روی تابلوی بورس برد.

بر این اساس، مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت 17 هزار و 940 تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به هفته گذشته افزایش240 تومانی را تجربه کرده است. کل عرضه برای این محصول چهار هزار تن بوده در حالی که میزان تقاضا 560 تن بوده است.

همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت 18 هزار و 680 تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه، رشد 224تومانی را در هر کیلو به ثبت رساند. کل عرضه برای این محصول 3500 تن بوده است، در حالی که تقاضاکنندگان خواستار 460 تن از این محصول بوده‌اند.

مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت پایه18 هزار و 735تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته با افزایش 224 تومانی در هر کیلو مواجه شد. کل عرضه برای این محصول 270 تن بود که با تقاضای 165 تنی رو‌به‌رو بوده است.

از طرفی مس در بازار آزاد نیز هم‌اکنون با قیمت 19 هزار و 200 تومان در هر کیلو معامله می‌شود که نسبت به روز شنبه افزایش 200‌تومانی در هر کیلو داشته است. از طرفی فعالان بازار معتقدند این رشد قیمت به دلیل روند مثبت بازارهای جهانی و نرخ ارز بوده است؛ البته اگر متغیر تاثیر‌گذاری مانند قیمت نفت به ریزش خود ادامه دهد، این روند صعودی در صورت ثبات نرخ ارز طی هفته آینده متوقف خواهد شد.
در بازار سایر فلزات رنگی چه گذشت؟

دیروز در بازار سایر محصولات نیز قیمت‌ها با روند قیمتی متفاوتی رو‌به‌رو شدند به‌طوری که آلومینیوم، مس و روی مثبت اما قلع، نیکل و سرب روند نزولی در پیش گرفتند. به گفته برخی از فعالان بازار خرید و فروش این محصولات در بازار داخلی نسبت به روزهای اخیر اندکی بهتر بوده است، اما با توجه به متغیرهای موجود این رشد تقاضا در بازار داخلی موقتی خواهد بود.

بنابراین به دلیل رکود نسبتا گسترده‌ای که بازار فلزات پایه را فرا گرفته است، بعید به نظر می‌رسد که نوسان‌های موقتی و روانی بازارهای ارز و قیمت‌های جهانی فلزات بتوانند وضعیت رکودی بازار داخلی را بهبود ببخشند، هرچند این روزها با توجه به پارامترهای تاثیر‌گذار، از افزایش نرخ فلزات پایه صحبت به میان می‌آید، اما در عمل بیشتر شاهد کاهش نرخ این محصولات در بازار آزاد هستیم.

به‌طور کلی باید گفت که از پنج سال گذشته تا‌کنون بازار فلزات پایه شاهد رکود طولانی مدت معاملات و ریزش قیمت‌ها تا به این حد نبوده است؛ البته در سال گذشته نرخ این محصولات نوسان‌های زیادی را تجربه کرد و رکود در تابستان سال جاری بسیار عمیق‌تر از تابستان سال‌های گذشته بوده است.

همچنین به دلیل کاهش شدید مبادلات، قیمت در بازار متفاوت است و فقط آن دسته از افرادی که نیازمند نقدینگی هستند، اقدام به عرضه محصولات خود می‌کنند. بنابراین در هفته‌های آینده چندان رشدی برای این بازار متصور نیست؛ هرچند کاهش بیش از این هم در معاملات واقعی بازار فلزات قابل‌قبول نخواهد بود.

از طرفی درخصوص وضعیت قیمت‌ها طی روزهای آینده در بازار داخل باید منتظر ماند و دید که نوسان بهای جهانی فلزات و نرخ ارز تا چه حدی و با چه شتابی در بازار داخل تاثیر خواهد گذاشت و در نهایت این تاثیر منجر به چه اصلاحی در قیمت‌ها خواهد شد. اگر چنانچه بهای ارز ثابت باقی بماند، احتمال آنکه قیمت فلزات پایه نیز ظرف روزهای آینده تثبیت شود وجود دارد؛ اما اگر بهای نرخ ارز نیز همراه با سقوط قیمت‌ها ریزشی باشد، شاهد افت بیشتری از بهای این محصولات خواهیم بود.

 

دیدگاه شما

خبرنامه