چرا عربستان از تولید نفت نمی کاهد

تاریخ ارسال : 30 آگوست 2015 ساعت : 4:38 ب.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

نه ماه از تصمیم اوپک برای ادامه روند تولیدی خود و حفظ سهمش در بازار نفت به جای انجام اقداماتی جهت حفظ قیمتها گذشته، و این مجمع در حال حاضر با چالش ها و تصمیمات مختلف مواجه شده است.

در نگاه اول، سقوط قیمت نفت و چالش هایی که شرکت شل امریکا با آن مواجه شد به نظر به نفع اوپک و قدرتمندترین عضو آن عربستان بود. از طرفی درآمد اعضای اوپک نیز همراه با افت قیمت نفت پایین آمد. عربستان سعودی تحت فشار فوق العاده ای قرار گرفت و دولت این کشور سعی کرد هزینه های سرسام آور را تا 10 درصد پایین بیاورد تا کسری بودجه را به حداقل ممکن برساند. صندوق بین المللی پول پیش بینی کرد عربستان تا 20 درصد کسری بودجه در تولید ناخالص ملی خواهد داشت. این معظل از طرق مختلف خود را بروز داد. پادشاهی عربستان نه تنها مجبور به کاستن هزینه های خود شد بلکه مجبور شد به بازار اوراق قرضه های کلان قدم بگذارد. قیمت پایین نفت عربستان را وادار کرد برای اولین بار در هشت سال اخیر اوراق قرضه با سررسید بیش از دوازده ماه امضاء کند که ارزش این اوراق تا کنون به حدود 10 میلیارد دلار رسیده است.

در همین حال ارزش پول این کشور نیز تحت فشار فزاینده قرار گرفت. دولت عربستان تا به امروز سعی در ثابت نگه داشتن نرخ ریال خود در برابر دلار را داشته اما ادامه روند کاهشی قیمت نفت احتمال دارد این دولت را وادار به پایین آوردن ارز خود در برابر دلار کند.

ادامه این روند توجه تمام دنیا را به ریاض جلب می کند، تا ببینند تاکتیک های عربستان برای جلوگیری از وخیم تر شدن اوضاع چیست. اکثر کشورهای عضو اوپک موافق کارتل نفتی هستند تا با کاستن تولید بتوانند جلوی بدتر شدن اوضاع را بگیرند. اما عقب نشینی ریاض از موضع خود با توجه به شروع دردسر رقبای تولیدکننده خود بعید به نظر می رسد. بدیهی است که عربستان هم با افت قیمت نفت ضرر می کند اما ضرر رقبای او بیشتر خواهد بود. امریکا تولید نفت خود را در ماههای اخیر به شدت پایین آورده و بسیاری از شرکتهای نفتی امریکا در وضعیت بحرانی قرار دارند. این امر به عربستان در رسیدن به هدف خود یعنی حفظ سهمش در بازار کمک می کند ضمن اینکه به رقبا نیز اجازه تنظیم قیمت بازار را می دهد.

ظاهرا تصمیم عربستان در کاستن بودجه دلیلی برای تحت فشار بودن بابت افت قیمت نفت ندارد و کاستن هزینه در واقع به معنای عزم دولت در شروع یک استراتژی نفتی است نه نشانه تزلزل آن.

منبع:CNN

دیدگاه شما

خبرنامه