طرح جدید سازمان استاندارد برای جمع‌آوری لبنیات سنتی

تاریخ ارسال : 02 سپتامبر 2015 ساعت : 9:35 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

سازمان حمایت از مصرف کنندگان روز گذشته اعلام کرد که با افزایش قیمت هیچ محصولی بخصوص لبنیات موافقت نکرده است اما دقیقاً در همان روز برخی از شرکت‌های لبنی قیمت محصولات خود را بین 200 تا 300 تومان گران کردند. همین گران کردن بی‌مجوز باعث شده است که مردم نسبت به محصولات لبنی که همواره دنبال افزایش قیمت هستند واکنش نشان دهند.

گفته شده است از زمانی‌که تولیدکنندگان محصولات لبنی در سربالایی قیمت‌ها قرار گرفتند و هر چند ماه یک‌بار تقاضای افزایش قیمت می‌دهند، میزان مصرف مردم کاهش قابل توجهی داشته است اما بالارفتن قیمت در کنار کاهش اعتماد مردم به برخی از تولیدکنندگان باعث شده تا برخی خانوارها سراغ محصولات لبنی سنتی بروند. لبنیاتی که برخی‌ها مصرف آن را توصیه نمی‌کنند و حتی اخطار می‌دهند که خوردن هر گونه لبنیات سنتی باعث بیماری‌های مختلف که مهم‌ترین آن تب مالت است، می‌شود. طی چند سال اخیر هم گزارش‌هایی مربوط به تب مالت و بیماری‌های معده که ناشی از آلودگی لبنیات سنتی باشد کم نداشته‌ایم. بدین جهت باید در زمینه لبنیات سنتی چاره‌ای اندیشیده شود تا حداقل بتوان این بیماری‌ها را کنترل کرد. به نظرمی رسد بخشی که بیشتر از هر سازمانی می‌تواند کمک کند، تولید‌کنندگان محصولات لبنی پاستوریزه است. اگر این مجموعه‌ها برای افزایش قیمت از یکدیگر پیشی نگیرند مردم نیز ناچار به خرید محصولات لبنی سنتی نیستند. محصولاتی که این روزها شعبه‌های آن مانند قارچ رویش کرده است. زیرزمین‌ها‌یی عرضه‌کننده لبنیات سنتی شدند که نمی‌توان به هیچ عنوان از سلامت آن دفاع کرد. گفته می‌شود اگر شیرسنتی 20 دقیقه جوشانده شود دیگر نباید از سلامت آن نگران بود، اما ماست و پنیر چه شرایطی را باید داشته باشند. مسئولان سازمان ملی استاندارد می‌گویند محصولات لبنی سنتی باید جمع‌آوری شوند چرا که ناقل بیماری‌های مختلف هستند و بعضاً عنوان می‌کنند جوشاندن شیر هم نمی‌تواند سلامت آن را تضمین کند.

نیره پیروز بخت رئیس سازمان ملی استاندارد نیز این روزها در جناح نگران لبنیات سنتی قرار گرفته و گفته است: جلوگیری ازعرضه سنتی محصولات لبنی از وظایف سازمان استاندارد نیست اما به وزارت بهداشت، وزارت جهاد و هم به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان اعلام کردیم آمادگی همکاری داریم تا مانع از عرضه این‌گونه لبنیات شویم. وی معتقد است قطعاً باید عرضه شیر و محصولات لبنی ساماندهی شود تا از بیماری‌هایی مانند تب مالت و دیگر آلودگی‌های میکروبی جلوگیری شود. این گفته‌ها نشان می‌دهد ۴ دستگاه باید برای توقف فروش لبنیات سنتی آماده شوند.

مسلم بیات رئیس سازمان استاندارد استان تهران نیز در گفت‌و‌گو با “روزنامه ایران” دراین باره گفت: سازمان استاندارد روی محصولات فله‌ای و باز نظارتی ندارد چرا که امکان ردیابی آنها وجود ندارد و دوم اینکه هر لحظه امکان آلودگی و دخل و تصرف در آن هست، لذا در چنین مواردی وزارت بهداشت مسئول کنترل و نظارت است. وی ادامه داد: سازمان ملی استاندارد طی ماه‌های اخیر نظارت خود را بر محصولات لبنی بسته‌بندی بشدت افزایش داده است تا این بخش مشکلی را برای مردم ایجاد نکند. اما با توجه به آلودگی‌هایی که لبنیات سنتی ایجاد می‌کند سازمان استاندارد آماده است که در این خصوص همکاری‌های لازم را با وزارت بهداشت داشته باشد. رئیس سازمان استاندارد استان تهران گفت: تا زمانی ‌که چنین اصلاحی صورت گیرد به مردم توصیه می‌کنم در فصل گرما از خریداری لبنیات سنتی پرهیز کنند چرا که این بخش می‌تواند ناقل بیماری‌های مختلف از جمله تب مالت باشد. همچنین مردم نباید از واحدهای لبنیات سنتی خریداری کنند که از هیچ مجموعه‌ای تأییدیه ندارند.

دیدگاه شما

خبرنامه